Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Webbdesign företag

Inlägg 1 av 8

2008-02-19, kl 10:26

username

Andreas
Jansson

Inlägg: 5

Webbdesign företag

Hejsan alla på forumet.

Det är nämligen som så att jag och en kompis har funderingar på att starta ett webbdesign företag här i Sundsvall men vi vet inte hur stor efterfrågan är runt om i Sverige.
Så frågan som jag har till er här är då följande.
Är det någon som vet om det är efterfrågan på webbdesigners här i landet?

Mvh

/Andreas

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 8

2008-02-19, kl 11:18

Silvin

Silvin

Inlägg: 123

Svår fråga, efterfrågan finns alltid så länge webbsidor produceras. Sett till ert närområde så finns det ungefär 1500 aktiebolag i sundsvalls kommun med en nettoomsättning på över 1 miljon kronor. Så inriktar ni er bara på er egen kommun har ni en hel del bolag ändå. Går ni vidare är klart att utbudet av presumtiva kunder är större. Det viktigaste är ju trots allt hur ni säljer in era tjänster.

Lycka till!

Per Silvin

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 8

2008-02-20, kl 22:01

username

Andreas
Jansson

Inlägg: 5

Ja, efterfrågan finns alltid och har redan börjat fått förfrågningar om hemsidor. Vi tar kontakt med företagen och förklarar för dom vad vi sysslar med och hur dom skulle kunna bygga upp sin hemsida på ett mycket enklare sätt för kunden tex. Många använder sig av 1 flik för varje del och det kan bli 15-20 filkar på vissa hemsidor. Vi ger då tex ett förslag på en hemsida som endast har 2-3 flikar och i dom flikarna finns alternativ för just den delen av företaget. Vi kan ta att man lägger upp 3 flikar ex "om företaget" "import" "export" fler flikar behövs inte. Sedan så har vi funderingar på om vi ska starta det som en hobby verksamhet och se hur det går och sedan om det går bra så startar man ett aktiebolag.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 8

2008-02-21, kl 09:28

Silvin

Silvin

Inlägg: 123

Jag skulle rekommendera er att starta ett handelsbolag om ni vill starta i liten skala. Ni har inte krav på revisor och kostnaden för att registrera det är förhållandevis liten enligt mig.

Dessutom får ni en tydlig "bolagsstruktur", eget organisationsnummer och en åtskillnad från er som privatpersoner.

Per Silvin

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 8

2008-02-21, kl 13:50

username

Medlem
#53170

Inlägg: 18

Hm, det låter lite väl enkelt eran verksamhetsidé. Har ni ingen bakgrund som seriösa programmerare eller är designkunniga? Utbildade inom kommunkation, humanism eller annat? Vad gör ni när det är slut på företag med "flik-hemsidor" och det börjar handla om lite tuffare saker; dynamiska hemsidor med databaskopplingar? O.s.v.

Men, visst ska ni ha handelsbolag eller aktiebolag. Kolla med Almi etc.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 8

2008-03-08, kl 22:43

username

Sia

Inlägg: 1

Andreas Jansson:
Hejsan alla på forumet.

Det är nämligen som så att jag och en kompis har funderingar på att starta ett webbdesign företag här i Sundsvall men vi vet inte hur stor efterfrågan är runt om i Sverige.
Så frågan som jag har till er här är då följande.
Är det någon som vet om det är efterfrågan på webbdesigners här i landet?

Mvh

/Andreas´Hej!
Jag vet en del om detta. Kontakta mig via [email protected] så berättar jag mer.

fay

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 8

2008-03-09, kl 14:13

Jonas

Jonas

Inlägg: 29





Andreas Jansson:


Hejsan alla på forumet.


Det är nämligen som så att jag och en kompis har funderingar på att
starta ett webbdesign företag här i Sundsvall men vi vet inte hur stor
efterfrågan är runt om i Sverige.
Så frågan som jag har till er här är då följande.
Är det någon som vet om det är efterfrågan på webbdesigners här i landet?

Mvh

/Andreas



På duktiga webbdesigners är det en väldigt stor efterfrågan.

På amatörmässiga webbdesigners som inte vet vad validering,
tillgänglighet eller XHTML är för något är det väldigt liten
efterfrågan.



Med duktig menar jag en webbdesigner som exempelsvis vet hur man bygger
en semantiskt korrekt sida, varför sidan ska validera och vad SEO
innebär.



Webbdesign är ett väldigt brett område, och det underlättar om ni bestämmer exakt vilka tjänster ni vill fokusera på.



Jag vill inte verka negativ, men webbdesign är bland de svåraste
brancherna att starta ett företag i, då konkurrensen är stor och det
oftast krävs referenser.

Tips är att börja med att kontakta några lokala företag och erbjud era tjänster.
Personlig kontakt (ej mail) är viktigt, men ring gärna först och boka tid. Lägg er INTE för lågt i pris, för det kan bli väldigt svårt att höja det senare. Tar ni 3tkr för deras sida, och sen höjer till 10tkr för nästa kund så kommer de undrar varför, och tycka att ni är dyra. "XXX fick ju sidan för xxkr, varför ska vi betala 3ggr mer?"


Finns det något annat IT-företag i kommunen? Många företag inom
webbdesign är idag fullbokade med jobb och där kan det finnas goda
möjligheter att få in lite ströjobb.
Det är bra om ni har något att visa upp, så de ser var ni har för kunskaper.


Till sist vill jag bara säga.. varför inte?
Det kostar 1000kr att starta ett företag. Låna inte för mycket, sköt ev. inbetalning av skatt och moms och gör inget olagligt så är 500kr var det enda ni kan förlora på er satsning.
Ni kommer lära er mycket och bli minst 1 erfarenhet rikare :)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 8

2008-03-10, kl 09:14

username

Andreas
Jansson

Inlägg: 5

Sia jag kommer ta kontakt med dig via mail!

Jonas en av oss har Jobbat som webdesigner och jag håller på med B Kursen just nu och den handlar mkt om php och html!
Kommer även att läsa C och D kursen där kommer xhtml och seo att ingå!

Vi har pratat med min bror nu (jobbar på bolagsverket) och han sa att det inte fanns något sådan företag i sundsvall/timrå kommun.

Sedan håller vi på att bygga upp våran egen hemsida som vi kan visa upp.

// Andreas

Inläggets betyg
Svara Svara med citat