Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

"nystartad" enskild firma, bokföring, skatt, moms frågor

Inlägg 1 av 5

2008-02-24, kl 13:02

username

Daniel

Inlägg: 8

"nystartad" enskild firma, bokföring, skatt, moms frågor

Hej,

Om man gör inköp till den enskilda firman i "vanlig" butik och då betalat moms för produkterna man införskaffat (arbetskläder) hur skall man då göra avdragen i bokföringen? för man skall väl kunna inhandla "momsfritt"?? hur skall man bokföra det man handlar momsfritt (när jag vet hur man går tillväga).
hur fungerar det?

Hur fungerar det när man skall "deklarera" inkomst/lön, är det summan man "tar ut" själv från företaget som är lönen, eller är det alltid mellanskillanden mellan utgift/inkomst till den enskilda friman som man skall deklarera av som inkomst till den som äger den enskilda firman?, för man måste få in skatt/moms bokföringen till skatteverket var 3:e månad om man valt det istället för varje månad?

Funderar på att införskaffa VISMA spcs för enskild firma, för det verkar vara en bra och lätt hjälp..?.

Tacksam för utförliga och snabba svar då jag är lite grön inom detta.

Mvh
Daniel

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2008-02-24, kl 14:29

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Daniel.
Jag tycker du skall börja med att läsa en bra bok om bokföring.
Denna bok är bra.
http://www.blinfo.se/products/book.gml?art=ned

Sedan har du ju rätt att företagaren inte "betalar" moms i slutändan. Men man betalar ändå ALLTID moms när man handlar. Och man låter ALLA kunder betala moms till dig när du säljer något. Sedan tar man in denna moms i bokföringen och rapporterar sedan till skattmyndighetem (månads, kvartals eller årsvis vad man nu väljer) och efter avrappoten får man sedan betala/får tillbaks skillnaden.  Du verkar valt var 3 månad som är ett klokt val. 

Dom flesta bokföringsprogram har rutiner för att få fram denna  rapport som du skickar till skatteverket. 

Som du också skriver så betalar du som ägare av en enskilld firma skatt på din vinst. Om du sedan tagit ut pengarna eller om dom är kvar i företaget skiter skatteverket i.

Och sist. Bokföringsprogram. Visma Enskild firma är en av ett antal olika program som gör samma sak och som numer dessutom ligger i samma prishärad. Den  senaste versionen tycker jag är ganska ok efter dom tester jag gjort. 
Andra bra program . 
http://www.blinfo.se/products/program/bla/start.gml?art=blwstart
http://www.enskildfirma.nu/
http://www.unicell.se/
http://www.jfsbokforing.se/JFSBokforing.html

En del saknar förvisso fakturadel. Tycker du skall testa dig runt. 


 

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2008-02-24, kl 17:54

username

Daniel

Inlägg: 8

Hans Fohrman: Daniel.
Jag tycker du skall börja med att läsa en bra bok om bokföring.
Denna bok är bra.
http://www.blinfo.se/products/book.gml?art=ned

Sedan har du ju rätt att företagaren inte "betalar" moms i slutändan. Men man betalar ändå ALLTID moms när man handlar. Och man låter ALLA kunder betala moms till dig när du säljer något. Sedan tar man in denna moms i bokföringen och rapporterar sedan till skattmyndighetem (månads, kvartals eller årsvis vad man nu väljer) och efter avrappoten får man sedan betala/får tillbaks skillnaden.  Du verkar valt var 3 månad som är ett klokt val. 

Dom flesta bokföringsprogram har rutiner för att få fram denna  rapport som du skickar till skatteverket. 

Som du också skriver så betalar du som ägare av en enskilld firma skatt på din vinst. Om du sedan tagit ut pengarna eller om dom är kvar i företaget skiter skatteverket i.

Och sist. Bokföringsprogram. Visma Enskild firma är en av ett antal olika program som gör samma sak och som numer dessutom ligger i samma prishärad. Den  senaste versionen tycker jag är ganska ok efter dom tester jag gjort. 
Andra bra program . 
http://www.blinfo.se/products/program/bla/start.gml?art=blwstart
http://www.enskildfirma.nu/
http://www.unicell.se/
http://www.jfsbokforing.se/JFSBokforing.html

En del saknar förvisso fakturadel. Tycker du skall testa dig runt. 


 
Hej,
Tack för väldigt bra svar.
Vi har just införskaffat: http://www.liber.se/wps/portal/!ut/p/c1/04_SB8K8xLLM9MSSzPy8xBz9CP0os_hAf8NQRydDRwMDC3cLAyNfP2cfN2MXI4NgM6B8JB55E2J0G-AAjgYEdIeDXIvfdpA8HvP9PPJzU_ULckMjDLJMFAFBloNi/dl2/d1/L2dJQSEvUUt3QS9ZQnB3LzZfUU8xVUFCMUEwMDhOMDAyTU4yU0xOQjMwNDE!?searchitem=bokf%C3%B6ring

(Bokföring från början + lösningar)

Dessa har en del övningar som verkar vara rätt ok att gå igenom, men det (som väntat) känns lite rörigt såhär i början.
Boken som du länkade till verkar även den vara vettig att gå igenom för att då lite mera insyn i hur man skall göra.

Kommer förmodligen bli så att jag bestället VISMA imorgon, för det jag testat av det, så verkar det vara helt OK och man verkar kunna lära sig det relativt snabbt, och den hade även faktura delen.

Så om man tar dessa böcker för bokföringen som exempel (köpte direkt i butik så det blev mkt dyrare än att beställa (589+369 inkl 6% moms=958kr) kan denna tas med i bokföringen som "utgift" för företaget och är det då hela den summan som jag skriver in, eller måste jag särskilja på momsen?

men hur blir det om man köper "exkl moms" ex IT-utr? skall då detta skrivas annorlunda vid bokföringen?

Om man tar ett exempel gällande "inkomst":

Januari + Februari så fakturerades kund följande timkostnad:
ca 110.000sek inkl moms (25%)
Utgifterna för firman för gällande jobb blev ca 40.000sek, inkl 25% moms.

Sedan så införskaffades "inventarier" såsom "böcker" arbetskläder m.m. för ca 10.000 inkl 25% moms.

Totala utgifter då blev 50.000 sek + resekostander på 2500:-
Skall man då ta "inkomsten" minus ALLA utgifter för den tiden för att få fram "lönen" som skall beskattas?
Reseavdragen kan man göra direkt var 3:e månad eller är det årsvis/jämkning per mån, precis som "lönetagare"?

hur vet man att skattesatsen blir korrekt vid bokföringen så att man inte åker på en restskatt vid delarationen?

om man hyrt in en tjänst från en privatperson för ex 5000:- kan man även dra av detta som kostand för firman?

Mvh
Daniel

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2008-02-24, kl 21:35

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Verkar ju vara en "bra" bok. Har aldrig hört att "böcker" arbetskläder m.m. skall kallas inventarier.

Sak samma frågar jag mig resekostnaderna. Är det med egen bil/traktamenten  annars är det väl moms på dom också om det är hotel, flyg eller tåg.

Men vi får väl säga att det är 100 mil med bil (18,5 per mil) + traktamenetn.
Och milersättningen/traktamenen tycker jag är enklast att bokföra månadsvis. Nu när man skall göra förenklat bokslut så är det lika bra att få in i bokföringen.

Jo att bokföra ett köp måste du alltid separera momsen.
Men detta gör väl vista spcs automatiskt (man fyller ju i detta när man regsitrerar).
Men annars köpet av böckerna kan du givetvis kan dra av.

Ex hur bokköpet bokförs.
(obs jag gjorde huvudräkning så kolla kvittot för exakt moms)
6970 D 904:-
2641 D 54:-   (kan vara 2640 i vissa program)
2018 K 958:- (om du ex betalade med privata pengar)

Sedan den stora uträkningen.
110 000:- inkl moms = 88 000:- + 22 000:- moms

Sedan handlade du för

40 000:- inkl moms  = 32 000:- + 8000:-
10 000:- inkl moms  = 8000:- + 2000:-
2500 resekostnad ingen moms

Om summan 10 000:- hade varit för rikttiga inventarier (ex datorer för över 5000:- + moms) så had inte hela summan dragits iår utan 1/5 per år i 5 år. Men som sagt. Arbetskläder och böcker är inga inventarier.

Så momsen 22000-8000-2000=12 000 skall skattemyndigheten ha efter kvartalsdeklarationen.
 
Sedan blir ju överskottet i företaget.

88 000- 8000 - 32 000 -2500 = 45500:-

Vad är det då för skatt på detta.
Jo du gör schablonavdrag för att få fram en siffra på "motsvarande lön". Detta avdrag är 34120:-

På denna summa får du betala egenavgift på 30,71% =10480
Och sedan kommer det svåra. Du får betala a-skatt. Och denna a-skatt beror ju på mycket typ din kommunalskatt, om du har ränteavdrag typ villalån, om du är med i kyrkan osv 
Och hur mycket du tjänar totalt  under året i företaget eller genom normat arbete.
 
Men låt säga att den totala summan inkomst är 200 000:- och kommunalskatten är 33% så får du betala något lägre än 33% (du gör ju grundavdrag och jobbavdrag). Så vi säger 30%. 10236:-
Så av dom 45500:- skall du skatt för ca 21 000:- Eller som vi brukar säga  att av dom 45500:- så går hälten i skatt så länge man är under 350 000:- totalt under året.

Om man vill ha mer exakt summa så är det ett bokföringsprogram som klarar att räkna ut skatten när man vill. Programmet heter EFRedo. http://www.enskildfirma.nu/ men om man sedan tycker om programmet i helhet är ju upp till var och en.

Vad gäller detta med en kompis så är detta inte så lätt. Antingen så måste han anställas (projektanställning) med allt strul som detta innebär. Och då skall arbetsgivaravg och a-skatt betalas för honom.

Eller så får han debitera dig via en arbetsgivare (sin egen eller ex http://www.frilansfinans.se/ ) Och så skickar dom räkningen. Om har tar 5000:- + moms  så får han ut ca 2500:- Och momsen drar du ju av.


Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2008-03-05, kl 20:30

username

Amir
Adan

Inlägg: 39

Hej!

Skulle du behöva hjälp med bokföringen i slutändan så kan du ju alltid höra av dig. Har nyligen startat ett företag inom bokföring, och skulle kunna göra detta åt dig för en mindre slant.

Mvh

Amir

Inläggets betyg
Svara Svara med citat