Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Köpa inkråmet i bolag och starta Enskild firma?

Inlägg 1 av 4

2007-01-11, kl 08:32

cami

cami

Inlägg: 2

Köpa inkråmet i bolag och starta Enskild firma?

Jag är med i en budgivning av "inkråmet" i ett företag, dvs affärsidé, teknik, lager etc.

Jag har i idagsläget inte ngn registrerad firma, utan ska starta en om jag vinner budgivningen är det tänkt. Men hur löser jag det. Kostnaden är inkråmet i det företag jag köper ska ju belastas mitt företag - annars måste jag momsa det?....måste jag då starta företaget i förväg?

Jag kommer att ha FA-skatt då jag har anställning också. Kan jag som privatperson "låna ut" pengar till mitt företag?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2007-01-11, kl 10:13

dalwind

dalwind

Inlägg: 15

Du har rätt att köpa det innan start av företag och ändå få dra av momsen när du startat företaget.

Ja du kan låna ut pengar till företaget.Det blir en egen insättning konto 2018.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2007-01-11, kl 10:17

liljedahl

liljedahl

Inlägg: 28

Bara lägger till att det funkar som så att kvitton etc som är företagsrelaterade kan plockas in i företaget så länge de inte är äldre än 3 månader ifrån det att du fick din FA-skattsedel.

DVS, Om du vinner budgivningen och betalar den med privata pengar den 1 februari, och får igång din FA-skattsedel den 13 april så är inte det något problem!

MVH
Robert Liljedahl

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2007-01-11, kl 12:20

cami

cami

Inlägg: 2

Tack för snabbt svar! Då känner jag mig lite lugnare!

mvh
Camilla Johansson

Inläggets betyg
Svara Svara med citat