Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 2 av 2

1 2
Forum Marknadsföring & Reklam

BILLIGT ÄR BÄST!! (eller..?)

Inlägg 11 av 18

2007-06-01, kl 17:46

username

Medlem
#51011

Inlägg: 5

Att jämföra lite mer exakta vetenskaper som redovisning och skatteplikt med kreativt genomtänkt marknadskommunikation eller grafisk formgivning är väl lite 'off topic' om något... 
'Kreativa lösningar' på skatteproblem kan lätt leda till problem med mydigheterna...

Det handlar om att man(presis som Magnus Olsson var inne på)  inte ska uppmuntra till en skev prisbildsuppfattning som kan få fäste i braschen i stort.

Apropå banners...
Jag tror inte heller att banners är den heliga graalen som kommer rädda branschen från något hemskt öde. Däremot tror jag att banners har en viktig roll i en marknadsplan som sträcker sig över flera medier för att återkoppla budskap till varandra i de olika kanalerna som används. Det kan ju också vara så att om ens målgrupp består till huvuddelen av människor som ägnar den största delen av sin fritid på vissa specifika forum eller siter(sajter) på internet så är det nog bättre att lägga sin marknadsbudget på att trycka ut riktigt bra banners där målgruppen är än att göra annonser i tidningarna eller på storbildstavlor på stan där målgruppen inte är.
Så att helt avfärda banners ska man nog vara försiktig med. Sen att du Lennart personligen har valt att inte ägna din tid åt banners kan väl knappast anses vara en garrant för att banners inte fungerar när som du själv uttrycker det "Internet är sprängfyllt av banners"?
Hagelbösse-metaforen får du gärna utveckla.

Men nu var det inte banners vi skulle diskutera här!

Fridens och trevlig helg på er alla!

/André
 

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 12 av 18

2007-06-01, kl 18:35

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Man ska betala räkningar. Har man tänkt starta företag så kan det vara bra att tänka hur lite räkningar man ska betala och det är en del av ekonomistyrning som jag bistår med när man ska starta upp. Det kan ofta vara tufft i början. Hur gör man rätt när myndigheten knackar på dörren. Numera är de som iglar då deras arbete är hotat och vem ger man sig på små,små företagare.

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 13 av 18

2007-06-01, kl 21:34

username

Lennart
Jönsson

Inlägg: 20

För min del sätter jag punkt för denna debatt. André Teilmann sätter tummen på hela problematiken med företagande. Det andra människor sysslar med är skräp och värdelöst vetande och kunskap. Däremot min kreativitet är värdefull och alla andra borde dyrka mina erbjudnaden och jag får alltid fär lite betalt, samtidigt som de andra roffar åt sig.
Jag avslutar med "ingenting är starkare än sin svagaste länk". Ett företag med den bästa marknadsföring man kan få kan inte överleva med en dålig redovisning. Ett företag med god redovisning kan inte överleva om detta inte säljer sina produkter. Det här handlar inte om att marknadsföring är dåligt eller inte värt pengarna. Det handlar om att det finns allt från små äverlevnadsföretag som knappt försörjer sin ägare, men i dagens läge finns det många många som inte har något val. Med den nuvarande regeringens politik, kommer det troligtvis att bli ännu fler. En del av dessa använder Inter-net för att tjäna pengar. Dessa kanske behöver en grafisk profil, men var skulle dom få pengar ifrån till det? De behöver en enkel banner, eller vi kan kalla det en knapp som folk kan trycka på för att nå deras lilla butik eller vad det kan vara. Att de skulle tvingas betala > 5000 kronor för detta, eller strunta i att försöka bedriva verksamhet och gå till socialen i stället rimmar i vart fall inte för mig. Din kreativitet kan kanske ge dom en guldkant på tillvaron lite senare i sitt företagande men i dag har de helt andra problem.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 14 av 18

2007-06-04, kl 15:23

username

Medlem
#51011

Inlägg: 5

Först vill jag bara säga att jag är ledsen om det är så att mina uttalanden har uppfattats som ett försök att kväva små företagare som inte har råd att lägga så mycket pengar på marknadsföring, eller om det har uppfattats som att jag försöker svartmåla någons företag och få mig själv och mitt företag att framstå som bättre, det är var inte min poäng på något sätt och jag ber om ursäkt i så fall. Jag ska omvärdera mina ordval i framtiden.

Diskussionen har dessvärre urartat i någonting som inte var meningen från början. Från början var det för att upplysa företag som ville komma undan billigt och trode sig få samma samma typ av kommunikation för mycket mindre pengar att det inte autmatiskt var så och att man borde se upp innan man hoppade på det tåget, samt att skapa debatt runt detta problem. För att illustrera detta valde jag att ta till några exempel som jag tyckte var passande och kanske tog i för mycket och detta ber jag åter igen om ursäkt för.
Jag har inte haft för avsikt att på andras bekostnad försöka framstå som någonting jag eller mitt företag inte är.

Dessutom tycker jag att Lennart Jönssons sarkasstiska analys om att jag skulle tycka att andras åsikter, kunnande och sysselsättning skulle vara likställt med skräp och att alla borde dyrka mina erbjudande är löjeväckande och på gränsen till förtal. Jag startade inte en diskussion på ett forum där det passerar nystartade företag dagligen för att jag inte bryr mig om andras åsikter eller vill få dom att känna sig som mindre värda.
Jag vill att folk ska vara medvetna om vad som är vad.


Fridens.

/A.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 15 av 18

2007-06-04, kl 17:12

antonio

antonio

Inlägg: 240

Håller på att fixa min hemsida smått. Förr brukade jag skriva att desto billigare desto bättre under förutsättning att man kan göra det snabbt.

Det är inte så lätt att få ihop något bra från grunden. Fixa en loga, en struktur. Om man inte sysslar med redan skapade mallar så ska det ta minst ett par dagar att få ned även en grundläggande sida.

Låt oss säga att man är så duktig att man fixar något på 8 timmar. Om jag vill få ut 70 kr efter skatt skulle jag behöva fakturera ca 1300 exkl moms och exkl eventuella kostnader för mjukvarulicenser etc etc.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 16 av 18

2007-06-10, kl 13:40

username

Niklas
Beckman

Inlägg: 3

Det var ganska många svar i denna tråd och jag har inte riktigt lusläst samtliga, så det finns risk för att jag upprepar vad någon annan redan skrivit, men mina tankar i debatten:
Jag har en hel del erfarenhet vad gäller "konkurrenter" som pressar priserna till en nivå som ligger brutalt under acceptabel nivå. Ett exempel var en kund som hade fått ett hemsideerbjudande av deras hårdvaruleverantör. Hårdvaruleverantören skulle göra en hemsida för ett par tusen till dem om de var duktiga kunder och fortsatte handla datorer och kringutrustning av honom. I samma veva hade jag offererat en hemsida för 18.000 till dem och de hade fått layoutförslag med mera på hur jag hade tänkt mig. De försökte ställa mig mot priset de fått av "konkurrenten", men jag vägrade ge vika och sade till dem "Mitt pris är bergfast och jag vet att ni kommer till mig förr eller senare ändå, för en hemsida för 2000:- kommer ni inte vilja publicera, tro mig!". Efter ganska exkat en månad ringde de mig igen, när de fått förslaget från "konkurrenten". Helt utan prut tog de mitt förslag för 18.000:- + moms! Så sensmoralen är alltså... Det är bra att det existerar erbjudande som ligger långt under marknadsvärdet, för de förstör hela lågprismarknaden och till slut får vi som lägger ner vår själ i jobbet uppdraget ändå. (Kanske inte alltid, men vi behåller i alla fall stoltheten och jag gör HELT KLART hellre ETT riktigt bra jobb för 18.000 spänn + moms istället för NIO halvfadäser för två papp.)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 17 av 18

2007-06-10, kl 18:25

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Samma sak hände mig en gång för 40 år sedan. En kund kunde få en vara för halva priset men när sedan ändring behövde göras åts priset upp av extrakostnader för det inte var enl. tidigare standard.  Han skämdes och  blev en av mina storkunder. [email protected]  Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 18 av 18

2007-06-10, kl 21:58

Lidali

Lidali

Inlägg: 36

Jag har tyvärr inte lusläst allting heller, men jag vill gärna tillägga att billigt _kan_ vara bra, men oftast står priset mot kvalité och service. Däremot vill det inte säga heller att dyr är alltid bättre för det är det tyvärr inte heller! (Akta er för Yreg & Co!)
Som jag någonstans har lagt upp tidigare också, kolla referenser och se till att få alla svar på dina frågor angående vad det nu är du vill köpa och få helst en offert där _allt_ är inkluderat som man skulle vilja ha (en då kan välja) och där man vet vad man får för pengarna så att man inte får en faktura senare med lite överraskningar.
Jag är absolut inte billigast (för jag har faktiskt räkningar jag måste betala) men jag är absolut inte dyr heller när man kollar vad kunden får. Och jag har aldrig haft en kund som inte var nöjd eller inte visste vad dom fick för priset.

Lite kort alltså: kolla referenser, be om en offert  + få svar på dina frågor så att du vet och förstår vad det är du beställer.

Mvh
/Lida - www.lidali.com

www.lidali.com
Hemsidor | Grafisk formgivning | Fotografering

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Sida 2 av 2

1 2