Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Fakturor och verifikationer

Inlägg 1 av 5

2006-09-24, kl 17:33

username

David
Nilsson

Inlägg: 11

Fakturor och verifikationer

Hejsan,

Jag har en undran om vad som ska användas somverifikationer när jag betalat en faktura respektive när jag skickar en faktura.

Om jag får en faktura ska då den fakturan agera verifikation eller ska mitt kvitto på inbetalningen vara verifikationen? Samma undran gäller om jag fakturerar en kund. Ska då min faktura agera verifikation eller ska mitt Bank-giro-ibetalningskvitto vara verifikation?

Tacksam för svar.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2006-09-24, kl 18:26

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Det beror på om du bokför enligt kontantmetoden eller faktureringsmetoden. Bokför de enligt det första så är både fakturan och kvittot på betalning/inbetalning underlag till verifikatet, dvs du behöver fakturan för att visa vad du köper/säljer och kvittot för att visa att/när pengarna kommit in/gått ut.
Bokför du istället enligt fakturametoden så är faktororna verifikat som bokas den dagen fakturorna är utsällda och kvittot på betalning ett verifikat som bokas den dagen betalningen sker.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2006-09-24, kl 18:52

username

David
Nilsson

Inlägg: 11

Tackar. Jag bokför enligt kontantmetoden. Innebär detta att jag häftar ihop fakturan med kvittot och sätter in i pärmen?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2006-09-28, kl 21:44

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

David Nilsson: Tackar. Jag bokför enligt kontantmetoden. Innebär detta att jag häftar ihop fakturan med kvittot och sätter in i pärmen?
Svar ja.

Hans

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2006-09-28, kl 21:45

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

 Jag bokför enligt kontantmetoden. Innebär detta att jag häftar ihop fakturan med kvittot och sätter in i pärmen?
Svar ja

Hans

Inläggets betyg
Svara Svara med citat