Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Båtmotorreparatör sökes för affärssamarbete

Inlägg 1 av 5

2004-09-21, kl 20:01

username

Stefan
Beskow

Inlägg: 5

Båtmotorreparatör sökes för affärssamarbete

Jag söker efter en person som är duktig på att felsöka och reparera utombordsmotorer och gärna även inombordsmotorer för båtar. Du som känner dig träffad - hör av dig med det snaraste.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2004-09-22, kl 13:11

username

Sven
Svensson

Inlägg: 11

tjenare,

Har en kille som precis avslutade sin säsongsanställning precis på ett marinföretag i blekinge. Verkar stämma in på det du söker.

Ta kontakt
[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2004-09-25, kl 01:20

username

Ola
Lindau

Inlägg: 8

Citat:

Ursprungligen postat av:

Jag söker efter en person som är duktig på att felsöka och reparera utombordsmotorer och gärna även inombordsmotorer för båtar. Du som känner dig träffad - hör av dig med det snaraste.



Ett tips - satsa på import av nya asiatiska båtmotorer istället! Kan du importera en moped för 1/5 av europeiskt pris med "nästan" samma prestanda, bör du kunna finna en bra båtmotor för samma låga pris. De flesta vill köpa en ny motor istället för att reparera, men inköpskostnaden är för hög. Kan du bryta trenden, så försvinner marknaden för reperationer av gamla motorer. Tror det fungerar bäst för utombordsmotorer, men jag kan även tänka mig att innombordsmotorer skulle fungera bra. Det finns en viss sannolikhet att t ex exakta kopior av Volvo Pentas innombordsmotorer finns under annat företagsnamn.

Tips 2 - förmedla tjänsten istället för att utföra den själv. Det finns en mängd företag som arbetar endast med reperation och service av båtmotorer. Ta del av deras eventuella lediga tid.

Lycka till!

/Ola Lindau

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2005-01-20, kl 12:41

username

Cc
2C

Inlägg: 6

Citat:

Ursprungligen postat av:

Citat:

Ursprungligen postat av:

Jag söker efter en person som är duktig på att felsöka och reparera utombordsmotorer och gärna även inombordsmotorer för båtar. Du som känner dig träffad - hör av dig med det snaraste.



Ett tips - satsa på import av nya asiatiska båtmotorer istället! Kan du importera en moped för 1/5 av europeiskt pris med "nästan" samma prestanda, bör du kunna finna en bra båtmotor för samma låga pris. De flesta vill köpa en ny motor istället för att reparera, men inköpskostnaden är för hög. Kan du bryta trenden, så försvinner marknaden för reperationer av gamla motorer. Tror det fungerar bäst för utombordsmotorer, men jag kan även tänka mig att innombordsmotorer skulle fungera bra. Det finns en viss sannolikhet att t ex exakta kopior av Volvo Pentas innombordsmotorer finns under annat företagsnamn.

Tips 2 - förmedla tjänsten istället för att utföra den själv. Det finns en mängd företag som arbetar endast med reperation och service av båtmotorer. Ta del av deras eventuella lediga tid.

Lycka till!

/Ola Lindau



Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2005-01-20, kl 12:58

username

Cc
2C

Inlägg: 6

SVAR PÅ INLÄGG FRÅN Ola Lindau

Tyvärr är det inte så enkelt som man kanske kan tro - importera nya billiga båtmotorer från Asien????

Inlägget talar om att arbeta med befintliga, svensksålda båtmotorer av kända märken.

Reparation och service av sådana båtmotorer ÄR ett seriöst alternativ till nya motorer, speciellt om man kan ge garanti på motorerna.

Ta ett exempel, en 100 hk utombordsmotor av t ex Märket Mercury kostar ny runt 100.000 kr, dvs 1000 kr per hästkraft. En Billig importerade motor från Asien torde, efter att alla kostnader är betalda, hamnar på ett försäljningspris på kanske 75.000 kr. En repareerad begagnad båtmotor med garanti, kanske hamnar på 25.000 kr. Personligen skulle jag själv satsa på den begagnade motorn med garanti och lägga de insparade 50-75.000 kronorna på annat.

Det finns idag en uppsjö av begagnade utombordsmotorer i olika skick och prislägen. Varför inte dra nytta av dessa befintliga maskiner?

Miljömässigt sett bör det vara en fördel att återanvända istället för att skrota och köpa nytt.

Ekonomiskt sett är en begagnad utombordsmotor som är servad och med garanti ett ekonomiskt intressant alternativ till nytt och dyrt.

Jag har svårt att tänka mig att det skulle vara möjligt att finna "billiga motorer från Asien" av följande orsaker;
Generalagenterna styr vad som får importeras och säljas i Sverige under deras märken och agenturer.
Nya motorer behöver också service och reservdelar - var får man tag på dessa om motorerna är av uddamärke?
Vem klarar av att serva en uddamärkesmotor?
Klarar tänkt importmotor gällande avgaskrav och miljökrav? Är den certifierad?
Hur ska marknadsföring, försäljning, import, order, transporter, etc hanteras?

Det som Ola Lindau föreslår är kanske inte riktigt realistiskt i hela sin omvidd. Att reparera begagnade båtmotorer kontra att ta steget fullt ut och bli "generalagent" för ett nytt uddamärke med allt vad detta innebär av konstnader och besvär???

/CC_2C_CC

Inläggets betyg
Svara Svara med citat