Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Finansiering & Riskkapital

en fråga bara

Inlägg 1 av 2

2007-05-11, kl 19:14

username

Hassan
Hussein

Inlägg: 33

en fråga bara

jag ska snart starta ett företag som jag ska göra till ett aktiebolag. Så min fråga till er är borde jag låna 100.000 kr från banken och göra företaget till ett aktiebolag eller är det bästa om jag lånar 500.000 för att investera själv i företaget?

tacksam för seriösa svar.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2007-05-12, kl 12:28

SpirosK

SpirosK

Inlägg: 39

Låna 500.000 själv för att investera om du kan. Du kommer att behöva ha tillräkligt med pengar för att driva bolaget. Varje sekund som du spenderar till att hitta finansiella lösningar till en bristande ekonomi, medan du driver ditt företag, verkar negativt på bolagets (och din) framgång.
Obs. att all inventarier du köper med egna pengar (inte med det du har skutit in i företaget), räknas som tillgångar som anses vara del av bolagets aktiekapital. T.ex. Du lånar 500.000. Du lägger i bolagets konto 100.000 för aktiekapitalet. Du har då 400.000 över för att jobba med i bolaget (spendera för hyra, el, resor, etc.) och 100.000 för att köpa möbler, bil, datorer, programvaror, etc. (din bokförare kan hjälpa dig med dessa frågor). Det är viktigt att du alltid har kvar i bolagets balans 51.000 kr i form av pengar eller tillgångar.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat