Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Bli egen konsult, vad bör man "kräva" för timersättning?

Inlägg 1 av 14

2008-08-12, kl 12:22

brannhage

brannhage

Inlägg: 12

Bli egen konsult, vad bör man "kräva" för timersättning?

Jag är idag anställd av ett bemanningsföretag och uthyrd som konsult till ett företag, jag är nu inne på 3:e kontraktet och företaget jag är uthyrt till verkar gilla att kunna ha möjligheten att snabt göra sig av med personal. Så varför ge bemanningsföretaget en massa pengar?


Jag tänkte starta en egen konsultfirma och hyra ut mig själv till företaget där jag arbetar nu. En viktig del är att hitta en bra timmkostnad som jag skall föreslå som erättning för mitt jobb. Jag vet vad företaget fakturerar för de timmar jag sommar till de företag som de fakturerar, så jag har iaf en bra utgångspunkt.

Vad är rimligt att jag kräver för ersättnign av företaget? 70% av vad de fakturerar?





Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 14

2008-08-12, kl 12:38

mlundgren

mlundgren

Inlägg: 204

Du kan väl begära samma som ditt nuvarande bemanningsföretag? Är företaget som idag hyr dig nöjda med dig har de knappast något emot att fortsätta betala samma belopp. Vill du ändå vara billigare så sänk ytterst lite. Detta under förutsättning att du kan erbjuda liknande villkor som ditt nuvarande bemanningsföretag.

Mikael
www.l-c.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 14

2008-08-12, kl 12:54

brannhage

brannhage

Inlägg: 12

Jag vet tyver inte vad bemanningsföretaget fakturerar till företaget jag jobbar för nu. Jag vet bara vad företaget fakturerar till slutkund, och 70 % av den summan skulle vara en ok timlön.

Hos bemanningsföretaget har jag en fast timmlön, men företaget fakturerar bara slutkund för de timmar jag faktiskt jobbar. Det är inte säkert att det alltid blir 40h på en vecka. Jag räknar med att fakturera 30h per vecka.


Jag har väldigt lite att göra med bemanningsföretaget jag är anställd hos, det ända de gjorde var att vara en headhunter samt vara en mellan hand som gör det enklare att göra sig av med extra folk. Utan LAS och likande så är det troligare att jag skulle fått en tilsvidare anställning. Fast nu har vi det politiska system vi har och bemanningsföretagen frodas.




Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 14

2008-08-12, kl 13:33

Trill in Sverige

Trill in Sverige

Inlägg: 14

70% en bra timlön, men ha sedan i åtanke på att som egen har du avgifter att betala. Så samma som dom är nog att rekomendera!

Bengt Ove Svensson\r\[email protected]\r\n0761-855497

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 14

2008-08-12, kl 13:54

brannhage

brannhage

Inlägg: 12

Bengt jag tror du missupfattar mig. Jag jobbar för företag A som konsult på företag B som fakturerar C för mitt jobb.

Jag vet vad B fakturerar C men inte vad A fakturerar B.

Om vi tar bort A ur bilden så kan jag inte kräva den summan som B fakturerar C då tjänar ju B 0:-.

B skall ju givetvis tjäna en del på mitt arbete då de står för kundrelationen samt komptens jag saknar plus utrustning, lokaler etc.

Mitt problem är att jag vill ta A´s roll fast jag vet inte vad B betalar till A för mig idag.

Med egenavgifter så kommer jag få ut en bra lön om jag skulle kunna då 70% av vad B fakturerar C.


Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 14

2008-08-12, kl 15:54

brannhage

brannhage

Inlägg: 12

hmm jag gick in på skatteverkets hemsida och lekte lite.

Antingen räknar jag fel eller då får jag jobba 60h per vecka för att få en hyfsad lön efter stat/kommun skall ha sitt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 14

2008-08-12, kl 16:10

Trill in Sverige

Trill in Sverige

Inlägg: 14

Jag kan ha missförstått.

Jag är i gång att starta ett mindre bemanningsföretag, räknar jag på en lön på ca 160:-/tim till en konsult kostar det mig ca 224 - 240:-/tim med sociala avgifter etc. Då är det utan försäkringar m,m.  Skulle konsulten göra det själv blir det då istället löntagarskatt och egenavgift på ca 25%. Som egen med 160:-/tim blir det (Jag kan ha fel) det 200:-/tim som du måste fakturera för att kunna ta ut 160:-/tim minus löntagarskatt.

(Ha nu i åtanke att mattematik inte är min starka sida)

Jag kan rekomendera dig ett företag som heter bolagskraft, det är ett omvänt bemanningsföretag. Du jobbar som egen, är anställd och betalat 7,5% av din inkomst till dom. I gengäld får du all bokföring, all fakturering och all revision gjord. Googla dem!

Bengt Ove Svensson\r\[email protected]\r\n0761-855497

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 14

2008-08-12, kl 16:48

Trill in Sverige

Trill in Sverige

Inlägg: 14

Jo, jag använde den till att få fram viss del av min prissättning! Den är rätt bra! Rekomenderar fortsatt bolagskraft eller liknande företag för de som vill "hyra" ut sig själva. 7,5% och max 50.000/år är en väldigt schysst deal. Då riskerar man heller inga bekymmer med a-kassor etc. etc.

Bengt Ove Svensson\r\[email protected]\r\n0761-855497

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 14

2008-08-12, kl 17:50

brannhage

brannhage

Inlägg: 12

jag tror jag räknade på fel tim fakturering tidigare idag. Med min tänkta timfakturering blir det en ok månadslön. Dock så länns det lite fel att typ 60% av min inkomst skall hanteras av en överförmyndare (ststen)

För att höja lönen mera måste jag öka min kompitens och erfarenhet.

7.5% är mycket pengar, blir billigare att låta en rivisor (specielt då jag känner flera) kolla igenom papprerna. I en så enkel firma som en konsultfirma där typ all omsättning är sin egen argetskraft så blir deklarationen rätt enkel

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 14

2008-08-12, kl 18:44

Trill in Sverige

Trill in Sverige

Inlägg: 14

7,5% är inte mycket pengar om man räknar med försäkringar, bokföring, redovisning och framförallt fördelen att vara anställd när det gäller försäkringskassan och a-kassan. Där kan man dessutom få hjälp med att få uppdrag. Men naturligtvis väljer man helt själv.

Bengt Ove Svensson\r\[email protected]\r\n0761-855497

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2