Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Teknik

Domännamn

Inlägg 1 av 2

2007-03-06, kl 20:09

johannaw

johannaw

Inlägg: 5

Domännamn

Hej!
Jag håller på att starta upp ett företag och håller just nu på och kikar på domännamn. Det finns väldigt många företag som alla har olika erbjudanden. Det jag undrar över är vad jag ska se efter, vad som är nödvändigt och till vilket pris? Jag fick t.ex. ett erbjudande med domännamn, 5 e-postadresser, antivirusskydd och anti-SPAM-filter för 95 kr/mån. Är det en bra deal? När man väl ska ladda upp själva sidan måste man väl också köpa något paket?
Tacksam för svar/Johanna Westin

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2008-03-17, kl 11:48

sphinxly

sphinxly

Inlägg: 39

Hejsan Johanna,

Precis som du säger - det finns en hel drös av webbhotell där ute, och i mångt och mycket är det svårt att skilja på erbjudanden. 100 kr/mån är helt ok - men det finns billigare alternativ. Det som man bör tänka på är vad man ska ha sidan till. Ska man ha en liten privat hemsida, eller en hemsida som mest är ett visit-kort eller komplement till den lilla verksamheten så behöver man ju inget rackarbajsar-paket. Då räcker det med de billigare varianterna som one.com till exempel, där du får en plats för 12 kr/mån. Kruxet är så klart att supporten ligger i danmark, och har du problem så är det bara mailen som gäller.

För lite tyngre sajter rekommenderas jag svenska och etablerade hotell, och är hemsidan kritisk för din verksamhet är det viktigt att du har koll på vilka backuprutiner som finns, och hur hotellet hanterar support. IDG brukar ha listor på hotell som man kan köpa. titta på Internetworld.se.

Svenska webbhotell med bra betyg:
- loopia.se
- space2u.se
- eastpoint.se
- strongbox.se

Ang domännamn. De kostar i princip "inget" idag. Köp på dig så många du kan som anknyter till din verksamhet. Heter ditt företag ex ninas blommor, så försök köpa både ninasblommor.se, ninas-blommor.se och kanske även nblommor.se. (Ju kortare domännamn destor lättare att komma ihåg är en bra tumregel).

Lycka till! =)

Mvh, Robert
www.sphinxly.se - en skön webbyrå

Inläggets betyg
Svara Svara med citat