Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Kostar det verkligen nånting?

Inlägg 1 av 6

2008-12-08, kl 03:44

username

Andreas
Ericson

Inlägg: 19

Kostar det verkligen nånting?

Hej,

Jag har letat hela natten för att förjäves få ett svar.
Konstigt nog har jag inte hittat något vettigt då jag ändå finner mig
vara en ganska flitig internetanvändare.

Men min fråga är:

Kostar det något att start upp en enskild firma?
Jag får flera olika svar.

Många säger att det är gratis och att det enda jag behöver göra är att ansöka om en F-skattesedel.

Flera andra säger att det kostar 1000:- om jag vill skydda mitt företagsnamn. Men då är det bara skyddat i mitt län.

Om jag inte vill skydda mitt företagsnamn, utan väljer istället att starta upp mitt företag utan det - Kostar det ändå mitt företag något från start?

Jag har precis allt jag behöver här hemma från redan privata intressen och har inte tänkt köpa in nånting eller hyra nånting och jag har redan 3 kunder på G.

Måste jag ändå betala nånting för att "komma igång" eller för att registrera mitt företag?
Det ska vara en enskild firma som jag tänkt bedriva hemifrån utöver mitt ordinarie arbete.

Självklart är jag medveten att marknadsföring kostar.
Men det behöver inte vara så dyrt det heller alla gånger.

Mvh
Andreas

www.soundborn.com

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2008-12-08, kl 06:50

username

fdsfdsfs
ssssffsd

Inlägg: 13

En ensklid firma behöver inte registreras hos bolagsverket.
men jag rekomenderar att du gör det så har du ett skyddat namn.
det kostade 900kr när jag gjorde det, och samtidigt ansökte jag om F-skatt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2008-12-08, kl 09:07

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Att starta närinsversamhet kostar ingenting, det räcker med att ansöka om en F-skattsedel.
En enskild firma kostar 1000 kr att registrera hos bolagsverket.

Att du tycer att du får olka svar beror på en sammanblandning av bereppen. Firma = företagsnamnet och en enskild firma innebär alltså själva namnet på din närinsverksamhet. Det finns inget krav på att ha ett namn (firma) men vill man ha det så kostar det. 

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2008-12-08, kl 14:50

username

Andreas
Ericson

Inlägg: 19

Så jag måste inte ha ett företagsnamn för att bedriva mitt arbete?
Men det måste ändå kännas betydligt mer seriösare om jag hade ett företagsnamn? Det skulle jag i alla fall tycka om jag skulle anlita ett bolag.

Säg att jag skulle kalla mitt företag för "Andreas Företag",
Får jag då använda det namnet för marknadsföring, domännamn samt även trycka ut det på fakturorna även om jag inte registrerat det hos Bolagsverket? Får jag så att säga använda "Andreas Företag" som mitt företagsnamn utan att ha registrerat det hos Bolagsverket?








www.soundborn.com

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2008-12-08, kl 15:01

username

fdsfdsfs
ssssffsd

Inlägg: 13

Vad jag har förstått det så får du det.
Men registrerar någon annan ditt namn så kan du kanske hamna i knipa?
Tror även att det underlättar när du ska skaffa bankkonton osv till företaget att du har ett registreringsbevis.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2008-12-08, kl 15:08

username

Andreas
Ericson

Inlägg: 19

Okej, låter bra det Jimmie.
Men visst man kan registrera företagsnamnet senare? Säg att jag ansöker om en F-skattsedel idag och börjar bedriva min verksamhet så fort som möjligt. Kan jag då tex Juni 2009 registrera mig hos Bolagsverket?


www.soundborn.com

Inläggets betyg
Svara Svara med citat