Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Webb & E-handel

Uppskattad försäljning/besökare...

Inlägg 1 av 6

2008-08-30, kl 22:20

username

Thomas
Damberg

Inlägg: 8

Uppskattad försäljning/besökare...

Jag är i startgroparna att dra igång nu efter en tids förberedelser. Känner mig så bra förberedd jag kan bli med genomgående bra koll på alla faktorer som bör uppfyllas och tänkas på innan start, med mkt bra hjälp från detta forum ska tilläggas.

Det enda, och stora, frågetecknet som kvarstår är: Hur många besökare kan man tänkas dra till sig och hur stor försäljning kan man räkna med vid start? Förstår att frågan egentligen är omöjlig att svara på då givetvis marknadsföring och typ av produkt spelar väldigt stor roll.

Var på en föreläsning där bla Jetshop deltog, de berättade om e-handel i alla dess former och bla om någon som sålde the (eller te) via internet. Hon hade x antal tusen besökare i veckan och väldigt bra hitrate på försäljning, vilket i mina öron låter alldeles otroligt för en sådan typ av produkt, men sant.

Vad är erfarenheten ibland er som kört igång, lockar ni fler eller färre besökare än ni räknat med? Säljer ni mer eller mindre än beräknat vid start? Hur många/mycket handlar det om? Utveckla gärna med typ av produkt ni säljer o.dyl.

Jag kommer starta inom sportfiske och vara nischad mot beten och tillbehör...

Tacksam för alla svar och åsikter jag kan få!

Tack på förhand!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2008-09-17, kl 23:58

username

Thomas
Damberg

Inlägg: 8

Över 1500 visningar och inte någon som har en kommentar kring detta? Någon måste ju någongång varit i samma sits, eller?

Tacksam för svar... :)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2008-09-18, kl 00:16

username

Carina
L

Inlägg: 51

Allt har ju med bra marknadsföring å göra, syns du inte så finns du inte..  Google Adwords är bra att starta med för du kommer inte med på sökningar som nystartad webshop inom det första året på bara sökord om du inte betalar för det. Jag säljer kläder och körde till en början som hobbyverksamhet på sidan av min heltidsanställning och hade kanske 5000 kr i omsättning per månad efter 3 mån... innan jag fattade att man måste göra reklam.

Mvh
Carina

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2008-09-18, kl 00:24

username

Carina
L

Inlägg: 51

Ohoj, nu läste jag din rubrik med.. jag trodde till en början 1st försäljnig per 300 besökare. Tungt, men när man gör reklam har det eftersvallningar. Kanske inte händer något i början för alla handlar inte samma dag det upptäckt din fantastiska shop utan kanske väntar tills de fått lön eller kommit hem och inte sitter i stressen på jobbet (hur shoppar du själv?). Det varierar väldans från dag till dag.. Ibland kan man ha 4000 besökare och 5 beställningar, ibland sålite som 500 besökare och 12 beställningar.

Mvh
Carina

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2008-09-18, kl 11:23

username

Thomas
Damberg

Inlägg: 8

Hej Carina,

Tack för dina svar... Det är såklart många faktorer som väger in, du har pekat på saker jag inte ens funderat på innan.

Stort tack!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2008-09-18, kl 13:24

username

Carina
L

Inlägg: 51

Kul att man kunde hjälpa till lite :)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat