Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Starta eget på Bali?

Inlägg 1 av 6

2008-03-10, kl 10:07

JenniferB

JenniferB

Inlägg: 16

Starta eget på Bali?

Hejsan!

Jag har funderingar på att starta eget företag på Bali, Indonesien. Jag och en kompis har planer på att öppna en bar där nere och nu söker vi all information vi kan få fram!
Om det är någon som vet hur det fungerar att öppna företag på bali och hur företaget ska skötas genom lagar etc, så snälla hör av er!

Tacksam för svar!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2008-03-10, kl 11:39

godhelsing

godhelsing

Inlägg: 9

hejsan,
jag vet ganska mycket om Indonesien, jag komer därifrån, och bali är i indonesien. Om du vill starta eget där, det är inte svårt, åtminstone för mig, jag kan öpna vad som helst i morgon om jag vill och kan, det största problem för dig är kanske du är inte indonesien och det kanske gör lite problem för dig. Men jag vet det finns ganska många australiner som har allt möjligt där. Lagar i indonesien är inte viktigaste, vem du känner är kanske viktigare

ingenting

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2008-03-10, kl 11:42

JenniferB

JenniferB

Inlägg: 16

Hejsan!
Jag har varit i bali under en längre tid och är helt bestämd på att starta företag där. Jag har hört att det är bra om någon från indonesien skriver sitt namn som "'ägare" på pappret, även om dwet i grund och botten är jag sóm är ägare. Vi känner folk på bali som kunde hjälpt oss med det.
Hur går det till när man köper in alkohol till en pub? Hur mycket ligger skatten på? Vad bör man tänka på? Hur mycket borde man betala bartendrar/servitriser? Hade varit mycket tacksam om du hade kunnat skriva så mycket du orkar och kan! Tacksam för svar

Mvh
Jennifer

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2008-03-10, kl 12:09

godhelsing

godhelsing

Inlägg: 9

hejsan,
Det stämmer det är bättre om någon från indonesien som står som ägare, det är mer praktisk lösningen. Men har du pratat med någon advokat där som vet kanske bättre hur undviker problemet med denna lösningen. I indonesen, olika området har olika "upah minimum" och jag är inte säker hur mycket behöver betala för servitriser i bali, jag mmåste kolla först,  och kanske du kan googla lite med upah minimum i bali, men du behöver inte betala skatt för deras lön om du inte vill, du kan göra "hire" idag och "fire" i morgon. Som jag säger dem vikigaste delen är hur du hanterar problem som uppstår där.
Hur du köper alkohol,  du kan bara till öl grosister där och köper grejer där, hur mycket skatt, jag kommer inte ihåg precis måste kolla först..Var nånstan du ska öppna baren ??
Jag kan kanske skriver en bok om detta, det ska bli ganska lång, men du kan nå mig på [email protected] kanske det är bättre annars det ska bli riktig lång

ingenting

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2008-03-10, kl 12:25

godhelsing

godhelsing

Inlägg: 9

hej,
nu hittar jag, det är bara 10%...kolla på det här http://www.tarif.depkeu.go.id/Ind/Info/HS9Description.asp?cdsect=04&hs2dig=22

ingenting

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2008-03-10, kl 12:36

godhelsing

godhelsing

Inlägg: 9

hej,
lite mer om upah minimum som jag sa innan, men det här regler gällde till 2006, inte senaste dvs...
det Rp. 622.000 (med anställningtid 0-12 månader) inclusive provanställning....

ingenting

Inläggets betyg
Svara Svara med citat