Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Utlandsetablering

Flytta utomlands!

Inlägg 1 av 8

2007-01-27, kl 18:38

username

Carl

Inlägg: 3

Flytta utomlands!

Hejsan!
 
 Jag längtar efter att flytta från Sverige!

Jag har nu länge gått i tankarna att starta alternativt köpa någon typ av rörelse utomlands. Då jag inte sitter på någon utbildning som skulle kunna generera i att något utländskt företag skulle vilja ordna fram med visum till mig ser jag detta som enda lösningen. Jag vet att detta förmodligen är en tuff uppgift i många fall, men motivationen och arbetsviljan är det inget fel på! Kapital finns på strax över en halv miljon sek.

Är det någon som vet ungefär hur mycket man behöver för att kunna "köpa" sig in i ett land för och kunna bedriva sin verksamhet? Någon kanske också vet var man bäst skall leta efter företag till salu, på www.businessforsale.com finns ju oerhört många, (många oseriösa?). Jag förstår att det varierar väldigt mycket runt om i världen vilka regler och lagar som gäller för folk som vill invandra i deras land, men allt är av intresse. Jag ser mig själv gärna i de varmare breddgrader, men är väldigt öppen för hela världen.

Andra tips, funderingar, varningar m.m angående utlandsflytt och företagande utomlands är mycket välkommet!

Tack på förhand!
/Carl

[email protected]

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 8

2007-01-27, kl 21:20

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Du får nog vara lite mer detaljerad vilket land du vill till då världen består av en massa länder och dom flesta har sina egna regler.

Det enklaste är väl att hålla sig inom EU för dit kan du flytta utan att bråka om uppehållstillstånd.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 8

2007-01-28, kl 13:15

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Om man vill komma till en storstad som Stockholm så finns Riga 55  min med flyg från Skavsta. Ca 3 månader längre sommarsäsong än Sverige, 50 mil sandstränder för skön avkoppling. Billigt boende och mat stort utbud av sådant man ej ser i Sverige. Att starta företag där är inte så svårt och man har fördelaktiga regler. Vi hjäler företag både där och i Sverige med ekonomistyrning.
Lars

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 8

2007-01-28, kl 19:02

username

Carl

Inlägg: 3

Ja, jag förstår att det skiljer sig väldigt mycket åt runt om i världen vad gäller byråkratin. Tror därför att jag skall hålla mig inom EU. Spanien och det soliga vädret lockar, även om min spanska är lite ringrostig för tillfället. Annars är det nog England som verkar mest intressant, vädret kanske inte är det bästa men man kan ju inte få allt.
Ska nu sätta mig in i regler och lagar vad som gäller vid flytt och uppstart/köp av företag inom EU.

Tips och ideèr är fortfarande varmt välkomna!

Mvh
/Carl

[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 8

2007-01-28, kl 23:45

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Jag var själv inne på Spanien ett tag för ett antal år sedan men ser bättre möjligheter med Lettland och får då mer över för resor både dit och andra platser.
Lars

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 8

2007-03-04, kl 00:17

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Södra England har ju medelhavsklimat och på kanarieöarna har man ingen moms, och i Lettland har man bra skatteklimat vilket bara ett fåtal känner till. [email protected]

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 8

2007-03-04, kl 11:55

username

Medlem
#50788

Inlägg: 1

Varfor inte flytta till exotiska-expansiva Dubai-FAE?

Här kan du på en vecka eller så etablera dej i en "frizon". Det innebär att du är din egen och inte behäver någon lokal partner.
En annan klar fördel med Dubai+FAE ar att du inte betalar några skatter eller andra avgifter på din lön eller vinster i ditt företag.
Den enklaste varianten av företag-firma, kostar cirka SEK 50000 i set up, om du gör det sjalv. Det ingår ett visa+uppehållstillstånd för dej och din familj, som gäller så länge du har firman registrerad.
Vill du (eller nagon annan) veta mer, börja med att titta på vår website+hemsida. Verkar det intressant och kan passa dej hör av dej och vi kan diskutera fler detaljer och dina önskemål.

Halsningar

Per Erik Persson


Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 8

2009-01-20, kl 00:37

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Lettland har blivit dyrare mot när jag skrev för 2 år sedan men skatteklimatet för småföretgare är fortfarande mlsvid bättre än Sverige. Men man bör inte flytta om man räknar mindre än 900.000 för lön övriga kostnader.

[email protected]   Start av företag i Sverige och Lettland samt ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat