Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Bokföra pension

Inlägg 1 av 8

2007-02-23, kl 20:31

username

David
Nilsson

Inlägg: 11

Bokföra pension

Hejsan!

Jag har precis varit på banken för att dra igån ett pensionssparande. Hur ska denna inbetalning bokföras? Precis som andra verifikationer? vilket konto?

Tacksam för svar.

/D

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 8

2007-03-05, kl 22:33

username

David
Nilsson

Inlägg: 11

Är det ingen som kan hjälpa mig med det här?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 8

2007-03-05, kl 22:38

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Företagsform? Det är nämligen olika om du är anställd (AB) eller ar ensild firma/HB

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 8

2007-03-06, kl 00:04

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

1960 sa en klok man till mig vad pension var. Mark och fastigheter. Själv var han en byggmästare och byggde ett lite större hus än han behövde.  Det var bara början på hans pension. Han behövde aldrig bekymra sig om pengar. Likadant var med en annan vän men han fick problem för han fick för mycket som han ville omsätta. Sist jag träffade honom för många år sedan var han så upp i varv så jag har inte sett något liknande, så det är en balansgång. Själv kommer jag at njuta från den 1 september i år men har haft en behaglig tid ett antal år av en engångsinbetalning, för länge sedan så sätten är många. [email protected]

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 8

2007-03-07, kl 09:06

username

Medlem
#46595

Inlägg: 2

Hej

Har Enskild firma och jag har lagt upp ett eget konto för pensioner. Så varje gång jag betalar detta så blir det Kredit på mitt bankkonto och sedan debit på upplagda kontot som i mitt fall heter "Avsatt till pension".

Jag har som sagt enskild firma.

//Micke
 

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 8

2007-03-09, kl 09:40

username

David
Nilsson

Inlägg: 11

Jag har en enskild firma. Finns det något lämpligt konto att kontera från BAS-modellen?

Är hela summan avdragsgill?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 8

2007-03-09, kl 10:54

stifor

stifor

Inlägg: 386

Lämplig kontering vid betalning av premie är:
Debet 7412 Premier för individuella pensionsförsäkringar
Kredit 19xx Bank, Plusgiro

Ifall du bedriver aktiv näringsverksamhet är det avdragsgillt upp till 35% av inkomsten.

Du ska även betala en särskild löneskatt på 24.26% av premierna. Även den är avdragsgill och kan tas upp i inkomstdeklarationen.

Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 8

2007-03-09, kl 11:42

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

I en enskild firma är pensionsförsäkring till en själv inte en kostnad som ska bokföras. Vid betalningen ska pengarna istället krediteras eget uttag. Vill man ha mera koll på det så kan man skapa ett speciellt konto under 20** där man enbart bokför pensionsförsäkringspremierna.
När det sedan är dags för att göra deklarationen så är det där man gör en justering av resultatet genom att ta upp den avdragsgilla delen av försäkringen och kostnaden för den löneskatt man ska betala på avsättningen.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat