Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

inkomsslag och kontantprincipen

Inlägg 1 av 7

2006-12-05, kl 18:14

username

David
Nilsson

Inlägg: 11

inkomsslag och kontantprincipen

Hejsan,

Jag (som driver en enskild firma och bokför enligt bokslutsmetoden) läste lite om bokföring på nätet (http://www.blinfo.se) och blev aningen ställd av följande:

i definitionen för "bokslutsmetoden" gick det att läsa att de som använder bokslutmetoden bokför enligt "kontantprincipen". so far, so good.

i definitinen för "konantprincipen" går det att läsa att inkomster ska bokföras det inkomstår beloppet erhålls. Vidare står:





Kontantprincipen gäller i inkomstslagen kapital och tjänst. I inkomstslaget näringsverksamhet gäller istället bokföringsmässiga grunder.

ok.

Jag borde ju rimligtvis hamna under inkomsslaget näringsverksamhet, och bör således bokföra enligt bokföringsmässiga grunder och således ska jag bokföra det räkneskapsår som affärshändelsen inträffar, inte när den betalas.

Om någon vill bringa klarhet i detta så vorejag tacksam.

/David

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 7

2006-12-08, kl 10:04

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Vad jag förstått så måste allt bokföras det år det utföres/faktureras. Så det innebär att vid årsskifftet så skall fakturor som skickats men inte betalts läggas in som kundfodringar.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 7

2006-12-08, kl 11:59

username

David
Nilsson

Inlägg: 11

Jag är med på att jag måste bokföra obetalda fakturor vi årslutet.

Frågan jag ställer mig är om jag ska bokföra den faktura som omfattar december månads arbete (som jag fakturerar i januari) under 2005 eller 2006 års bokföring. Jag har alltså ingen faktura ute över årskiftet utan fakturerar först i januari.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 7

2006-12-08, kl 12:42

stifor

stifor

Inlägg: 386

De intäkter du vet tillhör december men kommer att faktureras först i januari ska du bokföra i slutet av året som en upplupen intäkt tex:

Debet  1790 Upplupna intäkter
Kredit  Ditt intäkstkonto

Upplupna intäktskontot överförs sedan som Ingående balans till nästa år och När du sedan fakturerar eller får betalt bokför du:

Kredit   1790
Debet   Intäktskonto, Bankkonto eller liknande

Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu


 

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 7

2006-12-08, kl 12:56

username

David
Nilsson

Inlägg: 11



Stig Forsberg:


De intäkter du vet tillhör december men kommer att faktureras först i januari ska du bokföra i slutet av året som en upplupen intäkt tex:

Debet  1790 Upplupna intäkter
Kredit  Ditt intäkstkonto

Upplupna intäktskontot överförs sedan som Ingående balans till nästa år och När du sedan fakturerar eller får betalt bokför du:

Kredit   1790
Debet   Intäktskonto, Bankkonto eller liknande

Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu


 





Gäller detta alltså även om jag använder kontantprincipen?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 7

2006-12-08, kl 14:26

stifor

stifor

Inlägg: 386

Till och med inkomstår 2006 ska detta gälla även om man använder kontantmetoden (i praktiken tror jag dock att det är ganska vanligt att det inte tillämpats).

Från och med inkomstår 2007 gäller nya regler och då ska det uttryckligen inte gälla längre för enskilda firmor med omsättning under 3 miljoner som vill använda kontantmetoden.

Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu

 
 

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 7

2006-12-08, kl 15:01

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Du kan välja vilket du gör. Man kan redovisa sina intäkter enligt huvudprincipen och då ska de tas upp som interima fordringar om du inte hinner fakturera decembers intäkter förrän i januari. Men så länge det rör sig om jobb på löpande räkning och inte fastprisuppdrag så kan du alltid använda dig av alternativregeln och bokföra intäkten först vid fakturatillfället.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat