Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Någon som vet bra kontakt i Sundsvall?

Inlägg 1 av 8

2006-09-12, kl 19:49

username

Medlem
#8116

Inlägg: 15

Någon som vet bra kontakt i Sundsvall?

Min hjärna håller på att koka över av ideér
Har flertalet riktigt bra produkter och affärsideér, en riktigt stor
Nu är det så att jag är att jag inte har all den kunskap jag skulle behöva för att genomföra alla mina ideér dock heller kapitalet vilket varierar i storlek av projekt
Jag behöver komma i kontakt med någon som kan "sätta allt i rull" Förslag mottages tacksamt

Vänligen seriösa tack

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 8

2006-09-12, kl 20:40

antonio

antonio

Inlägg: 240

Här kommer min personliga uppfattning;

Om du tror att du har en idé som verkligen är genuin och kan skapa nya värden på marknaden så är det viktigt att du först patenterar detta, eller åtminstone gör det känt så att ingen kan stjäla idén då du delar denna med andra.

Nästa vore att undersöka om det finns utrymme på marknaden för din idé och om det skulle kunna generera som sagt värden. I slutändan så är det detta som du kommer att använda som argument då du försöker locka till dig riskkapital (inte bara från kapitalister men även banker vill ha några konkreta siffror som underlag).

Ingen kommer förmodligen att sätta DIN idé i rörelse, detta är något du som entreprenör borde göra på egen hand. Genom att analysera din idé och på vilket sätt den skulle kunna påverka marknaden idag kan du genom förnuft se vilka delar av branschen etc som du behöver komma i kontakt med för att senare realisera idén (Må det vara återförsäljare, grossister, tillverkare, bank etc).

Kontaktnätet är svårt att utveckla om man inte redan har en, men jag kan trösta dig med att allt du behöver oftast redan finns att hämta hos marknader (Jfr. virtuella företag).

Ingen kan säga till dig vilken person/personer/företag som kan hjälpa dig med allt detta om vi inte vet hur idén ser ut eller vilken del av marknaden det berör.

Hoppas iaf. att detta kan hjälpa dig då du skissar på hur din idé ska realiseras. Föreställ dig att du redan har ett ftg. som levererar idén... var köper du komponenterna? Säljer du direkt till kund eller via återförsäljare? var är du belägen? centralt eller nära kund?
Många frågor som du behöver fråga dig själv.

Men det viktigaste... är kunden verkligen beredd att betala för din idé? (Minns att ingen idé är bättre än marknaden tillåter den att vara)
Gör en enkel marknadsundersökning (Se om inte det går några entreprenörskurser på ditt lokala unversitet, isf kanske studenterna kan hjälpa dig med en sådan)
... om du har goda argument för din idé blir det lättare sen att samla kapital för att realisera den.


Mvh Antonio

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 8

2006-09-12, kl 21:39

Coachen

Coachen

Inlägg: 28

Titta in på www.tactic.nu och klicka på NYSTARTAT så finns där möjligheter att ställa dina frågor och funderingar GRATIS. Handlar det om enkla och korta svar så kostar det dig inget.
Att starta eget handlar mycket om att arbeta strukturerat och prioriterat menar jag efter mer än 30 år efter jag startade mitt första företag.

Hör bara av dig!
Hälsningar
Stem-Ove

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 8

2006-09-13, kl 11:09

TorstenL

TorstenL

Inlägg: 28

Hej
Ideer är alltid kul. Jag vet hur du känner det just nu. På sätt och vis håller jag med föregående talare men det är viktigt att poängtera att om det är du som ensam skall realisera din idé så kan vägen dit vara mycket lång för en "nybörjare". En erfaren kompanjon kan vara en välkommen hjälp.

Med nya ideer är det farligt att enbart tänka logiskt och strukturerat. Det bör såklart finnas ett behov på marknaden men är produkten revolutionerande så kanske det kan skapas ett behov? Vi har lanserat en sådan produkter.
Kontaktnät är inte svåra att åstadkomma. Det finns flera kontaktnätverk som man kan betala sig in i som är fulla av entreprenörer som är villiga att dela med sig av sina kontakter.
Riskkapitalister i all ära. Det är bra att ha om man har kommit en bra bit på väg i sitt företagande. De vill mycket sällan vara med från idéstadiet. Tar du in en riskkapitalist så har du samtidigt förlorat all kontroll. De vill tjäna pengar och kommer att se till att det blir så med eller utan dig. Affärsänglar kan vara ett alternativ även om även de är rädda för ideer och vill helst att det skall finnas en färdig produkt, färdiga kunder och en hel del eget kapital.

Du måste visa att du är beredd att förlora något på detta.

Vi har stor vana att hantera nya idéer och produkter. Du får gärna höra av dig till mig för att diskutera ditt nästa steg.

MVH

Torsten Larsson
[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 8

2006-09-15, kl 01:51

username

Christopher
Berg

Inlägg: 75

Hej!

Ja undra hur många gånger jag har hört den frågan.

-Vad ska jag göra av alla mina affärsideér?

Tja satsa på en max två av dem som du verkligen tror på gör det helst med en kompanjon så att du inte tar hela lasset själv. Och speciellt inte som nybörjare. Krävs det en välldans massa kapital så är det näst intill krav på patent, redan befintlig kundkrets och bevisad vinst. Har själv varit i sitsen att par gånger nu och det slutar nästan alltid med att man måste verkligen ha på fötterna här.

Hur som helst, om din affärsidé kräver att du säljer tjänster, produkter eller annat via Internet. Så är jag rätt person att prata med. Jag representerar 3W Solutions att företag som hjälper entreprenörer och nystartade företag att lyckas med sin satsning på Internet. Vi har mycket gedigen och mycket lång erfarenhet av just detta. Själv har jag jobbat som konsult och systemutvecklare i 15 år och har en välldans massa kunskap inom allt ifrån webbsnickeri till avancerade skräddarsydda lösningar egen drift etc.

Jag är själv entreprenör med flera år på nacken och har startat och är delägare i flera företag som bedrivs än idag.

Genom noga utvalda samarbetspartners så representerar vi tillsammans allt du behöver ha både nu som en person men även om du vore hundra personer.

Vill du ha kostnadsfri rådgivning inom detta så går det bra att höra av sig till [email protected]

Mvh
Christopher - www.3wsolutions.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 8

2006-09-15, kl 08:49

Malineld.se

Malineld.se

Inlägg: 8

hej!
du kan ju alltid kontakta det statliga bolaget almi, gillar dom din produktide så hjälper dom dig med allt.
ett gott råd spreta inte åt för många håll, man kan inte ha händerna i alla syltburkarna.
vilken är din absolut bästa ide, satsa på den först och när den är i hamn börja på nästa.

lycka till

www.studiomc.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 8

2006-09-15, kl 09:54

username

Yvonne
Thorén

Inlägg: 1

Hej! För kännedom:
kolla www.sundsvall.se under "företag och arbete"

Här finns:

"Företagslotsen"

Vi hjälper företag och blivande företagare med frågor som tillståndsärenden i kommunen, affärsutveckling, lån och bidrag, lokaler och ordnar informationsträffar.

Vi är dörren in!
Vi arbetar för att göra det så lätt som möjligt för dig som är, eller vill bli  företagare, att få svar på företagarfrågor.
Vi lotsar dig snabbt och enkelt till rätt instans. Om vi inte har svaret direkt, förstås!" 060-162 162
NyföretagarCentrum
Rådgivning inför företagsstart - boka tid hos NyföretagarCentrum.
Jobs and Society/NyföretagarCentrum är en näringslivsdriven stiftelse som har syftet att stimulera entreprenörskap och framväxten av livskraftiga nya företag.
Telefon till Nyföretagarcentrum: 060-12 11 12



Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 8

2006-11-01, kl 09:42

patsan

patsan

Inlägg: 3

www.sihab.se  Hjälper entreprenörer med det praktiska

Inläggets betyg
Svara Svara med citat