Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Felaktiga pengar

Inlägg 1 av 6

2007-08-22, kl 23:20

username

Medlem
#47392

Inlägg: 8

Felaktiga pengar

Jag fick för några veckor sen två insättningar på mitt Bankgiro av två separata personer. Den ena är på ungefär 400 kr och den andra runt 250 kr. Nu har en av dem hör av sig och vill ha tillbaka pengarna, något jag inte tvekar att göra. Jag skulle dock av nyfikenhet vilja veta om jag är skyldig att lämna tillbaka pengarna om personen kräver det. Jag vet inte om insättningen är gjord av en privatperson eller ett företag vilket kanske påverkar?

Johan Selin
SELIN CANDLES

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2007-08-23, kl 07:07

username

Daniel
Johansson

Inlägg: 274

Hej
Självklart... Det är väl ändå inte dina pengar så länge du inte gjort en motprestation enligt avtal med kunden?...

Om pengarna sattes in på fel konto, varan/tjänsten ännu ej levererats, varan/tjänsten har levererats men kunden åberopar ångerrätt eller i andra fall där kunden betalat något så skall du alltid betala tillbaka pengarna. OM du använder pengarna och skyller på att du inte visste så hjälper inte det. Har du en fungerande redovisning så ser du i denna om pengar kommit från annat håll eftersom alla transaktioner skall redovisas...

// Daniel Johansson //
DEJI Quality Consulting //
Kvalitetsteknik - Produktionsteknik - Administration

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2007-08-23, kl 10:37

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Inlägg: 351

Ja du har skyldighet att återföra pengarna eller bättre upp be banken göra en reklamation av pengarna.

Jag var nyligen med om en liknande händelse där ett norskt företag satte in en betydande summa pengar på företagskontot. Pengar som inte avsåg att landa hos oss. Dessa pengarna reklamerade jag till banken efter att jag uppsökt dem samt fört diskussion med det norska företaget. 

Att använda pengarna är absolut inte att rekommendera. Inte ens att "låna" dem.

Mvh

Magnus Olsson
Uddatorp AB
www.uddatorp.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2007-08-23, kl 12:15

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Jag hade hand om ett fall där en person fått för mycket lön men själv aldrig kollade då det var pengar in-ut  och personen hade tillräcklig försörjning på annat håll. Islutet av året kom inga pengar alls. Att man då observerade det berodde på att man tänkte använda det överkott som borde finnas. Företaget hade hittat ett fel dragit allt.  Första tanke hos personen var att polisanmäla stöld från kontot. Storföretaget var tvunget att omgående betala ut lön. och personen som ovetande hade sin fulla rätt att i detta fall behålla allt men gjorde upp med företaget om återbetalning av hälften. Innan jag kom in i bilden var tonläget ett helt annat äv vid slutet.
[email protected]  Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2007-08-23, kl 12:45

MrKaj

MrKaj

Inlägg: 87

Lagen är tydlig när det gäller sånt här. Om personen i fråga ha fått en extra summa insatt på sitt konto, tex en för hög lön, är denne tvungen att betala tillbaka hela det översjutande beloppet, OM personen har eller borde ha förstått att summan inte stämde. Så i Lars fall kan det mycket väl varit så att personen inte var införstådd med att en felaktighet hade begåtts, vilket gör att hela ansvaret ligger på företaget. Detta gäller även om en privatperson köper en vara till ett för lågt pris, som företaget sedan upptäcker. Observera att  detta gäller  mindre summor som är svåra att upptäcka för den enskilde mannen. Så om man brukar få en lön på mellan 20-35000kr beroende på olika faktorer, kan inte ansvaret läggas på personen om denne har fått 29 000kr istället för 26 000kr. Det är dock i personens intresse att återbetala i vilket fall som helst, för att bibehålla en bra relation till arbetsgivaren. Min erfarenhet säger dock att det alltid är tvärt om :), arbetsgivaren betalar ut för lite... Bara häromdagen uppmärksammade jag att det fattades 20 betalda timmar på frugans lönespecefikation...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2007-08-23, kl 15:30

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Kaj, du lägger orden i munnen på mig. Men utgångsläget var allt annat än muntert och hade inte jag llugnat ner mig hade det blivit en skandal för företaget som var boen i detta drama med risk av skadestånd på mer än tiodubbla dessutom. Så i detta fall var man glada att man överhuvudtaget fick tillbaka något och slapp stå inför skranket. Retar man mig blir jag arg både för egen och mina kunders räkning. [email protected]   Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat