Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Marknadsföring & Reklam

Marknadsföringskurs

Inlägg 1 av 10

2006-12-14, kl 16:02

beethalin

beethalin

Inlägg: 7

Marknadsföringskurs

Hej!
Jag letar efter en kurs i marknadsföring i Stockholmsområdet och vet inte riktigt vart jag ska vända mig. Jag har nyligen startat ett företag inom layout & foto och tycker det är svårt att  "sälja mig". Jag har fått höra att jag är dålig på att marknadsföra mig och  behöver lära mig presentera mitt företag på ett säkert och professionellt sätt.
Tack på förhand!
Bee Thalin
www.beethalin.se

Bee

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 10

2006-12-14, kl 17:27

antonio

antonio

Inlägg: 240

Det vore smart att läsa en bok i företagsekonomi (måste kunna språket man kommunicerar med) och sedan en bok i marknadsföring... tror personligen det är mer givande att läsa två sådana böcker från biblioteket än att betala en summa för en kurs.

Om du skriver kortfattat hur ditt företag verkar (mot konsument eller mot andra företag?) så kan jag ge dig specifika ord som du borde leta titlar med.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 10

2006-12-15, kl 17:27

beethalin

beethalin

Inlägg: 7

Tack Antonio för ditt snabba svar! Det uppskattas.
Nu tillhör jag dom som inte gillar att läsa mig till saker och ting. Jag är praktiskt lagd och lär mig bäst "by doing". Jag har fått en bok som heter Starta-eget-boken (en tjockis) som jag antagligen aldrig kommer igenom. Tack i alla fall. Jag får fortsätta leta... //Bee

Bee

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 10

2006-12-15, kl 17:49

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Inlägg: 351

Du har en skön fotokänsla Bee!

Det som jag tror fattas på din webbsida är någong form av namngivelse eller numrering av fotografierna om en kund skulle bli intresserad. Kan bli lite rörigt att att förklara "Jo det var den där insekten med två stora ögon" Det fanns en del att välja på ;-)

I Göteborg så finns utbildning inom Marknadsföring, Affärsmannaskap och Försäljning på IHM Business School. Verkar som den även finns i Stockholm. Vet att de har väldigt kraftfulla utbildningar (dyra) som jag kan rekommendera. Deras webbsida är www.ihm.se

Jag tror inte du har så mycket kvar att lära dig. Både du och jag arbetar inom samma typ av bransch (Den som rör köp av upphovsrättsliga verk). Det viktigaste är att kunna göra det lätt för kund att förstå vad den vill beställa och köpa samt inom vilken prisbild man rör sig.
Vad gäller att presentera dig behöver du inte vara särskilt affärsmässig. Att vara en kreativ person innebär inte att man säljer sig på sin vältalighet utan på sitt referensmaterial. Det som du har utfört.

Det som jag kan rekommendera dig att göra. Vilket är ett hästjobb är att skicka ut mail till de som i regel köper in bilder i de manéer som du arbetar. Ex reklambyråer, tryckerier, förlag, bildbyråer. Det viktigaste är att du ger möjligheten för folk att lätt komma i kontakt med dig och dina verk så att de lättast kan beställa. Din webbsida är en bra start åt det hållet. Resten som du bjuder på är din personlighet och styrka att utvecklas efter varje uppdrag.

Vet inte mer vad jag kan ge dig för tips så här kortfattat men jag hoppas det hjälper mer än att läsa företagsekonomi. Det kan bokförarna och revisorerna få lösa. Det är vad de får betalt för efter den utbildning de gått. ;-)

Mvh

Magnus Olsson
Uddatorp AB

www.uddatorp.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 10

2006-12-15, kl 21:39

beethalin

beethalin

Inlägg: 7

Tack Magnus! Vad glad jag blir över ditt fina beröm;)) Du har helt rätt ang numrering. Ska genast ta mig an det. Du har flera goda råd som jag suger åt mig. Tack för det! //Bee

Ps. Du har själv en mycket trevlig hemsida! Då vet jag var jag ska vända mig om jag behöver illustrationer...

Bee

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 10

2006-12-15, kl 21:53

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Inlägg: 351

*Skrattar*

Du är så välkommen även om det antagligen inte sker ofta ;-)

Ps ett tips! Läs gärna igenom upphovsrättslagen. jag har lagt ut den på min sida. Ett måste att kunna för att veta sina skyldigheter och rättigheter som leverantör av bilder.
Finns massa värdefulla tips där.

Ex ... hm... bildkonstnärers upphovsrätt upphör 70 år efter upphovsmannens bortgång medans ... eh! ... fotografers är 50 år. 8D 

Tack för berömmet!

Mvh

Magnus Olsson
Uddatorp AB

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 10

2006-12-15, kl 22:31

antonio

antonio

Inlägg: 240

Synd att du inte uppskattar de akademiska bidragen till marknadsföring.
Att ge sig in på ämnen som marknadsföring eller andra företagseknomiska ämnen utan bra teoretiska modeller är som att orientera utan kompass.

Inom marknadsföringen finns två uppdelningar som verkar viktiga;
Konsument och Business to business.
Beroende på vilka av dessa som du ska marknadsföra krävs en del olika tillvägagångssätt.

Marknadsföring ensamt handlar inte så mycket om att dela ut broschyrer m.m. , att definiera kundgrupp, segment samt din verksamhets niche etc. föregår allt det.

En kurs i marknadsföring där någon föreläser kommer förmodligen ge dig försmak för alla de ekonomiska modeller som finns inom marknadsföring och bara lämna dig med några slogans som "Kunden har alltid rätt" "bra marknadsföring sätter kund i fokus"... men jag vet inte...

Hur som helst lycka till med allt

Förresten de där insektsbilderna är riktigt häftiga, speciellt den insekten som ser ut som en sur gammal gubbe :D

Mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 10

2006-12-15, kl 23:58

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Inlägg: 351

Jag tror inte att det i detta fall handlar om uppskattning utan snarare sätt att lättast lära sig. Genom praktiska tillämpningar och från erfarenheter kan man lära sig lika mycket. Mer eller mindre långsiktigt beror sig på möjligheten att tillförskaffa sig erfarenheten. Om man har svårt att läsa till sig kunskap kan ibland den praktiska tillämpningen vara ett gott så nog komplement. Den som kan sin företagsekonomi och än mer i nationalekonomi vet att allt där bygger på uppskattningar. I marknadsföring gäller i mångt och mycket samma sak.
Till höger finns en garanterad målgrupp. Den till vänster är mer tveksam. Vilken är mest intressant? Ja räknar man med krass ekonomi är den till höger mest intressant då det är "säker inkomst".
De som man borde rikta in sig på är gruppen till vänster då man vet att den högra är säker. Skillnaden här är att den till vänster inte har fått det grundmaterial som behövs för att ett köp ska bli aktuellt. Det vill säga den kommunikationen som de kommunicerar med. (Förutsatt att man räknat bort den målgrupp sin inte är potentiell i vilket fall.)

Marknadsföring handlar inte enbart om företagsekonomi. En medvetenhet om den är bra. Men det viktigaste med marknadsföring är kommunikation. Att kommunicera med kunden till att ett köp blir aktuellt. Som ett klassiskt uttryck "Salesmanship begins when the customer says no"

I det här fallet som en bildleverantör får Bee ett stort försprång. Hon kan nämligen kommunicera med bild. "En bild säger mer än tusen ord" däri ligger grunden för försäljningen. Går man ut i en butik utan något som helst förutfattat köpintresse och plötsligt finner denn rätta produkten för att den är snygg, praktisk eller passar i kundens sammanhang så köper man den. Om man vet att man kan få den omsydd, i annan färg eller alternativt ihop med annan produkt till ett billigare pris, då är det mervärden. Bee har denna ypperliga möjlighet som hon kan erbjuda. Hon har dessutom flera kategorier att rikta in sig på. Hon kan fotografera direkt för privatkund, kommersiellt kund som företag, förlag mm, eget kommersiellt bruk där hon kan erbjuda reproduktioner mm eller gå via ombud så som bildbyråer, gallerier etc.

Det korta som Bee har skrivit här har hon gjort på ett fint och lätt sätt och jag, om jag hade vart kund, hade uppfattat henne på ett lätt sätt med jäkligt bra bilder. För hon lyckades i alla fall med att få mig till sin egen sida och att få mig att ge positiv respons utan att på något sätt arbeta aggresivt eller framåt i sin marknadsföring. Min känsla är att hon känns som en trygg och bra leverantör i sin yrkeskategori. Det är vad jag utläser. Sedan att hon själv anser att hon är dålig på att marknadsföra sig är vanligt inom yrkeskategorin "konst". Än mer vanligt att folk säger till dessa att de är dåliga på att sälja sig. Jag skulle säga att det inte är dåliga på att sälja snarare dåliga på att kommunicera - säga "- Här är jag! Detta har jag gjort och jag är jäkligt bra". Men det kommer av vår gamla jantelag som jag inte kommer gå in på.

Fånga dagen Bee – Endast du kan göra det så bra och praktiskt som du kan.

Mvh

Magnus Olsson
Uddatorp AB

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 10

2006-12-16, kl 13:02

beethalin

beethalin

Inlägg: 7

Vad glad jag blir över dina ord Magnus! Det här kommer jag att leva länge på, hihihi.  Det var min förhoppning att mina bilder ska tala för sig själv lite men jag inser också att det inte räcker utan att jag också måste tala för mig. Jag ska verkligen jobba på att "sälja mig" och dina ord hjälper mig på vägen!

God Jul & Gott Nytt År Magnus!!

Bee

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 10

2007-01-21, kl 19:25

NiklasEk

NiklasEk

Inlägg: 52

Denna tråden har ju ett par dagar på nacken nu men tänker göra ett litet inlägg iallafall.

Om du tycker om att arbeta praktiskt och vill gå en kurs i marknadsföring så bör du inte söka dig till några högreutbildningar utan leta efter en cirkel på något studieförbund. Skillnaden mellan de två är att på högskolor/universitet blir du matad med generell information som den kursansvarige råkar tycka är viktig men i en studiecirkel är det deltagarna som bestämmer vad som ska tas upp.

Jag håller själv i sådana cirklar i Blekinge, men det borde ju finnas någon i ditt område som erbjuder samma tjänster.

Utöver detta skulle jag vilja säga att du fått jättebra tips av Magnus Olsson, kör på dem.

Med vänliga hälsningar
Niklas Ek
NE Marknadsföring

Inläggets betyg
Svara Svara med citat