Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Korkade frågor..?

Inlägg 1 av 3

2008-02-26, kl 13:57

EagerToStartNOW

EagerToStartNOW

Inlägg: 1

Korkade frågor..?

Hej,
Jag sitter och grubblar över hur ett litet företag (enskild firma), som jag planerar att starta, kan fungera:
Jag planerar att erbjuda massagebehandlingar, personlig träning och kostråd till privatpersoner och företag:
 

När jag tar betalt för t ex en massagebehandling, inkluderar jag moms i priset; hur gör jag med detta belopp – sätter jag in det på ett separat konto (eller kan jag bara ha det tillsammans med den andra delen av inkomsten) – och när betalar jag in momsen?
 

När jag betalar varor och tjänster för företaget, så betalar jag även momsen; hur går jag till väga för att få tillbaka den momsen?
 

Om jag väljer att ha mitt företag och utföra behandlingarna i mitt hem där jag och min familj bor, hur mycket kan jag dra av på hyra, el, Internet, telefon (finns det en procentuell sats, eller beroende på hur stor rummet/lokalen är (t ex 25 kvm utan total yta på 100 kvm: kan jag då dra av 25 % av hyran, mm)?
 

Om det är min partner (som jag är gift med) som, via dennes bankkonto, betalar hyran och de räkningar som har med bostaden att göra, hur redovisar jag att jag betalat tillbaka min del av räkningarna? Kan min partner, som privatperson, ge mig ett kvitto som bevis (då jag ofta kommer att ta betalt kontant direkt av mina kunder) på att jag betalat min del?
 

Då min partner, som har fast inkomst genom anställning och kommer vara den som ser till att jag ’överlever’ trots att jag, åtminstone första året, inte kommer att ta ut någon lön, kommer att lägga ut för kostnader och inköp för det jag behöver innan inkomsten kommer in och täcker detta. Hur redovisar jag detta när jag betalar tillbaka för utlägget? Kan min partner även för detta ge mig ett kvitto på mottaget belopp?
 

Om jag lånar ett kontant belopp av min partner för att betala något, hur bör detta dokumenteras? Om min partner väljer att inte ta någon ersättning/ränta för lånet, och jag under en kort period.
 

Den utrustning och de möbler som jag ska ha i mitt behandlingsrum, som jag redan har betalat tidigare, kan jag göra avdrag för detta? Hur görs detta?
 

Om jag väljer att köpa utrustning, via t ex Blocket.se, där nästan allt är ’second hand’, hur redovisar jag ett sådant köp? Privatpersoner ger väldigt sällan kvitto när de säljer något ’privat’!
 

Finns det regler på vilket format ekonomisk redovisning och årsbokslut ska presenteras i? Kan man förenkla det hela om man har en väldigt enkel struktur på inkomster och utgifter: t ex en kassabok med en ’in’-kolum, ’ut’-kolumn och en ’saldo’-kolumn?
 
Som Ni märker som kan jag ingenting om bokföring, men hoppas att man som småföretagare, åtminstone till en början kan slippa anlita revisor för att kunna redovisa företagets årsslut.
 
Jag skulle verkligen uppskatta hjälp med svar på dessa frågor.
 
Tack på förhand.
 
Vänliga hälsningar,
 
Max Dahlberg
 

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2008-02-26, kl 15:59

username

Leif
Ek

Inlägg: 17

1.ha firmans pengar på ett separat konto,alla pengar är dina tills
   du ska betala skatt o moms,men bör hållas åtskilt från det  privata.
2. i samma skattedeklaration som du redovisar moms du får in
    ska du dra av moms för dina utlägg,blir det + ska du betala till
    skv. blir det - får du av dom.
3. det finns mycket regler,skv:s hemsida förklarar en del.
4. är ni sambo tror jag det kvittar,men man kan ju föra över
    pengar till ditt konto och betala därifrån,verkar enklast.
5. Genom att inte blanda in lånet utan göra det privat,sätta in
    det som egna pengar i firman och bokföra inköpen.
6. se ovan,i enskild näringsv. är alla pengar dina ändå.
7. som ingångsinventarier,du kan göra på flera olika sätt.
8. inget kvitto,inget att bokföra. det ska väl inte vara ngt
    problem att få kvitto,naturligtvis kan du ju inte dra av moms
    men det kvittar ju.själv köper jag på det sättet ofta och ber
    jag om kvitto får jag det.
9. i teorin skulle man kunna ha det väldigt enkelt,men då får
    man bekymmer till bokslut och deklaration,men man kan
    bokföra i bok med ett fåtal konton,dock kräver det lite
    kunskap,började själv så men fick fråga andra hela tiden.
    Efter några månader köpte jag ett bokföringsprogram för
    dummies,det hjälper en även med bokslut,momsredovisning
    och deklaration,dessutom behöver man inte kunna debet o
    kredit osv. sen dess är det enkelt att bokföra.
    Alltså blir mitt tips att köpa ett program redan från början,
    det sparar dig mycket huvudbry.
    Det jag köpte heter visma spcs enskild firma,men det finns
    fler liknande,(visma har demo) och har en bra hjälp i 
    programmet,som jag tror hade besvarat alla dina frågor.

   

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2008-02-27, kl 09:31

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Tycker du skall börja med att besöka skattemyndigheten. Dom brukar har introduktioner för folk som planerar starta eget. Dom brukar vara bra. Och besvarar nog dom flesta av dina frågor och mycket mer.

Hans

Inläggets betyg
Svara Svara med citat