Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Hur korrigera klumpig bokföring?

Inlägg 1 av 8

2007-10-17, kl 10:40

username

Medlem
#52421

Inlägg: 5

Hur korrigera klumpig bokföring?

Hej! Jag har startat en väldigt liten verksamhet, och tänkte att bokföra kan jag lära mig eftersom. Det har fungerat fint i de flesta fall, men just nu står jag inför följande misstag som bör korrigeras:

Vad jag förstått bör man efter varje månads slut kontera över all in- och utgående moms summerad till 2650/1650, redovisa detta och sedan vid inbetalningen debetera eller kreditera det berörda momskontot (beroende på huruvida man har en skuld eller fordran.)

Jag har inte gjort denna kontering vid varje månadsskifte, vilket medfört att jag har ett par månaders utgående moms liggandes i bokföringen och inte har vetat varifrån jag ska ta dem när jag bokför min momsredovisning.

Vad ska jag göra åt detta? Spontant tänker jag att jag bör ta all moms som finns i min bokföring (ingående som utgående) och föra över till 2650/1650 för att sedan plocka därifrån varje gång jag redovisar moms. I så fall borde jag ju komma ikapp mig så fort jag redovisar september månads moms (som är den sista månad jag gjort fel på.) Stämmer detta?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 8

2007-10-17, kl 15:08

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Antar att du skickat momsrapporten varje månad men inte bokfört.
Hur har du sedan bokfört in/ut betalningar ?.

Vad jag skulle gjort var att sätta mig med excel och göra en sammaställning av alla momsrapporter (konton månad och summa debit/kredit) och in/ut betalningar och räknat ihop. Och på detta sätt fått ett antal totaler på påverkade konton.
Och sedan lagt in detta som en verifikation. På excel arket skriver du dessutom en förklaring.

Jag skulle nog göra detta klart till den 1 nov. Sedan avslutar du oktober med en riktig bokföring av alla kvitton och av oktobers  moms (som du skickar in senast den 12/12 men gärna tidigare).

Sedan bokför du justeringen av allt tidigare på samma dag (excel arket).  Då blir november månad ren för kommande månader.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 8

2007-10-17, kl 21:47

username

Medlem
#52421

Inlägg: 5

Jag har bara redovisat moms en gång (startade i juli, redovisade 0 i september och negativt i oktober), så några transaktioner har inte behövt bokföras. Skattebetalningarna har jag bokfört som uttag.

Men då gör jag så helt enkelt. Ska jag lägga denna momssumma på antingen "redovisningskonto för moms (2650 vill jag minnas)" eller momsfordran (1650 vill jag minnas) beroende på huruvida jag får överskjutande ingående respektive utgående moms då? Och sedan plocka från det kontot för varje momsrapport jag bokför?

Som du säger borde jag ju då i November har nått 0 på det kontot och därifrån kunna bokföra konsekvent och korrekt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 8

2007-10-17, kl 23:22

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Du skriver att du startade i juli och redovisade 0 i sep. Tolkar jag dig rätt att du menar att i sep redovisade juli månads moms. Ok det är väl OK.

Framöver remommenderar jag att du bokför momsrapporten för ex oktober månad den siste oktober.  Då innebär det att under denna månad är summan av alla momskonton (ej 2650,1650) = 0:-  . 

Men sedan är det väl inga problem.  Detta med att använda 1650 eller att bara använda 2650 som blir debit eller kredit är nog en smaksak.  Jag har testat en del bokföringsprogram. Och det verkar vara 50/50 hos dessa (under förutsättning att dom gör konteringen automatiskt när man skriver ut momsredovisningen och svarat jag på frågan om man vill skapa en verifikation).
det finns ju dessutom vissa program som inte har denna funktion och det verkar vara ett sådant du har om du nu inte bara använder papper.

Hur är det med pengarna för september. Har du fått tillbaks dom under oktober?  Eller minskade dom f-skatten 12 okt. Under alla omständigheter. När dom tas ut så skall ju 1650 nollas också. Så om dom minskade f-skatten så skall f-skatten bokföras mot sitt riktiga värde. Och motkonteras av bank och av nollningen av 1650/2650.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 8

2007-11-09, kl 11:44

username

Medlem
#52421

Inlägg: 5

Nu gör jag såhär:

En verifikation för korringeringen
Jag har flyttat över alla felaktigt bokförda skatteinbetalningar (som förvisso låg utanför den här topicen.)

Sedan har jag lagt all min redovisade och inbetalade moms (augusti och september) på 2650. Du skriver att du föredrar 1650, men finns det någon anledning till att inte använda 2650 både för skuld och fordran? Det känns ju spontant enklare att bara använda ett konto.

En verifikation för första utbetalningen
Jag skapar en verifikation vid första utbetalningen från skattekontot (901kr som jag haft i överskjutande ingående moms i augusti.)

2650 K 901,00
1920 D 901,00

Efter denna verifikation har jag ju fortfarande lite kvar på 2650, vill säga september månads överskjutande ingående moms. Denna nollas ju vid utbetalningen av det överskottet.


När jag nu ska bokföra moms månadsskiftet oktober-november kommer jag alltså att skapa en verifikation där jag nollar konton för in- och utgående moms mot 2650, samt en för själva inbetalningen där jag för över pengarna från 1920 till 2650 (eftersom jag kommer ha överskjutande utgående moms.) Hade jag istället haft mer ingående moms hade jag alltså väntat till skatteverket betalade ut pengarna, och då bokfört K2650, D1920.

Verkar detta korrekt?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 8

2007-11-09, kl 14:12

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Att bara använda 2650 är OK. Särskillt när du som nu "rensar"

Så efter okt månads slut skall då bara 2650 ha ett saldo bestående av dom "inbetalningar av moms till skm" som skall göras i nov,dec och även dom "utbetalningar av moms från skm" som du får i nov.  Sedan när du betalar resp får tillbaks (inte säkert det sker samtidigt) så justerar du bara 2650 resp 1920.

Om jag förstår din beskrivning rätt så är det nog OK.


Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 8

2007-11-10, kl 11:40

username

Medlem
#52421

Inlägg: 5

Då är nog allt OK.

En följdfråga jag har nu dock är angående ören vid momsredovisning. Jag har så klart momsredovisat avrundat till hela kronor. I mitt bokföringsprogram ligger ju dock ören med på momskontona (i de fall av inköp där öresavrundning inte tillämpats av säljaren.) Ska jag använda kontot för öresavrundning och avrunda dessa i enlighet med hur jag redovisar till SKV, vid själva redovisningarna?

Säg att jag har bara har ingående moms på 900,65 kr. Då ska jag ju redovisa 901kr i momsdeklarationen, och då skulle jag bokföra det såhär:

2640 K 900,65
3740 K 0,35
2650 D 901

Är det korrekt?

En ytterligare följdfråga blir då; kan det inte hända att öresutjämningskontot skenar i väg åt något håll?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 8

2007-11-10, kl 13:35

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Ser helt korrekt ut.  Och det drar nog inte iväg för det blir ju max 12 ggr. Statestiken säger ju att nästa gång blir det åt andra hållet. Så det jämnar ut sig.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat