Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Affärsidéer

Weddingplaner?

Inlägg 1 av 12

2007-10-23, kl 11:45

Tiger Lilja

Tiger Lilja

Inlägg: 6

Weddingplaner?

Hej alla! Jag skulle verkligen bvehöva erat råd i detta, har en längtan efter att starta "weddingplanner" (han&hon) Jobba hemifrån och erbjuda allt från helarrangemang för bröllop till att hjälpa till med bara vissa delar. Min fråga är om denna affärside överhuvudtaget är möjligen eller om det bara är i USA de gör sådana utsvägningar :) Någon som vet lite?
TAck på förhand

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 12

2007-10-23, kl 11:51

username

Medlem
#49896

Inlägg: 59

I och för sig tar det ca 6 år innan amerikanskt mode når Sverige, men det bör inte stoppa. Visst har jag hört om weddingplanner i sverige. Jag tror att bröllopsbutikerna kan hänvisa till olika arrangörer. Undersök din marknad genom att ta kontakt med insatta i företagandet.

Mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 12

2007-10-23, kl 11:54

mlundgren

mlundgren

Inlägg: 204

Jag tror säkert att det finns intresse för detta i storstadsområden. Bor du i Sthlm så kör på! Dock tveksam om det skulle fungera lika bra i Bengtsfors...

Erbjud både "klassiska" bröllop och mer fantasifulla varianter!

Mikael
Lundgren Creative
www.l-c.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 12

2007-10-23, kl 11:54

Linus2

Linus2

Inlägg: 92

Det finns åtminstone ett företag i Stockholm vet jag, tyvärr minns jag inte vad det heter. Idén kan nog funka om du har kontakter i alla de områden som behövs. Att agera mutlietniskt skulle kanske vara en god idé, dvs muslimska och judiska bröllop.

Kolla lite i de bröllpostidningar som finns, kanske kan förlaget som ger ut sådana tidningar hjälpa dig?

Skaffa kontakter, en bra hemsida och annonsera i lokalpressen så kan det nog ta fart.

Linus

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 12

2007-10-23, kl 11:55

Linus2

Linus2

Inlägg: 92

hehehe... tre svar nästan på en gång...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 12

2007-10-23, kl 12:11

Tiger Lilja

Tiger Lilja

Inlägg: 6

Tack så mycket, var verkligen bra svar och du gav mig yttligare lite mod att sätta mina planer i verket :)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 12

2007-10-23, kl 17:42

Silvin

Silvin

Inlägg: 123

Jag hjälpte en person för något år sedan som gick i liknande planer. Nu blev det inget av det hela för personen fick en annan anställning som den tog istället. Men den intäktsmodellen jag rekommenderade för personen just då var att som wedding planer fakturera samtliga kostnader åt bröllopsparet, så att de betalade ett arvode till dig för ditt arbete + kostnaden för lokal, musikband, catering osv. Sen åt andra hållet så förhandlar man med leverantörerna i egenskap av att man mäklade kunderna och behåller större delen av eventuell rabatt själv. Eftersom att det är en rabatt som kunden med största sannolikhet inte kunde förhandla till sig själv..

Så t.ex. Om ett bröllop skulle kosta 100 000, så fakturerar du 110 000. Samtidigt har du lyckats erhålla rabatter på 10 000 från leverantörerna. Så din vinst blir då 20 000:-

Kunden ville i utgångsläget ha några få samarbetsleverantörer, vilket jag själv skulle se som att man låser upp sina utbudsmöjligheter och eventuellt begränsas sina kunders önskemål om man inte kan försöka erbjuda "deras drömbröllop"

Men det var ett tips från mig.

Per Silvin

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 12

2007-11-28, kl 22:56

username

Ingela
Ljung

Inlägg: 1

Hej Hanna!
Jag är också lite inne på samma planer som dig. Jag vet dock att det inte finns någon större efterfrågan på just det... än. Oftast är ju bröllop så dyra så folk blir skrämda av den extra kostnaden en "weddingplanner" skulle innebära. Dessutom finns det många lokaler som erbjuder en bröllopskonsult i samband med bokning av lokalen. Så där har du de största konkurrenterna.
Men visst vore det roligt att driva ett sånt företag! Hör av dig till mig så kan vi ju bolla lite idéer.

//Ingela

//Ingela

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 12

2007-11-29, kl 07:05

websupporten

websupporten

Inlägg: 220

Hej!

Här kommer en snabb impulsiv svar på fin fråga. Ta det med en nypa salt, samt fundera på det innan du startar.

Om du är först i branschen, då kan det bli väldigt lyckat, samt tänk på följande:

Folk i detta land gifter sig "ogärna" av några konstiga anledningar. Kolla SCB för exakt statistik, men det är över 50% just i storstäderna som väljer att vara "sambo" (en rysk kampsport som utövas av KGB ;-).


Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 12

2007-11-29, kl 19:45

JessicaLY

JessicaLY

Inlägg: 37

hej
behöver du hjälp med brudklänningar, ställer jag upp.
www.nojdis.se

mvh www.nojdis.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2