Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

bokföra faktura?

Inlägg 1 av 2

2007-03-25, kl 10:05

username

Peter
Mäki-Kauppila

Inlägg: 4

bokföra faktura?

Tjenare alla glada,
Nu är det dax för att bokföra första gången och jag är nu lite osäker

Jag köpte nu domännamn å webhotell och betalade det med mitt egna privata visakort även fast företaget har ett eget separat konto.
De jag undrar är hur ska jag bokföra detta?

Jag tänkte såhär:

2010 Eget kapital Kredit
5990 Övrig reklam Debet


Sedan undrar jag över oxå om jag får lägga till konton från andra kontoplaner till min BAS2003 kontoplan? t.ex. jag hittade ett konto i BAS2007 som skulle passa mig lite bättre, nämligen 5985 Hemsidor och övrig datorreklam.

Sedan sista frågan lyder att jag fick fakturan skriven utan moms (354kr) ska jag räkna ut momsen och bara plussa den på det Egna kapitalet och sen lägga till en post för Ingående moms 25% i bokföringen?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2007-05-25, kl 08:26

username

Ingela
ingela.repo

Inlägg: 173

Hej du bokför fakturan på egen insättning i kredit och det kostnadskonto som passar bäst.
Om det inte står moms på fakturan kan du inte heller bokföra in någon moms.
Du kan lägga upp egna konton om du vill , vilka som passar dig bäst, det går också bra att ta ett konto och byta namn på det, se bara till att det ligger i rätt grupp, typ omkostnader, direkta kostnader m.m.
Konto 5985 Hemsidor ligger som omkostnader, det beror på vad du arbetar med, arbetar du med hemsidor så är det en direkt kostnad.
Hör gärna av dig om du har fler frågor.
Hälsningar
[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat