Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

kunden vill inte betala..hjälp !

Inlägg 1 av 4

2008-11-21, kl 10:37

username

Norman

Inlägg: 2

kunden vill inte betala..hjälp !

jag skickade fakturan via mail som kunden och jag kom överens med. jag skrev 10 dagar att betala
när datum förfallat påminde jag kunden via mail, hon kom först med ursäkt att hon tappade bort mailet...fick nytt mail med fakturan....påminde henne 3 dagar senare att pengarna hade inte kommit....hon lovade göra det på direkt.....3 dagar senare nytt påminelse via sms .....då säger hon att hon har betalat.
men fortfarande inga pengar efter 3 dagar då blev jag förbannad och smsade henne att jag stänger av hemsidan och skickar till inkasso om hon inte betalar nu....då svarar hon att hon har rätt till 30 dagar för att betala, att jag kan inte kräva 10 dagar och inte skicka till inkasso. vad ska jag göra nu ? det har gått 29 dagar idag och jag ska stänga hemsidan idag om hon inte betalar...är det rätt sätt att göra ?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2008-11-21, kl 10:59

hohrn

hohrn

Inlägg: 42

Hej!

När det gäller betalningsfrist skall man komma överens om vad som gäller. Det finns inga lagar som reglerar det. Det som brukar vara vanligast är att det som gäller generellt i branschen om man inte kommit överens om annat.

Om hon köper tjänsten att av dig att drifta hemsidan kan du antagligen göra det. Men är det så att du har gjort hemsidan och har tillgång till lösenord etc får du inte göra det. På detta område är jag dock lite osäker. Det viktiga är vad hon har köpt av dig.

I och med att hon har accepterad påminnelserna måste man anse att hon har godkänt fakturan och dess villkor. Skicka därför till inkasso.

Mvh

Henrik Öhrn



Henrik Öhrn
Auktoriserad Redovisningskonsult

Filip Erikssons Affärsbyrå AB
Box 14
730 30 Kolsva
Tel. 0221-51040
[email protected]
http://www.affarsbyra.se/

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2008-11-21, kl 15:12

username

Norman

Inlägg: 2

Tack för svaret.
I uppdraget ingår både drift och underhåll av hemsidan som jag skapade åt henne.
Hon skulle har fått tillgång till lösenord men jag ville avvakta till jag fick betalt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2008-11-22, kl 12:51

username

Andreas
Miklja

Inlägg: 16

Det är ju upp till dig hur ivrig du vill vara, själv hade jag nog avvaktat lite men hade inte tålt för mycket som du säger heller.

10, 20, 15, 3, eller 30 dagar faktura. finns ingen som helst bestämmelse om detta. det är du som företag själv som väljer faktura tiden! detta är enbart för att komma åt en större kundkrets.
Många företag betalar sina räkningar 2 ggr i månaden. via sin ekonomi avdelning. och kan inte lägga ut kanske 5-10000 direkt vid köp. därav vänder sig o handlar av företag som erbjuder faktura.

Men det är du som bestämmer.. det är enbart en extra service du ger till kunderna.

Mvh / andreas

Inläggets betyg
Svara Svara med citat