Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Bokslut - Hur får man fram IB för nästa år?

Inlägg 1 av 8

2007-12-04, kl 13:55

claudio

claudio

Inlägg: 14

Bokslut - Hur får man fram IB för nästa år?

Hej,

jag undrar om någon skulle kunna hjälpa mig, jag har gjort första delen i bokslutet det vill säga att jag har nollstält kontona 2011-2019 mot konto 2010 Eget kapital.

Så nu har jag bara 3 konton som inte har 0 i saldo.

1510 - Kundfodringar: 17 800
1930 - Bank: 68 000
2010 - Eget Kapital: -85 800

Så min fråga är nu hur får jag fram Ingående Balans (IB) för nästa år? Detta är mitt första år så jag har inte gjort några skatteinbetalningar, skatteinbetalningen tänkte jag göra i januari efter det att jag vet vad resultatet blev för detta år.

Kundfodringar är ju de fakturor som gick ut i December och som har ett förfallodatum i Januari.

Sedan har jag en fråga angående hur man bokför skatteinbetalningar. Enligt en annan källa online så ska man bokföra moms men inte Preliminärskatt inbetalning i egen firma men då fattar jag inte hur man ska bära sig åt? Känns ju som om att konto 1930 inte kommer att visa rätt saldo om dessa inte bokförs?

Jag är tacksam för all hjälp!

Mvh,
Claudio

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 8

2007-12-04, kl 15:40

username

Ingela
ingela.repo

Inlägg: 173

Dessa tre kontona är Ib för 2008 om det är UB för 2007.
Du flyttar med dig utgående saldo när du öppnar nytt räkenskapsår i ett bokföringsprogram.
Eller är detta UB från 2006 som du vill ha in som IB 2007???
Du kan bokföra skatteinbetalningar i enskild firma, det finns ett konto som heter egna skatter under 20-kontona.

Hör gärna av dig om du undrar mer.

Hälsningar

[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 8

2007-12-04, kl 16:36

claudio

claudio

Inlägg: 14

Ingela,

Jag tackar för ditt svar, men en sak jag inte förstår när jag tar med mig dessa UB för 2006 som blir IB för 2007, vad ska jag göra med dessa sen? Eftersom eget kapital har en negativ siffra plus om man fortsätter så här år in och år ut så växer ju bara eget kapital vilket inte stämmer med verkigheten för oss dödliga. J

Känns som jag saknar sista biten i cirklen? Man ser ju väldigt tydligt att konto 1510 + 1930 = 2010, ska man nollställa konto 2010 på något sätt när bokslutet är klart?

Från vad jag läst så är ju inte hela bokslutet klart förren i Feb-Mar då alla poster för 2006 är gjorda. För egen räkning så hade jag bara två utstående fakturor som betalades i början av 2006.

Sedan hade jag ju den där skatte inbetalningen i Januari också, så jag antar att jag gör en verifiering som ser ut på följande vis för den.

1930 - Kredit: 73 000
2012 - Debit: 73 000

Men när jag skriver detta så känns det som Eget Kapital kommer att jämna ut sig till detta årets bokslut p.g.a. jag inte betalade skatten för 2006 så gick jag helt enkelt en massor plus? Men under 2007 så betalar jag ju 2006 års skatt plus alla skatt för 2007 vilket borde få ner Eget kapital så att det stämmer med konto 1510 + 1930.
Tänker jag rätt?

Mvh,
Claudio

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 8

2007-12-04, kl 20:11

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Hur kan du vara säker på att inget mer kommer att hända 2007 om du redan nollställer dina konton för bokslutet? Tänk om dina kunder vill betala innan årskiftet, då stämmer ju inte dina konton. Eller om du själv behöver/vill handla något till företaget sådär i sista minuten innan bokslutsfagen?
Hurso, några konton fatts ju i din bokföring iallafall, var finns din momsskyld eller din momsfordran. Jag antar att du redovisar moms årligen men du skriver inget om att du omfört beloppen och fört saldot till 2012. Och hur har du gjort med årets resultat, har du redan stängt igen året, annars har du ju inte fått med det till ditt egna kapital.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 8

2007-12-06, kl 13:58

claudio

claudio

Inlägg: 14

Karin,

Om du såg i mitt svar så skriver jag att detta gäller 2006 till 2007. Jag ser nu att jag skrev fel i följande mening "För egen räkning så hade jag bara två utstående fakturor som betalades i början av 2006." det ska stå 2007 i slutet!

Samt alla intäkts och skuld konton har balanserats mot resultat kontot, Moms redovisning kontot har balanserats mot egna skatter och dessa två plus Egna Uttag och Egna Insättningar har balanserats mot Eget Kapital. Jag antar att jag gjort rätt att göra på detta viset?

Jag ville bara hålla mig till mitt problem så jag tog inte med allt jag gjort för att få fram saldot i konto 2010. Min fråga var mer riktad mot vilka konton som blir UB för 2006 och IB för 2007.

Jag tror jag har fattat hur det fungerar nu, problemet jag hade var den stora minus summa på Eget Kapital (2010) fast det löser ju sig som sagt till 2007 bokslut eftersom då kommer skatte inbetalningen för 2006 jämna ut saker och ting som jag gjorde i Januari 2007.

Men en sak förstår jag fortfarande inte, konto 1510 vilket har 17 800 i saldo är det meningen att jag ska gå tillbaka till bokföringen för 2006 och skapa en sista verfikation när dessa fakturor är betalda eller löser detta sig p.g.a att jag tog det saldot och la det som IB 2007?

Vad jag inte fortfarande förstår är vad ni menar med att man ska under de första månaderna på det nya året (2007) gå tillbaka till föregående år (2006) och göra klart alla poster så att UB för 2006 blir korrekt för det går inte att få fram direkt vid årskiftet.

Lite exempel på hur detta går till skulle uppskattas stark eftersom det enda jag se som är kvar är inbetalningen för de utstående fakturorna.

Jag hoppas jag förklarar mig någolunda vettigt och jag ursäktar novellen.

Jag tackar så mycket för er hjälp.

Mvh,
Claudio 

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 8

2007-12-11, kl 16:29

claudio

claudio

Inlägg: 14

Karin och Ingela, vart tog ni vägen? :o)

Skulle verkligen uppskatta att få svar på min frågor.
 
1) Vad är det för poster man ska avsluta i det föregående året så att man vet att IB för det nya året är korrekt?

2) Vilka konton kan vara IB för det nya året?

Mvh,
Claudio

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 8

2007-12-11, kl 17:26

username

Ingela
ingela.repo

Inlägg: 173

Hej claudio,
IB för det nya året, vilka konton beror på vilka konton du har använt under året. Ib kan innehålla, kundfordringar, leverantörsskulder, korta och långa fordringar, korta och lång askulder, plus eget kapital. Resultatet bör ombokas mot eget kapital tex.
det är lättast att hjälpa dig om du kan maila över en Balansräkning och en Resultaträkning. Då kan jag mycket lättare kunna ge dig instruktioner eller visa dig hur det skall göras.
Hälsningar [email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 8

2007-12-12, kl 11:19

claudio

claudio

Inlägg: 14

Ingela,

jag har skickat dig ett email med de två rapporterna.

Jag tackar för hjälpen!

Mvh,
Claduio

Inläggets betyg
Svara Svara med citat