Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Inköp av övningsmaterial

Inlägg 1 av 2

2007-06-04, kl 14:39

username

Anna
gusta

Inlägg: 4

Inköp av övningsmaterial

Har en liten fråga:
Jag har alltså i dagsläget ett företag som jag funderar på att byta huvudinriktning på, inte starta nytt företag liksom. Den nuvarande verksamheten vill jag ha kvar, men bara till 50%. 

Om man köper in material inför en framtida företagsidé, är det avdragsgillt tro? Om jag till exempel vill börja sy kläder och köper en symaskin och lite olika tillbehör (sax, nålar, tråd, tyger etc) och sitter och övar på och har ambition att kanske sy egendesignade kläder eller gardiner exempelvis.
Många av dessa saker använder man ju sedan i den framtida verksamheten. Om man nu FÅR dra av det, gäller det bara om man startar verksamheten då? Man kanske kan jämföra med en textilaffär som säljer tyger och tillbehör och sedan utökar sin verksamhet till att även sy saker på beställning. Eller en klädaffär som även börjar sälja smycken eller smink. Min tänkta idé är dock inte direkt relaterad till min nuvarande verksamhet.

Vill köpa in nödvändigt material och gå ett par kurser för att kunna öva upp mig innan jag sätter planerna i verket. Men om det visar sig att jag inte har förutsättningar för att starta den nya idén, får jag dra av det ändå?

Hoppas jag uttrycker mig så ni förstår...

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2007-06-17, kl 09:53

username

Ingela
ingela.repo

Inlägg: 173

Vad har du för sorts företag?
Kan du komplettera din firmas inriktning med det du har tänkt dig?
Har du en enskild firma så kan du lägga till ytterliggare område.
Hör av dig om du har fler undringar
[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat