Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

AB lön eller E-F uttag?

Inlägg 1 av 6

2009-03-15, kl 13:19

username

Daniel
Ohlsson

Inlägg: 5

AB lön eller E-F uttag?

Hej,,

Jag är i funderingarna som de flesta här att starta upp ett eget företag.
Min affärs idé är att jag ska sälja olika forma av tjänster som egentligen inte kommer kosta mer än arbetskraftens tid.
Till en början kommer jag själv med min sambo driva runt det och sedan kanske anställa folk när allt börja rulla på.

Det största frågan för mig nu är om jag ska starta AB eller Enskild firma?
Eftersom jag inte kommer ha några stora utgifter förutom lön på mig och mina anställda så känns EF som ett bra val men ge mig feedback.

Jag har tittat runt en hel del på olika forum hur man ska räkna ut sin lön i AB och sitt uttag i EF.
Men alla säger ju olika....hur ligger det egentligen till och rent lönemässigt för ägaren tjänar man på att ha AB eller EF? Vad ska man betala skatt, egenavgifter, arbetsgivaravgifter osv på?

Ge mig exempel på beräkningar för AB och EF då jag minst vill ta ut en "nettolön"/uttag på 15000:-/mån och spara 5000:-/mån i företaget. Vi kan säga 3000:- i övriga utgifter.


Tack på för hand
Daniel

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2009-03-16, kl 22:06

username

Daniel
Ohlsson

Inlägg: 5

Tack för svar Conny...

Tar gärna emot mer svar och synpunkter..

Daniel

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2009-03-17, kl 01:09

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Det kanske blir nåra % lägre med AB men det äts upp av kostnader för revisor. Du kan inte styra dina pengar överhuvudtaget. Om du har underskott i din firma så är det bara att kvitta mot senare vinst. Underskott som är för stort i AB kan leda till konkurs. Jag har haft de olika företagsformerna under 40 år som företagsledare/företagare och har idag 2 enskilda firmor, 1 på min hustru och en på mig. Ni borde göra likadant. Jag ser redan att ni kommer att förlora mycket i ert tänkande, men jag kan ha fel jag har inte alla pusselbitarna om er. De jag hjälper starta upp företag får en genomgång på mellan 15-20 timmar att börja med för att sedan återkomma med yterligare frågor. Jag nås även på

[email protected] Start av företag i Sverige och Lettland samt ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2009-03-18, kl 00:35

username

Göran
Axelsson

Inlägg: 51

Till att börja med räkna inte med någon moms eftersom moms inte är en kostnad i ett företag och således inte heller är en intäkt.

Vad du kan göra med ett EF är att du kan välja olika lång karenstid för sjukdom vilket medför att du betalar olika mycket i arbetsgivaravgift. Väljer du 30 dagars karenstid så betalar du ungefär 16% i arbetsgivaravgift. Är man inte sjuk så ofta så tjänar man klart på att ha en längre karenstid.

I alla falls så vill du ha 15.000 kr i handen efter skatt och sedan spara kvar 5.000 kr i företaget. Kort du ska ha 20.000 kr i handen. Grovt räknat så kan du räkna med att betala 50% i skatt på din vinst. Den skatten är således arbetsgivaravgift och inkomstskatt.

För att få 20.000 kr i handen och 3.000 kr för utgifter behöver du fakturera 43.000 kr. Detta är en grov uppskattning och skatten blir förmodligen lägre i verkligheten, men kan även bli högre på grund av när du börjar betala statlig skatt.

Sedan så behöver du aldrig tänka på att du ska spara kvar 5.000 kr i företaget. Du kan lika väl ta ut dem och lägga dem på bättre investering än att de står på ett företagskonto med dålig ränta. Behöver företaget pengar sätter du bara in dem i företaget. Allt du sätter in i företaget kan du ta ut ur företag utan att betala skatt för. De pengar du sätter in i företaget är inte en inkomst i företag.

Jag skulle föreslå att du börjar med ett EF. I princip kostar det inget att starta ett sådant bolag. Den enda kostnad som kommer till är om du måste registera det hos Bolagsverket (inget krav för EF) på grund av att banken eller någon annan kräver ett registeringsbevis. En registering hos Bolagsverket skyddar dessutom bolagets namn i det län bolaget är verksamt.

Det kan vara surt att starta ett AB och sedan om det inte går så bra tvingas betala pengar för t.ex. revisor.

Nu håller AB-lagen på att ändra så att det förmodligen inte ska behövas 100.000 kr iminsta aktiekapital (tal om 1 kr har varit) och även att kravet på revisor inte ska krävas för mindre AB.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2009-03-18, kl 00:53

martin_eesab

martin_eesab

Inlägg: 9

Min kommentar är också att du startar ett enskilt företag före ett AB med tanke på den byråkrati och behov av revisor som du måste ha och inte i en enskild firma. Kan leka med tankan att du startar ett AB så får du minst räkna med att ha ca 10.000 kr för genomgång av räkenskaperna oavsett hur mycket du kommer igång.Skulle din affärside inte funka så är det omständigare att avsluta ett AB än enskild firma.

Det är mina kommentarer då jag både haft enskildfirma, hb och aktiebolag utan att vara bra på reglerna i detalj. Sedan finns det många fördelar med AB också.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2009-03-18, kl 01:45

username

Daniel
Ohlsson

Inlägg: 5

Gudomligt tack för alla svaren!
Jag har tagit beslutet att det blir ett EF.
Känns helt onödigt att lägga ut 100´:- när jag egentligen inte behöver investera i något.
Likaså revisor, i början är det ju alltid trögt och den stora kostnaden blir revisorn.

Återigen tack för alla svaren!

Daniel

Inläggets betyg
Svara Svara med citat