Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

KORKADE FRÅGOR, BUTIK

Inlägg 1 av 5

2007-01-05, kl 18:47

username

Medlem
#48771

Inlägg: 39

KORKADE FRÅGOR, BUTIK

Hej,
hoppas någon kunnig kan svara inom butiksbranschen.
Ska förhoppningsvis snart, öppna min klädbutik.
Men hur görs bokföringen av varorna i butiken. Har sett i andra butiker att innehavarna titt som tätt, rusar omkring med pärmar och prickar av... har aldrig frågat VAD de prickar av...

Räknar de plagg eller så?
En annan fråga: Jag måste köpa in mig på en kassa-apparat. Billigt helst. Såg att olivetti.se har från ca 1600 kr. Räcker det med en sådan till en klädbutik?

Hur funkar en sån där terminal/dosa för betalkort? Måste jag abbonera på något för att pengarna ska kunna dra från mina kunders kort till mitt butikskonto, eller?
Helst vill jag undvika så mycket utgifter som möjligt då jag har liten marginal för allt.

Jag vet ju att jag kkommer ha en mängd olika varugrupper så som byxor, underkläder, skor mm.
Sparas all infon från kassaregistret i apparaten eller är det på pappersrullar? Dumma frågor möjligen :O)  ...

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2007-01-14, kl 13:10

username

Johan

Inlägg: 121

Antagligen inventerar de bara vilka varor de har, för att veta vad de ska beställa...

Tror du behöver ett bättre kassaregister än så, jag köpte ett förra året för ca 3000, visst, det fungerar, man kan knappa in priset per varugrupp och den räknar ut momsen och så, men den har vissa begränsningar, t.ex. att man inte kan ha hur många varor som helst på snabbknapparna, och 99 PLU koder kommer man nog inte ihåg, men den största bristen av alla var när den skulle skriva kvitton. den skrev inte ut företagsnamn, organisationsnummer, moms.reg. nummer etc som -måste- stå på ett kvitto, så det fick man snällt skriva till för hand... Sen var det på tal under året att Skatteverket skulle ställa krav (lag) på att man som näringsidkare som handhade kontanta medel skulle ha ett godkänt register, vet inte när (om) det kommer, men det kommer nog kosta en bra bit över 3000 i alla fall. Så, ett tips: skaffa ett ordentligt kassaregister.

Ang. betalterminalerna kan du "abbonera" på en sån från Point. Det är nog enklast. Skulle något gå sönder eller liknande så är det bara att lyfta på luren och slå ett nummer...

Allt du sålt registreras i kassaregistret, vid dagens slut drar du ut en rapport som redovisar dagens försäljning och då kommer det på papper. Sen kan man rensa det som är lagrat, och det är det skatteverket vill förhindra att man gör.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2007-01-22, kl 20:50

username

Medlem
#49263

Inlägg: 1

Köp en Laptop med kassa program enkel att sköta

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2007-01-22, kl 21:24

antonio

antonio

Inlägg: 240

Tänkte precis samma sak, måste vara betydligt mer kraftfullt med en dator. Sen när det inte finns många kunder kan man snabbt skifta över till att göra något annat med den, eller med två klickar få fram vad man sålt under dagen och fixa lite fina diagram över det...

Men men, finns det någon hårdvara man kan köpa och koppla till datorn? liknande den där maskinen med det röda ljuset som känner av varan (va hette de där strecken nu igen?)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2007-01-22, kl 21:31

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Inlägg: 351

Kolla på www.checkpoint.se
De har nog en hel del bra saker att erbjuda både vad gäller säkerhet och driftlösningar när det börjar bli tomt i hyllorna.

Strecken som du nämner är EAN-kod och den kan du läsa mer om på www.ean.se - GS1 Sweden.

Mvh

Magnus Olsson
Uddatorp AB

Inläggets betyg
Svara Svara med citat