Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Uppfinningar & Patent

CE märkning?

Inlägg 1 av 4

2007-08-20, kl 18:31

dalwind

dalwind

Inlägg: 15

CE märkning?

Hej!
Någon som kan rekommendera företag som utför CE märkning av produkter.

Tacksam för förslag.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2007-08-26, kl 21:42

username

Medlem
#49496

Inlägg: 3

Hej,
Du kan utföra ce-märkningen själv. Dock måste Du upprätta dokumentation som visar på vilket sätt produkten är godkänd. För vissa delar eller för att påvisa att produkten verkligen är ce-märkt kan krävas tester från labb etc. beroende på vad är för produkt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2007-08-27, kl 10:05

Jolson

Jolson

Inlägg: 101

Hej,

Andreas har delvis rätt men det han glömt att nämna är att om man skall ha rätt att utfärda ett statment och därmed CE-märka sin produkt så måste man också ha ett ISO 9000 i verksamheten.

Dessutom gäller det enbart för produkter som är i de lägsta klasserna för annars måste du ha en tredjeparts granskning. Det gäller framför allt inom medtech klass 2B och klass 3.

Nicklas! Om du vill ha hjälp att CE märka din produkt finns det flera alternativ. Antingen kan du göra som Andreas föreslår och upprätta en egen CE rutin men då måste du också upprätta och certifiera din verksamhet för min ISO 900x.
Vill du inte det (vilket jag i och för sig alltid rekommenderar att man gör om man skall fortsätta utveckla egna produkter) så kan man gå till en tredjeparts granskar och få hjälp alternativt en ingenjörsbyrå som har ISO 9001 cert.
I det senare fallet med en tredjepartsgranskning så kan din köpare i framtiden se att du inte själv gjort denna granskning då det efter det CE märke du sätter på alltid måste stå en fyra siffrig kod efter om man utnyttjat någon annan till godkännandet. Vanligast är Semko, SP eller Norske Veritas.

Vill du ha mer hjälp än så kan du alltid kontakta mig ller min kollega så kan vi hjälpa dig framåt. Del är jag själv konsult och assisterar nya innovatörer vidare i den här "djungel" och dessutom ingår jag i ett nätverk av konsulter som även certifierar produkter åt andra eller hjälper den att skapa sitt eget ISO 900x kvalitetssystem för att sedan själv kunna certa sina produkter.

Man skall dock veta att det inte är helt gratis att få detta gjort.

Att få till en ISO 900x kan kosta allt ifrån 20kkr - 150kkr (och ännu mer om man vill) beroende på omfattning av verksamhet och grad av certifiering. Att få en tredjepart att certa produkter varierar oerhört mycket i pris beroende på hur svår eller lätt produkt det är man vill certa och hur pass mycket man redan tagit fram själv. Men jag skulle nog inte räkna med mindre än ca 20kkr om det finns lite höjd i produkten. Är det dock en produkt som i princip redan finns så är det både billigare och enklare.

Maila mig gärna om du vill veta mer. Finns du i Skåne eller Stockholm är du välkommen att höra av dig för ett möte också. Vill du utnyttja våra tjänster så får du alltid en prisuppgift innan vi startar och efter ett inledande möte.

M.v.h.

Johan Olson
Maxone KB
Konsult inom Henriksson & konsultpartners nätverket. 

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2008-05-07, kl 22:54

username

Daniel
Johansson

Inlägg: 274

Hur stor är din verksamhet? Anställda?... Att certifiera sin verksamhet enligt ISO9001 ger en absolut bra "merit" att ta med ut på marknaden. Det s.k. problemet som många stöter på är dock att man inte är beredd på att låta systemet utvecklas i samma takt som verksamheten i övrigt. Då upplevs det ofta som att ISO9001 motverkar sitt syfte och som endast består av en massa dokument..

Bygg systemet utefter era processer och implementera det som ett verktyg med löpande utbildningar för personalen.  Då får ni ut mest effektivitet och lönsamhet av det..

// Daniel Johansson //
DEJI Quality Consulting //
Kvalitetsteknik - Produktionsteknik - Administration

Inläggets betyg
Svara Svara med citat