Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Affärsidéer

Leasa ut bilar

Inlägg 1 av 13

2009-02-02, kl 20:44

ERTY

ERTY

Inlägg: 48

Leasa ut bilar

Hej har funderingar på att starta ett bolag som erbjuder bil leasing. någon som kan något om detta så  får dom gärna höra av sig till mig på [email protected].
Även bra om du kan lite om bolag utomlands.

Väldigt tacksam för svar

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 13

2009-02-03, kl 12:49

ERTY

ERTY

Inlägg: 48

jag har funderingar kring att starta ett bolag i Estland och leasa ut bilar här i Sverige.
Har kollat lite och det jag har kommit fram till är att alla bilar i Estland saknar förmånsvärde och Bolagets skatt (sociala avgifter). Har istället en fast avgift på ca 1200 kr per månad / per bil .
Sen kan man dra av hela momsen och få tillbaka den nästan direkt.
Stämmer verkligen detta ?
väldigt tacksam för svar.

Mvh Emil

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 13

2009-02-03, kl 13:09

mlundgren

mlundgren

Inlägg: 204

Leasingperioderna får bli korta. En bil registrerad i utlandet får bara användas i Sverige i ett år, sedan måste den antingen registreras här alternativ lämna landet.

Men det finns ju flera fördelar för kunden: lägre leasingpris, ingen trängselavgift i Sthlm, och fartkamerorna kan man skratta åt.

Mikael

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 13

2009-02-03, kl 15:32

ERTY

ERTY

Inlägg: 48

Okej men tror du att detta kan vara en bra och lönsam ide ?
Eftersom att hela momsen är avdragsbar så kanske man kan sälja bilen utan att förlora så mycket efter det gångna året förhoppningsvis.
Men är det svårt att sälja bilen i sverige då med omregestrering och sådant ?

tack Mikael för dina svar

mvh Emil

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 13

2009-02-04, kl 19:32

ERTY

ERTY

Inlägg: 48

någon som vet nå ?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 13

2009-02-04, kl 20:00

mlundgren

mlundgren

Inlägg: 204

Jag har själv varit inne på nästan exakt samma idé som du...men har fullt upp med andra projekt. Det kan nog funka!

Mikael

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 13

2009-02-05, kl 10:48

ERTY

ERTY

Inlägg: 48

okej ja men tycker också det borde funka. Har du tid att diskutera detta mera eller vet u någonstans man kan vända sig för mera svar ?
Skriv gärna till min mail :)

mvh EMil

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 13

2009-02-05, kl 21:41

brusman

brusman

Inlägg: 8

Hej Emil!

Stämmer ovastående så är det en kanonidé! Förutsatt att det sker på skattmasens villkor förstås. Jag skulle tycka att det vore perfekt att leasa en bil på så kort period till en förmånlig kostnad.

Fortsätt att forska i det hela!

/ Robert

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 13

2009-02-06, kl 08:28

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Första problemet: Har du kapitalet? Ska verksamheten överhuvutaget vara lönsam så behöver du ju leasa ut rätt många bilar. Om du kan göra en vinst på 1000 kr i månaden per bil (vilket i sammanhanget ändå är rätt mycket pengar) så behöver du ha kanske 30 bilar för att täcka minimala kostnader. Då krävs att du har ungefär 6 miljoner att köpa bilar för.

Nästa problem: Ditt resonemang om momsen haltar. Alla företag lyfter momsen på inköpen men lägger på vid försäljning. En bil blir alltså inte billigare för kunden, varken att leasa eller köpa pga att du lyft momsen när du köpte den.
 

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 13

2009-02-13, kl 15:09

and

and

Inlägg: 155

Detta är en bra idé! Jag har själv också funderat på det, men ekonomin sade stopp. Det finns emellertid några små frågetecken:

1, Skall du köpa bilarna på avbetalning? Kontant? Var kommer pengarna ifrån?

2, Hur skall du marknadsföra dig? Varför skall kunderna leasa av dig och inte köpa en begagnad bil?

3, Vad skall du göra med leasingbilarna som inte leasingtagarna köper loss? Om dessa skall säljas vidare till en tredje part så behöver du lägga tid på det.

4, Hur skall du få hem bilarna från Estland? Du måste räkna med en viss transprotkostnad.

Sedan kan jag ge dig lite tips, råd, idéer och svar på fårgor:

Bilarna är ganska lätta att registrera in i Sverige efter leasingperioden, eftersom Estland är med i EU. Kostnaden för att registrera i Sverige är så låg att det inte lär vara några problem. Om du vill förlänga leasingperioden till mer än ett år har du problemet att bilarna måste lämna landet, men det kanske du kan lösa på något fiffigt vis? Du har dessutom råd att ta ut en lägre leasingkostnad för bilarna eftersom det inte finns någon bolagsskatt i Etsland för tillfället.

Om du vill ha mer hjälp, support eller liknande så känn dig fri att mejla mig.

[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2