Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Teknik

LITE "KORKADE" FUNDERINGAR

Inlägg 1 av 7

2007-01-05, kl 18:45

username

Medlem
#48771

Inlägg: 39

LITE "KORKADE" FUNDERINGAR

Hej,
hoppas någon kunnig kan svara inom butiksbranschen.
Ska förhoppningsvis snart, öppna min klädbutik.
Men hur görs bokföringen av varorna i butiken. Har sett i andra butiker att innehavarna titt som tätt, rusar omkring med pärmar och prickar av... har aldrig frågat VAD de prickar av...

Räknar de plagg eller så?
En annan fråga: Jag måste köpa in mig på en kassa-apparat. Billigt helst. Såg att olivetti.se har från ca 1600 kr. Räcker det med en sådan till en klädbutik?

Hur funkar en sån där terminal/dosa för betalkort? Måste jag abbonera på något för att pengarna ska kunna dra från mina kunders kort till mitt butikskonto, eller?
Helst vill jag undvika så mycket utgifter som möjligt då jag har liten marginal för allt.

Jag vet ju att jag kkommer ha en mängd olika varugrupper så som byxor, underkläder, skor mm.
Sparas all infon från kassaregistret i apparaten eller är det på pappersrullar? Dumma frågor möjligen :O)  ...

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 7

2007-01-05, kl 19:22

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Inlägg: 351

Här finner du en varianter av kassalösningar samt utrustning att inhandla.
http://www.dibs.se
Alternativt www.babs.se som numera är en del av Swedbank Babs AB
http://www.kassabutiken.se/ Finns säkert fler eller andra lösningar.

Mvh

Magnus Olsson
Uddatorp AB

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 7

2007-01-05, kl 19:49

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Inlägg: 351

Ytterliggare ett alternativ är att gå på ännu en källa och se vad de kan erbjuda ditt företag. Titta på Strålfors http://www.stralfors.se/

Mvh

Magnus Olsson
Uddatorp AB

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 7

2007-01-05, kl 19:57

username

Medlem
#48771

Inlägg: 39

Ok, tack
fast det verkar oerhört avancerat bara för att ta betalt.
Kanske skippar kortbetalning i början och fixar ett kassaregister från Olivetti för bokföringens skull. Pengarna ska räcka till mycket.

Hur gjorde folk förr förresten :O) ?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 7

2007-01-05, kl 20:37

username

Medlem
#50177

Inlägg: 5

Janette
Jag vill börja med att önska dig lycka till det låter spännande det du skall satsa på! Jag är inte alls kunnig inom det område du frågar kring men jag har två kanon "starka" länk tips till dig som jag tror att du kommer att ha nytta av , gå in på www.bolagsverket.se och www.skatteverket.se dessa två sidor besöker jag då och då i mitt jobb, Lycka till tjejen!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 7

2007-01-05, kl 20:47

username

Medlem
#48771

Inlägg: 39

fast jag driver sedan förra året allt det administrativa i min sambos företag, så jag kan allt det där (eller kan, läser ofta på skatteverkets sida för att vara uppdaterad). Jag tror inte Skatteverket kan hjälpa mig med vilka betallösningar jag ska ha, men tack ändå!

Att driva butik är för mig totalt nytt. Mellan 1998 - 2002 drev jag även min egna frilansverksamhet som fotograf.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 7

2007-01-05, kl 23:05

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Inlägg: 351

Att inte ta kortbetalning i en klädbutik verkar lite ålderdomligt. Jag vet inte men i alla fall skulle jag som kund bli fundersam. Inte alla springer runt med tusenlappar i plånboken för spontanköp av kläder. En fördel i så fall om lokalen är ära belägen med uttagsautomat. Kanske något att tänka på.

Mvh

Magnus Olsson
Uddatorp.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat