Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Sälja foton på nätet?

Inlägg 1 av 8

2008-04-16, kl 13:06

username

Robert
Nyberg

Inlägg: 5

Sälja foton på nätet?

Har min lilla idé här om att sälja foton på internet.
Jag är mycket bilintresserad och åker i princip varje helg på utställningar och ofta street race, även mitt i veckorna. Har nu köpt mig en Nikon D40X och har fått en liten idé.
Idén är att jag tar kort på samtliga bilar, riktigt fina kort. SLänger in dom på datorn och redigerar dom så att dom blir ännu finare. Så har jag då min hemsida där jag lägger upp bilderna med någon slags vattenstämpel på så att ingen kan stjäla dem. Säg då att just du skulle se din bil på bild, riktigt fina bilder som du verkligen vill ha, då kan du få köpa ett antal bilder för en viss summa pengar, antingen utskrivet på photopapper med riktig proffs skrivare, för att sedan hänga på väggen. Eller få dom på en cd skiva för att ha dom på datorn.
Detta kommer ju självklart inte vara ett heltids jobb, bara vid sidan av.
Då är mina stora fråga, skulle detta vara lagligt? Ser inte nån anledning till att det inte skulle vara lagligt, men för att vara på den säkra sidan så frågar jag.

//Robert

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 8

2008-04-16, kl 13:26

username

Tommy
Christiansen

Inlägg: 19

Du äger rätten till fotot, dock har du inte rätt att sälja det i komersiellt syfte om fotot innehåller objekt eller personer som är identifierbara, redaktionellt syfte är däremot helt ok.

Jag antar att bilarna klassas som identifierbara objekt och är därmed inte tillåtet att sälja i kommersiellt syfte utan att du har tillåtelse från objektets ägare, problemet här är att det inte räcker med tillåtelse från bilägaren utan det krävs även från den som har rättigheterna till varumärket/designen, dvs biltillverkaren.

Kommersiellt syfte är tillexempel användning på hemsidor och i reklamsammanhang.

Att sälja fotona endast till bilens ägare kan knappast klassas som jättekommersiellt och du har ju genom beställningen fott godkänt från ägaren att sälja bilden...

Dock tror jag att det är viktigt att du säkerställer att du endast säljer till bilägaren, detta ska du väll kunna göra genom bilregistret antar jag....

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 8

2008-04-16, kl 13:39

username

Robert
Nyberg

Inlägg: 5

Ägaren av bilen godkänner ju som sagt att jag får sälja bilden, i.o.m att han köper den. Men att få godkännt av den som äger varumärket kan ju blir svårt. Får kanske helt enkelt komma på någt bättre upplägg av det hela :/ svårt det där.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 8

2008-04-16, kl 13:51

username

Tommy
Christiansen

Inlägg: 19

Jag kan tänka mig att det är helt ok så länge du bara säljer till bilens ägare. Sen är det ju skillnad på att sälja bilder och att sälja tjänsten fotografering/redigering...

Du har ju rätt att själv använda dina egna foton i princip hur som helst. det kan bli kinkigt om du fotot en logga rakt av visserligen men annars så...

Så om din hemsida finns i rent redaktionellt syfte och du låter dina kunder köpa tjänsten "fotografering av min bil samt efterbehandling" så ska det inte vara några problem.

Sen att du utfört tjänsten innan du säljer den är ju en helt annan sak...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 8

2008-04-16, kl 13:55

username

Robert
Nyberg

Inlägg: 5

Får tacka för hjälpen! Ska då alltså inte vara några större problem vad jag förstår. OM det nu skulle bli klagomål osv. så har jag ju iaf försökt. Det skadar ju aldrig prova lite nya idéer.
Tack igen!
//Robert

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 8

2008-04-16, kl 14:11

Silvin

Silvin

Inlägg: 123

www.photomic.com har ju en liknande service för Vasaloppet där de tar kort på alla åkare och säljer dem. Borde falla under samma principer. Ta reda lite hur de arbetar och göra med försäljningen som ett tips.

Per Silvin

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 8

2008-04-16, kl 15:44

username

Robert
Nyberg

Inlägg: 5

Det där är ju PRECIS det jag har tänkt mig! Då borde det alltså inte vara några som helst problem? Tack så jättemycket!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 8

2008-04-16, kl 21:19

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Inlägg: 351

De flesta företag har i regel inget emot att deras varumärke syns i positiva sammanhang de själva valt.

Men enklast är att fråga innehavaren av varumärket. Kanske en sådan förfrågan även kan leda till ytterligare uppdrag eller försäljningar.

Med vänliga hälsningar

Magnus Olsson
Uddatorp AB
www.uddatorp.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat