Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Affärsidéer

Feedback på en liten idé

Inlägg 1 av 11

2008-02-02, kl 21:13

JakobSthlm

JakobSthlm

Inlägg: 19

Feedback på en liten idé

Hej,

Jag har grubblat på något som skulle kunna vara en affärsidé ett tag. Bakgrunden är att 30% (jag vet, det låter mycket) av alla internationella E-handelsleverantörer man hittar på nätet är bedragare. Det är inte sällan en godtrogen svensk blir blåst av en tysk som utger sig för att sälja en billig BMW eller en indones med billiga vattenskotrar från välkända fabrikat.

Själv åkte jag ut för vattenskoterbluffen. Jag hade ett företagscertifikat, en amerikansk referens jag ringt, hade t.o.m. förhandlat så att de hade skeppat iväg produkterna innan jag betalade, så att jag kunde spåra de vilket det inte var lätt att avtala fram till. Nu visade det sig att det till synes seriösa fraktbolaget www.bagasabadi.com också var en bluff, vilket betyder att ett helt nätverk av bedragare samarbetade. Fraktsedeln såg också ut som en riktig, med rätt landkod osv. Ambassaden visste direkt vad jag pratade om och kände igen företagscertifikatet och konstaterade att det är en internationell maffia.

Jag vill inte gå in på detaljer, men jag håller på att granskar möjligheten att fastställa leverantörers autenticitet i olika länder. Om jag skulle kunna komma med bevis för att utländska företag och privatpersoner är tillförlitlig (=inte bedragare) eller tvärtom, är det någonting som Ni tror skulle kunna slå bra på marknaden? Givetvis förstår jag att det finns många fula fiskar som fortfarande är seriösa näringsidkare eller privatpersoner som kanske säljer en defekt produkt som jag inte kommer komma åt. Detta gäller dock de otvetydiga bedragarna, som de jag råkade ut för.

Uppskattar bra svar.

Mvh

Jakob

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 11

2008-02-02, kl 21:50

username

Tommy
Amsler

Inlägg: 33

Frågan är om det skulle kosta nåt att få reda på den informationen, sån information borde ju komma allmänheten till godo kan man tycka. Typ en portal/forum där man kan lämna sina tips på vilka man inte ska använda.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 11

2008-02-02, kl 21:50

username

Tommy
Amsler

Inlägg: 33

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 11

2008-02-02, kl 21:51

username

Tommy
Amsler

Inlägg: 33

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 11

2008-02-02, kl 22:13

JakobSthlm

JakobSthlm

Inlägg: 19

Tack för svaret.

Förstår din poäng. Men å andra sidan kommer det nya s.k. företag hela tiden på olika internationella tradingssidor till exempel, bedragare ändrar hela tiden namn på företag och sig själva gentemot potentiella kunder. Känns inte som en sådan svartlista skulle ha så mycket effekt.

Mvh

Jakob

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 11

2008-02-03, kl 20:23

username

Tommy
Amsler

Inlägg: 33

Det är ju då det är bra med ett aktivt forum där medlemmarna byter erfarenheter med varandra.
Det finns ju folk som tycker Due Diligence är det roligaste som finns. T.ex. om man bara gör en whois på ditt fraktföretag så skulle man ju dra öronen åt sig, men sånt vet/kan inte alla och då skulle ju din tjänst vara bra, men som sagt, det borde vara gratis.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 11

2008-02-03, kl 20:23

username

Tommy
Amsler

Inlägg: 33

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 11

2008-02-03, kl 21:59

JakobSthlm

JakobSthlm

Inlägg: 19

Kul med en diskussion.

Tror det blir svårt att göra en whois på ett lokalt indonesiskt fraktbolag för många. Personligen tyckte jag dock det var konstigt att det lät som en mycket etablerad verksamhet att döma av deras hemsida men knappt fanns något info om dem när jag googlade. Men å andra sidan vet man ju aldrig hur några som utger sig för att vara ett lokalt indonesiskt företag sköter sin marknadsföring och rekryterar sina lokala kunder ("leverantören" sade sig ha kontrakt med sin lokala fraktpartner i detta fall, därför blev detta fraktpartnern). Och motsattsvis finns det ingen info om att företaget är bedragare, trots att det troligtvis lurat väldigt många.

Det finns en oerhörd stor skara leverantörer i bl.a. just Asien där det är svårt att göra en sådan bedömning. Många har liten omsättning och det är svårt att hitta info om företaget över nätet, även om du är skicklig.
Håller med dig om att tjänsten borde vara gratis, hur nu det skulle gå till att driva ett sånt företag.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 11

2008-02-04, kl 00:32

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Du skulle få för mycket problem, lägg tankarna på is.


[email protected]   start av företag i Sverige och Lettland samt ekonomistyning.

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 11

2008-02-15, kl 12:26

JakobSthlm

JakobSthlm

Inlägg: 19

Vad, mer konkret, menar du?

Självklart är det inte fråga om några garantiåtaganden i stil med "anlita oss så lovar vi att ni får era prylar efter vi gjort bedömningen att leverantören är OK". På den punkten reserverar man sig naturligtvis.

Bara att en utländsk leverantör existerar tror jag skulle betyda mycket för många, att en privatperson bor på den adressen som han/hon angivit eller att om leverantören är ett företag - att det existerar och har en viss omsättning. Likväl betydelsefullt att kunna fastställa att om leverantören är en privatperson, att hon eller han är solvent.

Att folk blir blåsta och varorna aldrig kommer händer hela tiden. Flickvännens far åkte nyss på en sån smäll t.o.m. av ett svenskt företag, då firmatecknaren gick under jorden efter att ha åtagit sig att leverera en daycruiser från USA. Tror det skulle kunna vara något att kolla närmare på. Om någon är intresserad av att bolla idén fyra ögon emellan och är villig att satsa på att undersöka vidare med mig är det välkommet. För det fall att idén skulle vara något som kan tänkas vara något att försöka genomföra praktiskt hoppas jag också då på ett partnerskap. Skriv gärna till mig vid intresse.

Mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2