Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Affärsidéer

Företag som säljer på Tradera.

Inlägg 1 av 11

2008-01-24, kl 18:47

username

Johan
Eydén

Inlägg: 3

Företag som säljer på Tradera.

Hej!

Jag har den senaste tiden köpt hem lite varor från Kina och sålt vidare dem på Tradera, detta tycker jag är roligt och givande men vad jag har förstått så är det inte riktigt lagligt att hålla på så? Det är inga stora summor vi snackar om här, utan det är mest på skoj.
Har dock funderat på om det på något lätt sätt går göra detta legalt utan att det ska bli tonvis med arbete och inga inkomster?

Min affärside går ut på att handla varor från Kina och sälja vidare här i Sverige.
Varorna köps på diverse ställen i Kina och fraktas hem till mig, alternativt använder mig av Dropshipping (Köparen betalar varorna till mig och jag betalar företaget i Kina, som då skickar varorna direkt till kunden, utan att jag behöver röra dem.)

1.Nu är då frågan. Om jag beställer 10 varor som företaget skickar till mig, varorna kommer igenom tullen utan några problem och jag får dom hem till mig.

Varorna har jag betalat 1000:-(inkl frakt) för med hjälp av Paypal direkt till företaget. Hur ska jag deklarera detta?

2.Jag säljer en vara på Tradera-auktion, när varan betalas säger jag till företaget att skicka varan till vinnaren av auktionen. Priset för varan är 100:- och jag säljer den för 200:- Hur ska jag deklarera detta?

Hur fungerar det med tull mm. Om jag beställer varor och de inte fastnar i tullen, även om de kanske skulle göra det. Äger jag då varorna och kan sälja vidare dem utan några problem?

Hur gör jag med momsen, vi kan ju i princip säga att jag köper varorna med moms, men jag kan ju inte visa det?

Är det någon som gör samma sak som jag har tänkt göra som kan ge mig lite råd? Skulle vara väldigt snällt!

Har räknat ut att om jag får lägga till 25% på inköpspriset samt inte får tillbaka någon moms, samt får lägga på tull mm och sen skatta på vinsten så kommer det inte att gå ihop sig :/

Men har sett folk som har klarat detta, så på nått sätt måste det ju gå.

Har skickat ett meddelande till NyföretagarCentrum för att få lite råd och så, de kanske kan reda ut begreppen lite, men hoppas att i också kan sparka mig i rätt riktning. Jag har inga tidigare erfarenheter av företagande men vill gärna lära mig!


TACK PÅ FÖRHAND!
//Johan Rydén

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 11

2008-01-25, kl 08:40

username

Medlem
#53170

Inlägg: 18



Har räknat ut att om jag får lägga till 25% på inköpspriset samt inte får tillbaka någon moms, samt får lägga på tull mm och sen skatta på vinsten så kommer det inte att gå ihop sig :/


Nej, precis....men det är så du måste göra om det ska vara "lagligt". En del hobbyinkomster får du ha, tror det är 15.000/år (kolla på skatteverket)  men du måset ju i rimlighetens namn betala skatter och tull, annars får ju vi andra stå för din del av den kollektiva delen också.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 11

2008-01-25, kl 11:15

username

Medlem
#49290

Inlägg: 10

Tror nog det är svårt att helt bedriva sin verksamhet på Tradera, göra vinst och samtidigt följa skattereglerna.

Tror inte det det finns många företag som lever på sin försäljning där.

Du pratar även om att de skulle fastna i tullen... varför? Vad säljer du pirat kopierade kläder? I sådana fall spelar det ingen roll hur du gör det blir aldrig "lagligt".

Först måste du bestämma dig för om det är en hobby, max 15´, eller om det är något som i stället bör drivas som ett företag.

Du skriver att man kan säga att du i princip betalat moms... antingen har man gjort det eller inte.
Export är alltid undantagen moms. Du betalar alltså ingen moms i Kina, om de nu har moms, utan du får betala moms när varorna anländer till sverige. Har du sedan ett företag som importerar varor i från Kina så har du rätt att dra av momsen. Summan blir ingen moms. Alltså kostar varan 100 kr i kina så blir det vad du betalar. Som privatperson så har du dock ingen rätt att dra av momsen.
Du säljer sedan varan. Av försäljningspriset så är en viss del, hur stor beror på vad det är, moms som du skall betala till skatteverket. Säljer du en sko för 200 är således 160 kr dina och staten skall ha 40 kr.
Om du då köper för 100 kr och betalar 5% i tull, ett exempel bara, så är din förtjänst 55 kr.
Du deklarerar sedan när året är slut... dina intäkter -  dina kostnader ger vinst. Det som blir över betalar du skatt på. Hur mycket beror på företagsform mm.
 

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 11

2008-01-27, kl 18:16

username

Johan
Eydén

Inlägg: 3

Det jag menar med fastnar i tullen är att när jag beställer tex 10 ficklampor från kina till ett värde av 1000:-(inkl frakt) så händer det sig att jag får hem varorna till mig för just den summan.
Tullen lägger varken på moms eller tullavgift.
Men jag får alltså handla hem varor och sälja med vinst upp till 15 000:- i så fall kan jag fortsätta som jag gör nu, säljer bara för att det är skoj. Har ett välbetalt heltidsjobb och detta är bara lite extra på kant.
Vill ju dock inte komma på kant med lagens långa arm, men att arbeta utan att tjäna något är nog inget någon vill göra, förutom när man hjälper någon.


Tack för era svar!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 11

2008-01-28, kl 15:25

username

Medlem
#49290

Inlägg: 10

Men jag får alltså handla hem varor och sälja med vinst upp till 15 000:- i så fall kan jag fortsätta som jag gör nu, säljer bara för att det är skoj. Har ett välbetalt heltidsjobb och detta är bara lite extra på kant.
Va väll ingen som sa att vinsten får vara 15'? Så enkelt är det inte. Inte ens säkert att det du gör räknas som hobbyverksamhet över huvud taget.

Se blanket SKV 344 hos skatteverket eller ring dem. Alla inkomster beskattas ju, även inkomst av hobby verksamhet. Finns säkert något enstaka undantag men import ifrån kina lär ju knappast vara ett.

Mvh
Roger & Marie

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 11

2008-01-28, kl 15:43

username

Kent

Inlägg: 204

Jag har för mej att gränsen för hobbyverksamhet går vid 50 000 kr. Pengarna ska dock deklareras och skattas i vilket fall som helst.
Alla kostnader du har i samband med rörelsen kan du ju ta upp i din bokföring. Dessa kostnader drar du från dina inkomster. Då har du din vinst och den redovisar du i din deklaration. Hur det är med moms bör du fråga nån som är betydligt bättre på det. Det beror bl.a. på om du betalar moms till din leverantör. Detta ska stå på fakturan i så fall. Tullsatsen beror på varifrån du köper dina varor. Är det inom EU slipper du tullavgiften. Är det utanför finns det olika tullsatser för olika länder. Kolla med tullen.
Om du använder PayPal har du vissa avgifter där som du givetvis också tar upp i din bokföring.
Lycka till!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 11

2008-01-28, kl 15:55

username

Olle
Frimodig

Inlägg: 27

Säg att det råder lite oklarheter om inport och export, moms läggs på varan vid gränsen till Sverige.
Den momsen får du dra av, sedan när du säljer varan så får du betala moms på försäljningspriset.
Kontentan är att du bara betalar moms på de varor du säljer med vinst.
Skulle lagret bli vattenskadat så får du ju ingen försäljning och slipper betala moms eftersom varan alrdig sålts.
Fast det är fullt lagligt att köpa från kina o sälja var du vill, även på Tradera.
Du skulle tom kunna ta hjälp av folk i andra länder som står för försäljning och du blir den som sänder varorna från "lagret" till kunden.
Alternativt får varje administratör ett mindre lager.
Finns många lösningar, ideer har jag gott om ifall du vill ha flera :)

För alla.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 11

2008-01-28, kl 16:48

username

Medlem
#49290

Inlägg: 10

Kontentan är att du bara betalar moms på de varor du säljer med vinst.
Den var ny... Köper in för 100 och säljer för 80, villket innebär 36 kr i förlust. Du betalar moms ändå så klart. Eller hur menar du?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 11

2008-01-28, kl 17:00

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Köper man varor i syfte att sälja dem vidare kan det alrig bli tal om att det skulle vara en hobby, en hobby drivs inte i vinstintresse vilket försäljningen är.

Du beskattas från 1:a kronan oavsett om det är hobby eller företag finns ingen skillna i det. Gränsen på 50,000 gäller när du säljer ditt privata lösöre men det är det ju inte frågan om i detta fallet.

Enda skillnaden på hobby och företag är att du kan omsätta 30.000 per år i hobby utan att vara momsregistrera. 

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 11

2011-12-17, kl 21:11

lefkard

lefkard

Inlägg: 1

Ojsan det var verkligen en gammal tråd, hoppas det inte gör något att jag skriver några ord.
Eftersom jag precis som tråd-startaren importerar från Kina i syte att sälja i Sverige, i liten skala.
Dels för att det är en kul bisyssla bredvid ett fast heltidsjobb men även för att själv få nära kontakt med tillverkare så man kan påverka produkten lättare.
Alltså jag är ganska säker att det är precis som de flesta skriver,
Skall man följa alla regler skatter mm så finns det ingen chans att gå med vinst.
Jag tycker det är otroligt korkat och synd 2011, låt mig förklara:
Idag finns det oändligt med nätsidor där folk i Sverige kan beställa från tex Kina.
Visst de begår säkert ett brott rent teoretiskt om de inte betalar tull... eller? (om de bara köper till sig själva privat)
Tex www.dealextreme.com
Finns oändligt med sidor.
Då tycker jag det är synd att det inte är enklare för oss att syssla med detta.
Jag tycker ju att fler tjänar på det än om var och en "måste" beställa och ta en "risk".
Tex speditionsföretagen i sverige får mer jobb.
Kunden i sverige får tag i produkten lättare än om man skall beställa på en websida från andra sidan planeten.
Jag är starkt skeptisk till att TEX www.coolstuff.se betalade tull, vinstskatt och egenavgifter på första varorna de sålde (utan att vara säker och utan att svärta ner dem på något vis) ;-)
Idag omsätter de för runt 80 mille.... troligtvis lagligt ;)

well well


Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2