Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Från AB till enskild

Inlägg 1 av 6

2007-06-28, kl 16:54

username

Daniel
Tankred

Inlägg: 3

Från AB till enskild




Hej!

Jag driver en musikstudio i form av ett
aktiebolag. Efter ett par år känns det som jag har valt fel
företagsform då bokslut och revisoner äter upp för stor del av det jag
tjänar. Någon som vet om det finns  någon möjlighet att ombilda ett enmansägt aktiebolag
till en enskild firma. Eller måste man lägga ner och starta upp på nytt?

mvh Daniel

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2007-09-05, kl 11:30

username

Medlem
#51280

Inlägg: 11

Hej Daniel!
 
Att ombilda betyder hos Bolagsverket och Skatteverket att du lägga ner ditt aktiebolag och sedan starta upp en ny enskild firma. Hos Bolagsverket avvecklar du ditt aktiebolag och samtidigt (om du vill) registrerar din enskilda firma. Hos Skatteverket avregistrerar du din f-skatt och återkallar din momsregistrering. Du kan samtidigt ansöka om ny f-skatt och momsregistrering för din enskilda firma.  
 
Mvh Nutek, Företagsinformation www.nutek.se/foretagarguiden.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2007-09-05, kl 14:46

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Avveckling av ett AB är ju inget man gör från en dag till en annan. Även om man meddelar bolagsverket att man beslutat om likvidation så tar det tid innan de utsett en likvidator och sedan är det en tid om minst sex månader efter det som likvidatorna sköter bolaget i väntan på "okända borgenärer".

Att likvidera ett bolag är alltså inte gratis då likvidatorn (advokaten) kommer att ta betalt från bolaget för sina tjänster under denna tid.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2007-09-08, kl 14:48

username

Hasse
Carlsson

Inlägg: 2

Sitter i samma sits. Har någon en adress eller namn till företag som till rimlig kostnad kan likvidera mitt företag?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2007-09-09, kl 10:35

Westberg

Westberg

Inlägg: 6

Hej,

det enklaste i det här fallet är att sälja sitt AB. Kontakta någon av de firmor som handlar med AB, exempelvis Grundstenen eller liknande firmor.

Mvh Rikard

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2007-09-09, kl 16:02

username

Hasse
Carlsson

Inlägg: 2

Tack för ditt förslag Rikard!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat