Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Inventarier

Inlägg 1 av 3

2007-11-28, kl 19:42

username

Magnus

Inlägg: 27

Inventarier

Är under uppstart av ett aktiebolag och funderar lite på det här med inventarier. Har förstått att man kan skriva av saker under 5000:- direkt, som en kostnad. Men om man vill nyttja aktiekapitalet (100 000:-) till att köpa in grejer så vill man ju inte att det resulterar i en kostnad direkt, utan man vill ju ha kvar inventarien som en tillgång.

Ett ex: Vi måste köpa lite brandskyddsgrejer till en total kostnad av ca 4000:- Kan jag bokföra detta på konto 1221 (Inventarier) istället för t.ex. förbrukningsinventarier? Det gör ju att man fortfarande kan tillgodogöra sig värdet av de inköpta grejerna och får en bättre balansräkning.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2007-11-29, kl 08:13

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Rent skattemässigt så finns inget som förbjuder dig att ta upp för låga värden som inventarier och alltså få ett för högt resultat. Ur aktiebolagslagen äremot så är det förbjuet att göra så, man får inte redovisa tillgångar till ett högre värde än de faktiskt har.

Din balansräkning påverkas knappast av om du har en kostnad på 4000 eller ej. Så fort du har en intäkt på 4000 så är resultatet 0 igen och när du tjänat 5000 så har du förbättrat den.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2007-11-30, kl 17:00

username

Magnus

Inlägg: 27

Men jag redovisar ju inte tillgången med ett högre värde än den har!

Om jag köper t.ex. en begagnad soffa för 4900:- så är den ju värd 4900:- och jag bokför den med ett värde 4900:- inte mer.

Om jag köper ett dokumentskåp för 4500:- så är det samma sak med det.

Grejen är ju att om jag köper saker för sammanlagt mer än 50 000:- och skriver av dem direkt så har jag ju inte aktiekapital så det räcker utan måste göra en insättning (glömt vad den kallas nu) för att täcka upp. Det vill jag såklart undvika om det går.

Jag skriver ju givetvis av dessa saker på sikt, men jag vill inte ha en massa kostnader i början innan jag har några intäkter och det dröjer ett tag innan vi får det, och investeringskostnaden kommer att överstiga 50 000:- INNAN vi får första intäkterna.

Var i aktiebolagslagen kan man läsa om detta?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat