Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 3

1 2 3
Forum ABC för dig som vill starta eget

Prispålägg

Inlägg 1 av 24

2007-04-25, kl 10:25

ALG

ALG

Inlägg: 2

Prispålägg

Hej

Jag håller på att starta en presentbutik och ska sätta priser på produkterna jag köpt in. Nu blir jag fundersam vad som är själigt att lägga på inköpspriset. Någon som vet någon riktlinje man kan följa eller är det känslan man ska gå på?

mvh
ALG

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 24

2007-04-25, kl 12:03

username

Daniel
Johansson

Inlägg: 274

Du måste ju kalkylera med samtliga omkostnader du haft med att köpa in produkterna, lagra produkterna, eventuell pesonalksotnad, lokalkostnader, administrativa kostnader etc.

ALLA kostnader (inte nödvändigtvis de jag räknade upp) bör beaktas. Sedan lägger du på en rimlig % som avser vinst inkl. framtida kapital för expansion om ambitionen tillåter..

// Daniel Johansson //
DEJI Quality Consulting //
Kvalitetsteknik - Produktionsteknik - Administration

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 24

2007-04-25, kl 12:47

PerÖberg

PerÖberg

Inlägg: 1918

Nja,
Alltså man lägger normalt på genom att dubbla inköpspriset ex moms o sedan får man ett utpis ink moms. För vanliga varorna.
För billigare varor som skall omsättas snabbare så lägger man på lite mindre. Mer exklusiva varor kanske 150 till 180% påslag.

Sedan det du talar om Daniel är hur mycket man måste OMSÄTTA, dvs, när man gör budgeten. Om hyra och allt annat Daniel räknar upp blir låt säga 10.000:- per månad så måste man sälja för kanske 25.000:- per månad med de påslag jag talar om för att gå plus minus noll. Alltså 1.000:- per dag ca.

Marknadsföringen är viktig. Veckans erbjudande osv.
Utan kunder ...

Och öppettiderna skall vara kundvänliga.

En presentbutik är en utmaning. Gäller att sniffa sig till vad kunderna i området gillar. Och gäller att hitta några produkter som man är unik på eller extra billig på som folk springer dit för att köpa ofta - då drar man in kunder i butiken. Viktigt.

Per, New Delhi

Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 24

2007-04-25, kl 19:11

username

Robin
Dubitzkij

Inlägg: 125

Per: Tycker du inte att det där är lite väl generellt? Prispåslag
varierar väldigt mycket inom lika branscher. Att säga att påslagen
ligger på mellan 50%(fritt tolkat) och 180% känns rätt taget ur luften.



Känner du inte till "slipspåslaget"? Där har du rent generellt ett påslag på 500% i vanliga klädesbutiker.



I min bransch har vi rent generellt 200-400% påslag.



Mjölken en livsmedelsbutik säljer är minimal.





Ska man ge ett tips om hur påslagen genomförs håller jag med Daniels
svar, allt beror ju på volymerna du säljer. Är det volymkronor eller
volymprocent man jagar beror väldigt mycket på vilken bransch man är i
om du frågar mig.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 24

2007-04-25, kl 19:30

username

Medlem
#50260

Inlägg: 14

Självklart så beror det på varan man säljer och omkostnader....men man kan inte ha rent generellt påslag 200-400 %!!! I de butiker jag har jobbat i brukar påslagen ligga runt 100-150 % . Men som Daniel skrev .......Du måste ta hänsyn till omkostnaderna! Annars så går det ej runt, man vill gå med vinst men kan inte överdriva prissättningen heller!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 24

2007-04-25, kl 19:59

username

Daniel
Johansson

Inlägg: 274

Precis, gör du inte vinst kan du lika gärna lägga ner.. Budgeten är till för att du skall nå dina mål och se verksamheten ur ett större perspektiv. Detta ger utrymme för kampanjer etc..

Vad man sedan lägger på procentuellt varierar som sagt, men kan du inte konkurrera p.g.a. dina omkostnader är det bl.a. effektivisering, optimering och förhandlingar som gäller ;).
 
Se bara på de som säljer datorer idag. Vinsten per dator ligger kanske på 3-7% medans vinsten ligger på uppgraderingar, tillbehör, support och så vidare. Där tjänar man alltså på kringtjänsterna som skapar mervärde..

// Daniel Johansson //
DEJI Quality Consulting //
Kvalitetsteknik - Produktionsteknik - Administration

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 24

2007-04-26, kl 05:02

PerÖberg

PerÖberg

Inlägg: 1918

Robin:
Livsmedelsbutikerna lägger på kanske 35%, (momsen oräknad).
Kläder, 500% gäller ofta från inklöpspris i Asien till slutkund i Sverige - inte när du köper från grossist i Sverige. Då är det kanske 250%.
Men nu var det presentvarubutik o inget annat.
På 80-talet hade jag egen burik i Stockholm. Jag vet vad jag talar om.

Per

Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 24

2007-04-26, kl 19:17

username

Robin
Dubitzkij

Inlägg: 125

Per: Diskussionen gällde inte varifrån inköpen gjordes utan ett schablontal för påslag som du slängde ur dig. I ditt svar nämnde du inte ens att schablontalet skulle gälla för enbart presentaffären utan det kunde lätt tolkas annorlunda (vilket både Daniel och jag reagerade på) därav ville jag ge trådskaparen min syn på saken.

Inte för att det spelar någon roll, men jag sa inte kläder, jag sa slipsar ;)

DU har säkert erfarenhet från det ena och det andra, men du tror inte prisbilden har förändrats en aning sedan 80-talet?
Sedan lägger jag mig egentligen inte i om påslagen för trådskaparens produkter ska ligga på 100 eller 500%, men priset måste baseras på förväntad volym och vilka omkostnader som finns. Sedan givetvis utrymme för vinst också.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 24

2007-04-26, kl 19:43

PerÖberg

PerÖberg

Inlägg: 1918

Jag vet inte riktigt vad vi håller på med för diskussion nu.
Men jag svarade på Ann-Louises konkreta fråga och det var en presentbutik o ingen mjölkbutik o ingen klädesbutik.

Sedan håller jag inte helt med dig Robin när du skriver "baseras på ... vilka omkostnader som finns". Orsaken är att en riktig butik inte är en mattematisk övningsuppgift på Gymnasiet utan skall klara av att överleva på riktigt. Och med för stora påslag köper inte kunderna. Och då säljer man inget. Genom att reglera prisnivån så styr man köpbenägenheten (vad gäller prisfaktorn - det finns fler faktorer). Högre pris färre köper och tillräckligt högt pris resultatet blir noll. Lägre pris fler köpare. Man försöker sedan optimera. Daniel har naturligtvis rätt i att det ibland är t.ex. kringutrustning som ger pengar i datorbutiker. Det var också därför jag talade om att ha några varor som drar in kunderna i presentbutiken.

Men man bör utgå från en sorts "normal" prisbild och utifrån den sedan räkna baklänges för att se hur mycket man måste omsätta för att få tillräcklig vinst. Alltså inte bara sätta pris efter omkostnader utan försöka styra minimum omsättning för att täcka sina kostnader. Går den ekvationen inte ihop skall man kanske ompröva iden.

Vad vi inte talat om är när Ann-Lousie skall handla in sina varor. Ibland när man är ny och köper in mindre mängder så kan det hända att man betalar mer än sina "konkurrenter". Och att veta vilka som är konkurenter är bra och titta på vad de gör. Andra presentbutiker naturligtvis. Men även stora varuhus har ju en del och Konsum o ICA kan ha några varor på hyllorna som konkurerar.

Men för att skapa balans i det vi talar om vill jag framhålla att priset inte är allt. När jag bodde i Sverige köpte jag oftast målarfärger mm från en liten butik några km bort. Den var inte billigast - låmgt ifrån.Men ägarna var själva före detta målare så man fick alltid experthjälp både vad avser vad man skulle köpa o vad man skulle göra senare. Jag var beredd att betala mera för detta. På samma vis kan kunderna i en presentbutik vilja betala mera om man känner att det är en "mysig" miljö o man får bra bemötande, osv. Och kanske någon extra service som andra inte har.

Per

Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 24

2007-04-26, kl 19:57

username

Robin
Dubitzkij

Inlägg: 125

Jag uppfattade det inte som att du svarade på hennes inlägg, med tanke
på att du inleder ditt inlägg med "Nja, alltså..." så framgår det
ganska tydligt att du "rättar" Daniels inlägg med schablontal gällande
prispåslag för varor.



Sen vilken bransch du menar framgår inte, mer än att du nämner vissa
produkter som ska omsättas i olika hastighet. Alltså är det fritt att
tolka, min tolkning är att ditt inlägg berörda prispåslag överlag.
Därav min invändning från början.



Jag blir lite irriterad när du skriver "matematisk uppgift på
gymnasiet", det är väldigt nedvärderande att uttrycka sig så.
Visst  finns det en prisreglering med i bilden, med det fråntar
inte det faktum att om inte påslaget är stort nog att täcka dina
kostander och mer där till så kommer butiken inte överleva oavsett.
Sedan handlar det givetvis om volymen av försäljningen också. Men jag
antar att vi talar om en liten butik där volymen inte är allt för stor.



Sen missar du dessutom det faktum att människor inte är helt rationella
och att låga priser heller inte garanterar köp. Många människor drar
sig för att handla för billigt, pga status, service etc..



Mitt inlägg handlade inte om vare sig du hade rätt eller fel gällande
just presentbutiken, bara ditt uttalande om generella prispåslag. Det
finns många användare här som kanske inte kan "läsa mellan raderna" och
misstolka det du skrev.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 3

1 2 3