Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Arvode i jämförelse med lön

Inlägg 1 av 10

2006-09-25, kl 23:13

username

Medlem
#42544

Inlägg: 2

Arvode i jämförelse med lön


Någon som kan upplysa mig om hur mycket en månadslön på 40.000 kr som anställd i ett statligt företag med 34 dgr semester och sedvanliga sociala kostnader i form av lagstadgade + avtalsenliga kostnader skulle motsvaras av ett arvode som inhyrd resurs under förut sättningen att uppdragsgivaren håller med kontorsrum, telefon etc.

Själv gissar jag på ca 70.000 kr/mån i arvode!!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 10

2006-09-26, kl 08:13

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Ungefär 65000 blir det om nu inte staten har extremt större avtalsenliga kostnader än inom den privata sektorn.  Fast egentligen spelar det inte så stor roll vad arvodet skulle vara. Om uppdragsgivaren står för alla kringkostnader som kontor, telefon mm så är du anställd och frågan om fakturering är inte relevant.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 10

2006-11-29, kl 17:23

Lirvall

Lirvall

Inlägg: 11

Hur har ni räknat här?
65 tkr i st f 40 tkr innebär ju 62.5% påslag!
Vad är det mer än arbetsgivaravgift (32.28%) som "tillkommer" på den fiktiva månadslönen?
Semestertillägg?
Sjukvårdsavtal?
Pensionsavtal?
Blir det samma påslag vid en fiktiv månadslön på 25 tkr?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 10

2006-11-29, kl 18:02

username

Mathias
Olsson

Inlägg: 122

Att man räknar enligt mallar sådär är väl inte en särskilt verklighets
baserad grej. Ta ut vad du vill ha för ditt jobb. Vill du ha 100.000 kr
för ditt jobb med 25% moms. Sätt då den siffran.



Förstår mig inte på all den här byråkratiska sifferleken som körs. Vad har den för funktion?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 10

2006-11-29, kl 18:13

Lirvall

Lirvall

Inlägg: 11

Ett exempel:
Om man tänker fråga arbetsgivaren om att t.ex. kunna fakturera övertid på eget företag i st f att få det som lön så vill man veta hur mycket den ordinarie lönen motsvaras av som konsultarvode.
Arbetsgivaren vill ju inte betala mer än om det vore lön.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 10

2007-02-01, kl 11:38

username

Medlem
#41635

Inlägg: 2

Leif Lirvall: Hur har ni räknat här?
65 tkr i st f 40 tkr innebär ju 62.5% påslag!
Vad är det mer än arbetsgivaravgift (32.28%) som "tillkommer" på den fiktiva månadslönen?
Semestertillägg?
Sjukvårdsavtal?
Pensionsavtal?
Blir det samma påslag vid en fiktiv månadslön på 25 tkr? Jag har samma fråga som Leif och för mig är den akut. Jag startade mitt företag i januari. Basen i företaget är en verksamhet som jag ägnat mig åt även tidigare - som uppdragstagare med A-skattsedel. Självklart vill jag tjäna lika mycket som förut.
Ett räkneexempel:
Som A-skattare utan firma skickar jag en räkning på 4500 kr för ett uppdrag. Arbetsgivaren betalar in preliminär skatt med 30 procent och jag får ut 3000 kr.

Om jag  som F-skattare med firma vill få ut samma 3 000 kr som tidigare efter skatt räcker det väl om jag fakturerar 4500 kr x 1.3228 i sociala avgifter, alltså: 5952,60 kr. Stämmer det?

En NY fråga: Här räknade jag 30 procent skatt för enkelhetens skull, vilket ungefär motsvarar min kommunala skattesats (inte medlem i trossamfund), men om jag når även brytpunkten betalar jag ju även statlig skatt. Finns det någon enkel schablon för hur mycket man ska lägga på om man räknar med att nå över den? Vore praktiskt med lite olika riktivärden eftersom det ävl ändrar sig beroende på hur högt över den som jag når?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 10

2007-02-01, kl 13:16

NiklasEk

NiklasEk

Inlägg: 52

Ni glömmer shablonadraget.
PÅ nutkes företagsguid kan ni räkna ut er vinst efter skatt via http://www.nutek.se/sb/d/840/a/3821. Finns även länkar om ni vill läsa in er på ämnet.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 10

2007-02-01, kl 15:42

NiklasEk

NiklasEk

Inlägg: 52

Attans vad många felstavningar jag gör.
Illa Illa Illa.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 10

2007-02-02, kl 00:48

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Eva Ottosson: 
......Ett räkneexempel:
Som A-skattare utan firma skickar jag en räkning på 4500 kr för ett uppdrag. Arbetsgivaren betalar in preliminär skatt med 30 procent och jag får ut 3000 kr.

Om jag  som F-skattare med firma vill få ut samma 3 000 kr som tidigare efter skatt räcker det väl om jag fakturerar 4500 kr x 1.3228 i sociala avgifter, alltså: 5952,60 kr. Stämmer det?

En NY fråga: Här räknade jag 30 procent skatt för enkelhetens skull, vilket ungefär motsvarar min kommunala skattesats (inte medlem i trossamfund), men om jag når även brytpunkten betalar jag ju även statlig skatt. Finns det någon enkel schablon för hur mycket man ska lägga på om man räknar med att nå över den? Vore praktiskt med lite olika riktivärden eftersom det ävl ändrar sig beroende på hur högt över den som jag når?
Om du ska ha 4500 i lön brutto (som i ditt exempel) så kan ju inte det "priset" variera beroende på om du ska betala statlig skatt eller ej. Din privata skatt är liksom ditt problem, inte din kunds. Vill du vara säker på att få 3000 netto så får du helt enkelt ta ett högre pris från början.

Och så som svar på den första beräkningen jag gjorde
Månadslön 40.000
Semester (34 dagar i det fallet) =(40.000*5,4%*34)/12= 6346
Sociala avgifter 32% = 14830
Försäkringar (Fora, ITP mm) = 46346*7% = 3.244

Summa = 64420 kronor
 

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 10

2007-03-20, kl 00:40

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Hypotetisk fråga om det gäller en arbetsgivare, har du däremot 3 stycken som betalar för dina uppdrag så har du en mnigräns och då ska inte en stå för merparten, för då är det direkt kört. Så oregelbundet och mycket från många är en bra arbetsmodell. [email protected]

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat