Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Bokföra kontorsmaterial

Inlägg 1 av 5

2008-12-15, kl 07:38

username

Jonas
Nilsson

Inlägg: 22

Bokföra kontorsmaterial

Hej!

Har en nystartad enskild firma och undrar vilka bokföringsteg jag
skall göra ifall jag köper kontorsmaterial som jag betalar med mitt privata kontokort, men vill ha in det i firman och dra momsen?

(Skall skaffa ett kontokort kopplat till företagsbankkontot)

/Jonas

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2008-12-15, kl 15:54

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Henrik Broberg: Egen insättning bör plockas ut från företagskontot så snart som möjligt, helst innan månadens slut (momsredovisning). Om inte pengar till detta finns på kontot kan du plocka ut detta senare.


Varför det? Insättninar och uttag har ju inget med momsen att göra.
Eget kapital i företaget är summan av resultatet - uttag + insättninar så i princip blir företaget soliditet bäst ju mindre av insättninarna jag tar ut igen.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2008-12-17, kl 09:39

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Henrik Broberg:
 
Det blir också lite olika om man har EF eller annan bolagsform. Eget kapital-kontot och egen insättning-kontot är inte heller det samma; den förra använder man i EF och den andra i övriga bolagsformer. Kontot för egen insättning finns enbart i enskild firma/HB/KB och används på samma sätt i alla de bolagsformerna. 
Kontot egen insättning (2018) är ett underkonto till Eget kapital (2010) precis på samma sätt som övriga kontot som berör det egna kapitalet uner löpane år, eget utta (2013), egna skatter (2012) och årets resultat (2019)
Däremot är det bra att ”nolla” egen insättning-kontot regelbundet (och helst innan årsbokslut). Min parantes om momsredovisningen var menad som en rekommendation om när man kan göra det till en vana att ”nolla” kontot. Att ”nolla” kontot gör det enklare vid årsbokslut, men det är bara i AB man måste ha detta konto i noll vid denna tidpunkt.
 Du ska inte "nolla" det kontot under löpande år. Du ska kunna särreovisa hur mycket du plockat ut ur ditt företag och hur mycket du satt in i det och då talar man inte om några nettosummor utan det ska bruttoredovisas. Har du tagit ut 20.000 och satt in 10.000 så är det så det ska redovisas i delarationen, inte att u netto har tait ut 10.000.
Kontot egna insättninar nollas en gång om året i samband med bokslutet då beloppen på de olika underkontona till eget kapital "töms" till huvudkontot.

Eftersom kontot inte finns i ett AB så kan det ju inte gärna vara annat än noll vid årets slut. Däremot så är det ju inte så ovanligt att man som ägare till ett AB skjuter till pengar själv och det skuldkontot som då uppstår till ägaren finns det asolut inget krav på att det ska vara återbetalt till något årsslut.    


 
Men samtidigt (om det nu var JAG som satt in pengar i företaget), så är ju detta ett lån som jag vill ha tillbaka från företaget. En egen insättning från en ägare är bokföringsmässigt ett lån som företaget har tagit, alltså ökar företagets skulder i bokföringen och därmed ökar inte soliditeten.

Soliditeten hoppas man ju att företaget kan öka på egen maskin.

Nu blandar du ihop företagsformerna igen. I ett AB är en insättning från ägaren ett lån, men då är det heller inte en "egen insättning" 
I en enskild firma, där man då kan göra en egen insättning går detta direkt mot eget kapital och påverkar soliditeten. Naturligtvis hoppas man att soliiteten ska öka genom vinster men inget förjuder dig att göra det genom att tillföra egna pengar.
Henrik Broberg:

Men för att återgå till "knäck frågan" de "lånade pengarna" som företaget sedan betalar tillbaka blir skattefria och som jag vill minas (från mina redovisningskurser) så har väl återbetalningen med god redovisningssed att göra! D.v.s. att jag inte skall göra insättning i ex. januari för att sedan ta ut dem i november. Du kan se det så här: bokföringsmässigt är det inte rekommenderat att företaget lånar pengar till dig (i AB är det tom förbjudet), om det sker ska pengarna återställas snarast, samma gäller åt andra hållet.

mvh Henrik / www.enjoyconsulting.seNu ska vi se, visst i ett AB är det förbjudet för ägarna att låna pengar, däremot finns asolut inget förbud åt andra hållet. Det finns inte heller något i "god redovisningssed" som säger när och hur ett lån ska återbetalas. I en enskild firma "lånar" man inte pengar, man gör ett eget uttag. Och som de flesta måste även den som driver en enskild firma ha "lön" under året, dvs göra privata uttag.  
Som sagt i en enskild firma är inte en egen insättning ett lån utan ett tillskott till bolaget kapital.
I alla bolagsformerna, oavsett om det är lån i ett AB eller insättning i en enskild firma har ju du som "långivare" rätt att få ränta på dina pengar. Skulle det som du säger vara krav på att lånen ska återbetalas direkt så hade naturligtvis inte rätten till ränta funnits, eftersom det då inte skulle få finnas några lån/insättningar  

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2008-12-17, kl 14:25

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Och för att då förkorta mitt svar:

1 Vad spelar ingen roll?

2 Du hänvisar till en rekommendation som inte finns. Kontot egen insättning FINNS INTE i ett AB eftersom alla AB:et tillångar redan finns inom "bokföringen. Det finns absolut inget som säger att en aktieägare inte får ha några fodringar på sitt bolag över bokslutet, den enda regel gällande detta rör hur många % ränta man får ta ut på de pengar man lånat in. Du har tom en speciell ruta på bolagets deklarationsblankett där du ska ange hur mycket bolaget har i låneskuld till sina ägare. Hade det varit tvunget att skulden var 0 vid bokslutet så hade knappast den uppgiften varit obligatoriks att lämna.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2014-07-25, kl 10:19

JonathanSjoholm

JonathanSjoholm

Inlägg: 61

-------------------------

www.officemoose.com
http://officemoose.com/kampanjer.html
http://officemoose.com/contacts/
https://www.facebook.com/officemoose
https://www.linkedin.com/company/office-moose

Inläggets betyg
Svara Svara med citat