Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Fora eller icke fora?

Inlägg 1 av 3

2006-10-16, kl 19:12

username

Christopher
Pike
Pike

Fora eller icke fora?

Är det någon som "prövat" något annat än Fora och isåfall vilka  synpunkter har ni om detta?
En annan fråga ang. anställda är, kan jag "föra över" anställda som jag har i enskild firma till ett ab jag tänkt starta?

Tacksam för svar.

pbs

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2006-10-16, kl 20:20

foretagande

foretagande

Du kan inte flytta anställda som om de vore saker. Du erbjuder dem arbete i ditt AB på samma vilkor som i din enskilda firma och sedan är det deras val om de vill börja där eller ej. Eftersom jag antar att du slutar med verksamheten i den enskilda firman så kommer väl de som inte vill flytta att sägas upp pga av arbetsbrist.

När det gäller Fora så är ju frågan om du har kollektivavtal eller ej, med ett avtal så har du inget alternativ till Fora eftersom du där inte har rätt att själv välja var du vill försäkra din personal. HAr du inte ett kollektivavtal så är du fri att lägga dina försäkringar var du vill och såvida din personal inte i ålder och sjukdomar skiljer sig mycket från ett genomsnitt av befolkningen så blir pensionsparandedelen betydligt större än via Fora till samma kostnad åtminstone med det upplägget vi gjort med vårt försäkringsbolag.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2006-10-16, kl 21:24

username

Christopher
Pike
Pike

Tack för snabbt svar.

Jag har Fora idag, men kommer få in mer personal, är jag fri att lämna Fora och flytta över befintlig + ny personal till valfritt försäkringsbolag?
Och en annan sak när vi ändå är igång. Har kört enskild firma rätt länge utan att tänka på att starta AB men som nu är nödvändigt då det blir många anställda. Är det bra att köpa ett färdigt s.k lagerbolag och hur går det till?

Tack på förhand

Mvh
Christopher

pbs

Inläggets betyg
Svara Svara med citat