Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Marknadsföring & Reklam

Reklamere

Inlägg 1 av 3

2006-09-12, kl 18:51

username

Medlem
#42932

Inlägg: 1

Reklamere

Heisann alle. Har et lite dataforetag i Falun som retter seg mot privatpersoner og folk med hverdagslige problemer innen data. Problemet mitt er å annonsere billig og i tillegg komme i kontakt med de kunder som er aktuelle. Er det ikke mulig å legge inn en liten notis i tidningen som foretag? Må man bestille dyre annonser med bild og hele paketet?

Takksam for funderinger og tips.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2006-09-12, kl 18:57

username

Bjrn
Lrsn

Inlägg: 4

Har ett nystartat webbforum där du är välkommen att presentera ditt företag. Lägg in url till hemsidan i signaturen när du registrerar dig och rikta lite kritik mot webbhotell i sverige eller skriv ett par rader under "presentera ditt webbhotell".
Du hittar sidan på http://www.webbgbg.se/hotell/ Välkommen

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2006-11-23, kl 22:16

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Inlägg: 351

I regel brukar det inte vara problem att annonsera via notiser i tidningar. Notiser brukar vara ganska billiga annonser men också som nackdel att de ibland inte syns lika starkt. Om det är möjligt att lägga en annons i tidningarna kan deras annonsavdelning enklast svara på. 

Att annonsera med bild och layout gör automatiskt priset dyrare. Dagstidningar räknar oftast på annonsens storlek och placering vilket i stora fall avgör priset. Även tillkommande kostnader kan vara om annonsen ska publiceras i färg eller på särskilda sidor i tidningarna. Detta oavsett om tidningarna i normala fall trycker sidorna i fyrfärg.
 
Tidningar brukar kunna erbjuda utformning av annonser utifrån textmanus och bilder från dig men jag skulle rekommendera att du förlitar dig till en designer eller designbyrå för detta.

I ditt fall tror jag inte att en stor annons gör att du når din målgrupp mer än vad du gör via notiser. Privatpersoner ögnar som vanligt mest igenom tidningar och då kan en stor annons vara bortkastad. För att en stor annons ska kunna få genomslag krävs en bra och igenkännbar design av den. Ett tydligt och tilltalande budskap samt vem avsändaren är. Vid frekventa publiceringar uppstår möjligheten att betraktaren av annonsen kommer ihåg "den där har jag sett!" Det skapar ett förtroende mellan betraktaren och annonsörens avsändare. Men frekventa publiceringar av stora annonser är kostsamma och jag tror att du lika snabbt når samma privatpersoner via vanliga notiser.
 
Eftersom du verkar arbeta lokalt i Falun med en liten verksamhet är det bättre om du själv kan söka upp kunderna eller personligen lämna ut reklam om dig själv och vad du gör. Din målgrupp är ganska enkel att läsa ut. De flesta med datorproblem som inte klarar av att lösa saker på egen hand är i regel en äldre generation. Jag antar att jag inte behöver gå in på det varför. Vid detta kan man då söka sig till aktuella platser där denna grupp konsumenter är som mest aktiva. Leta reda på möjligheter att sätta upp annonser på annonstavlor eller att sprida information om din verksamhet. Se vilka du kan samarbeta med för att sprida information om hur man kommer i kontakt med dig och din verksamhet. Alternativt skapa en happening med kaffe, läsk mm för just den målgruppen där du kan förklara lite runt om kring det du gör. Bygg upp happeningen med beskrivning om vad man kan göra visa på några lösningar och svara kort och enkelt på vissa frågor. Du får då en möjlighet att visa vilken kunskap du besitter och med detta också kommer du att få rekommendationer.
 
Mvh
Magnus”Mojo”Olsson
Uddatorp AB

Inläggets betyg
Svara Svara med citat