Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Marknadsundersökning - hur?

Inlägg 1 av 6

2004-08-28, kl 13:56

username

Michelle
Ylä-Lahti

Inlägg: 4

Marknadsundersökning - hur?

Hej!
Jag funderar på att starta eget - affärsidén är ju en hemlighet än så länge... :-) Undrar nu hur man på bästa sättet gör en marknadsundersökning - alltså får en uppfattning om huruvida det finns något kundunderlag eller inte för sin affärsidé?

Jag är studerande, så har inget budget för det egetnligen..det ska alltså vara så billigt som möjligt. Har försökt att göra sådana undersökningar på olika forum inom branchen, men i dessa forums har det ansetts som reklam - fast att jag bara frågar typ: "Vad skulle ni tycka om en företag som....?" Hur kan detta anses som reklam?

Tack för alla svar!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2004-08-29, kl 16:57

username

Michelle
Ylä-Lahti

Inlägg: 4

Ingen som vet..? Nja,tror att jag änå har kommit på ett sätt att göra marknadsundersökning indirekt.. kanske lite fult, men då får man en uppfattning om marknaden och utan att någon känner sig pressad till att ha ett visst åsikt om en butik eller bransch.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2004-08-31, kl 12:10

username

Mikael
Baggström

Inlägg: 14

Hej,

Jag gjorde så att jag vände mig direkt till tänkta kunder via email och frågade om de var villiga att göra en kort enkät för min marknadsundersökning.

Inte alla som svarade förstås men heller inte någon som klagade på att det var reklam.

Lycka till!

Mikael Baggström

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2004-09-02, kl 17:12

username

Christoffer
Adelgren

Inlägg: 1

Eftersom du är studerande skulle du ju kunna göra såhär, du gör en webbenkät (där de som svarar kan kryssa i olika ruot o likn sedan skickas det som ett mail till dig) och säga att den är till för en kurs du läser i företagsekono´mi där ni ska utveckla en affärsidé. Sedan ber du snällt användarna på forumet att hjälpa dig med att fylla i enkäten så att du får ett underlag till ditt arbete i kursen. Kan funka!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2004-09-08, kl 13:33

MAxelsson

MAxelsson

Inlägg: 9

Hej!
En möjlighet är ju att i stället för att göra en marknadsundersökning, ta kontakt med kunniga i branschen och fråga dem i fall de tror på din affärsidé. Om du är studerande har du alla möjligheter att utnyttja den kunskap som finns på ditt universitet eller din högskola. Du kan även kolla med din lokala arbetsförmedling om de har någon som är duktig på att bedöma nya affärsidéers potential.

Lycka till med affärerna!

Mathias, www.axand.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2004-09-25, kl 01:30

username

Ola
Lindau

Inlägg: 8

Varför inte lägga ut en marknadsundersökning som X-jobb för personer som läser marknadsföring? Ofta är det lättare att ställa frågor om personeran som ställer frågor presenterar sig som studenter. Det kostar inget, och du får dessutom en kritisk granskning av din affärsidé på köpet!

Ola Lindau

Inläggets betyg
Svara Svara med citat