Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Ingångsinventarie i efterhand

Inlägg 1 av 8

2008-02-02, kl 13:53

username

Annika
Larsson

Inlägg: 11

Ingångsinventarie i efterhand

Jag startade min bokföringsfirma (enskild) 2005. Tog inte in min privata dator i företaget som inventarie. Kan jag göra det nu i efterskott? Anledningen är att jag vill få ner min vinst för att slippa skatt! Och kan man ta in den när den används av mig privat också?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 8

2008-02-02, kl 14:50

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Det är ju i sak ingen skillnad på reglerna mellan en bokföringsbyrå och andra företag.
 
Du kan alltså naturligtvis göra på samma sätt själv i din egen firma som du berättar för dina klienter att de kan göra.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 8

2008-02-02, kl 15:09

username

Annika
Larsson

Inlägg: 11

Ja, det var ju också ett svar. Hittar ingenstans om hur det fungerar med ingångsinventarier annat än vid uppstart av företag. Har inga klienter som INTE har köpt in datorer eller maskiner i företaget annat än efter start och lagt in de som inventarier.

Kan någon komma med ett bättre svar än Karin Jönsson.

Anledningen till varför det blev såhär är att jag har använt min lånedator från min anställning men nu har köpt lös den och vill ta in den i företaget.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 8

2008-02-03, kl 19:02

Ulf Erik

Ulf Erik

Inlägg: 262

Då vore det väl lämpligt att du tar in den när du äger den?

Ulf Bjarme

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 8

2008-02-03, kl 23:45

username

Daniel
Johansson

Inlägg: 274

Hmm, om du jobbar med bokföring så bör du väl kunna detta? Dator är produkten det talas om, men hur gör du med dina klienter som vill plocka in andra inventarier i efterhand?

// Daniel Johansson //
DEJI Quality Consulting //
Kvalitetsteknik - Produktionsteknik - Administration

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 8

2008-02-04, kl 00:38

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Förmodligen skrivs den av direkt, men man vet aldrig med skv. Själv har jag en dispyt med dem som har pågått ett antal år. Tyvärr finns det för många där med negativa tankar om företagare men det är väl en rest från föregående regering.

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 8

2008-02-07, kl 15:48

username

Leif
Ek

Inlägg: 17

Ingångsinventarier måste du ta in inom 2 år från starten,
detta enligt skv:s webbsida,jag har själv fått göra detta med hjälp av en revisor hos skatteverket(vid en skatterevision) och det gäller 2007,så det borde inte vara några problem.
Annars får du alltid köpa in något från dig själv,det viktiga är ju att värdet är rätt,det går inte med nypriset utan vad den är värd idag,och det är inte mycket.
Du köpte ju loss den nyligen,varför bokför du inte inköpet
på firman?
Direkt avskrivning kan man göra på allt under 5000,- exkl.moms
alt. om användningstiden beräknas vara under 2 år även dyrare.
En begagnad dator från före 2005 torde inte vara användbar i jobbet om 2 år.
Du ägde ju inte datorn 2005,så det kan ju inte vara frågan om
en ingångsinventarie,utan inköp av en begagnad dator.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 8

2008-02-07, kl 15:51

username

Leif
Ek

Inlägg: 17

mitt svar var ju som du såg jätterörigt,och precis så är
såna här affärer,å ena sidan och å andra sidan!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat