Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Investering från företag?

Inlägg 1 av 6

2009-01-16, kl 12:57

username

Andreas
Halonen

Inlägg: 8

Investering från företag?

Hej

Jag funderar kring att starta ett företag som ska hjälpa kunder/företag med designtjänster (formgivning, design, mm).

Nu till min fråga om jag vet ett företag som vill ha hjälp av mitt blivande företag (enskild firma) och de vill köpa X antal timmar av mig. Kan jag få dem att investera i mitt företag istället för att jag ska fakturera dem därmed inte bokföra det som inkomst?

Dvs att de skulle investera i mitt nya företag med 100k och som betalning hjälper jag dem gratis i X antal timmar?

Man kan antagligen inte göra så, eller?

Det jag vill är att investera pengarna från detta uppdrag i företaget och inte ta ut lön eftersom jag har en vanlig anställning på sidan av och vill bygga upp företaget.

Tacksam för ett snabbt svar.

Mvh Andreas

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2009-01-18, kl 12:27

Ulf Erik

Ulf Erik

Inlägg: 262

Nej det är ett felaktigt förfarande enligt lagstiftningen. Alla inkomster ska redovisas brutto och inga kvittningar får ske utan inkomster och utgifter redovisas var för sig.

Du har möjlighet till resultatplanering genom avsättningar till periodiserings- och expansionsfonder.

Ulf Bjarme

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2009-01-18, kl 18:00

glasspinne

glasspinne

Inlägg: 17

Andreas, roligt att du leker med tanken! Jag är nog också rädd för att man inte kan göra på det sättet, men "presentkort"/tillgodokvitto kan ju alla köpa - eller något liknande, där de betalar direkt och får ett visst antal timmar jobb utfört av dig senare? Borde inte det går att göra på så vis?. Hur långt tid sträcker sig det du tänkt göra framåt i tiden, dvs. under hur länge ska du göra jobb för detta företag för att ha tjänat ihop dina 100k?

Om man investerar i företag får man ofta någonting tillbaka, t.ex. en ägandedel i företaget eller liknande, så jag antar att detta inte är varken rätt eller det du vill göra. Då är företaget inte längre bara ditt.

Mvh

No way is the easy way.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2009-01-18, kl 18:39

username

Andreas
Halonen

Inlägg: 8

Ok då får jag fundera ut lite mer eftersom det inte går och göra som jag vill (Vill inte sälja av delar av företaget ännu).

Hur är det med att om jag får in 100k och inte har några som helst utgifter får jag skatta och betala i massor i min enskilda firma?

Funderade om jag skulle investera i lite program och licenser / utrustning (dator) hur ska man då gå till väga för att få ut så mycket som möjligt av pengarna som kommer in och inte behöva få alltför mycket dåliga utgifter.

Claes ang. din fråga om hur lång tid det är så är det väl mest en riktsiffra och jobbet skulle vara fortlöpande med uppdrag då och då på halvtid. Finns ju inga garantier men gissar på att jobbet borde minst dra in 100-250h jobb.

Hur fungerar resultatplanering genom avsättningar till periodiserings- och expansionsfonder?

mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2009-01-18, kl 22:13

Ulf Erik

Ulf Erik

Inlägg: 262

Man kan enkelt räkna med att hälften av inkomsten sedan alla avdrag för utgifter är gjorda går till skatt och egenavgifter.

Man kan minska årets inkomst med 30 % genom avsättning till en periodiseringsfond (bokföringstransaktion som inte motsvaras av några pengar). Man kan på det sättet skjuta skatten framför sig i 6 år utan att betala någon ränta på beloppet.

Avsättning till expansionsfond (beräknas på det egna kapitalet i rörelsen) minskar årets inkomst och man får betala 26,3 % i skatt.

Ulf Bjarme

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2009-01-19, kl 02:27

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

kortinventariebeloppet har 4 dubblats så där finns det en del att göra om du sedan i ditt företag tar med mer an bara vad redovisat här har du större möjlighet att göra avdrag. Kan du sedan minska ner din tid på heltidsanställningen så blir den reella skatten mindre. Det finns mycket sådant att tänka på. Vid start av företag är rådgivning innan helt avdragsgill även momsen.

[email protected]    Start av företag i Sverige och Lettland samt ekonomistyrning.

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat