Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Byggfirma- vilken form?

Inlägg 1 av 4

2009-01-03, kl 14:46

Justyna

Justyna

Inlägg: 4

Byggfirma- vilken form?

Hej!
Kan någon ge mig råd vilken firma är bäst till att starta för  byggtjänster? Jag har funderat länge på att starta eget och nu bestämde jag mig till att första steget. Jag  själv,  är en           hobby-fixare, duktig på att söka och skaffa uppdrag, då tänker jag anställa hantverkare vid behov. Jag skulle vara jätte tacksam om någon erfaren ger mig några tips på hur köra igång med det hela.
Mvh Justyna

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2009-01-05, kl 09:17

hohrn

hohrn

Inlägg: 42

Hej!

Det är en inte alldeles enkel fråga. Om man är ensam finns det egentligen bara två alternativ, enskild firma och aktiebolag.

Ett AB kräver 100000 kr aktiekapital som du måste sätta in i firman. I gengäld har du inte något personligt ansvar för firmans kostnader etc om du inte förbrukar halva aktiekapitalet, missköter att betala skatter och avgifter etc.

En enskild firma behöver egentligen inte kosta mer än registreringsavgiften hos bolagsverket, ca 1000 kr. Men då är du personligen ansvarig för firmans skulder.

Det finns antagligen en rad olika frågor man måste ta hand om

Henrik Öhrn

Henrik Öhrn
Auktoriserad Redovisningskonsult

Filip Erikssons Affärsbyrå AB
Box 14
730 30 Kolsva
Tel. 0221-51040
[email protected]
http://www.affarsbyra.se/

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2009-01-05, kl 12:40

username

Medlem
#52620

Inlägg: 32

Vill nog  lyfta ett varningens finger för att ge sig in i byggbranschen nu.
Sker nya varsel ute på landets firmor varje dag(är själv i branschen)
Och om du bara är snickare på "hobby-nivå" även om du säkert är jätte duktig så är det nog ännu svårare.
Jag menar när inte ens riktiga snickare  har kvar sina jobb tror jag det är ännu svårare för dom utan relevant utbildning.
Bara mina 50 cent.

Är du även säker på att dom jobb nu har nu,som jag utgår från är svart att dessa kunder är villiga att betala den kostnad som blir att anlita dig vitt och som egen företagare?
Eller går dom vidare till näste man som gör det "vid sidan av "
Mvh
Seb

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2009-01-05, kl 14:47

username

Jesper

Inlägg: 90

Du hanskas med sånna stora summor när du är en bygg-firma så jag tycker att AB är det enda alternativet

Inläggets betyg
Svara Svara med citat