Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Avtalshjälp!

Inlägg 1 av 1

2006-11-28, kl 23:08

Håkan H

Håkan H

Inlägg: 11

Avtalshjälp!

Hej!
Jag har ett nystartat företag och för ca 1 1/2 vecka sedan fick jag besök av en säljare. Han kom och knackade på helt oanmäld och ville sälja säkerhetsskåp, efter att ha tittat på vad han hade så skrev jag på ett avtal gällande avbetalningsköp via deras finansieringspartner. Anledningen till att vi gjorde klart avtalet på kvällen i hemmet var den att han dagen efter skulle åka till Umeå och lämna in papperen. Jag ville egentligen fundera till dagen efter för att återkomma dagen efter vid ett eventuellt köp, men för att få det erbjudande som de hade måste jag skriva på direkt. Jag ringde dagen efter för att meddela att jag inte ville genomföra köpet men fick inte något svar så jag lämnade ett meddelande på telefonen om detta. Säljaren återkom aldrig till mig angående detta utan istället har jag fått ett brev från fraktfirman om att skåpet plus platttv:n som ingick i köpet finns för utkörning hos dem. Då kontaktade jag säljaren igen och fick till svar att det inte gick att häva köpet. Dessutom så var ju anledningen till att det var viktigt att skriva avtalet på kvällen den att han skulle lämna in det DAGEN EFTER, MEN enligt ankomststämpeln på hyreskontraktet till Siemens Financial Services inkom det 6 dagar senare än påskriften. Jag anser att det funnits gott om tid för att annulera köpet då kontraktet inte lämnades in dagen efter som säljaren uppgav att det skulle göras. Jag känner mig lurad och påstressad till detta köp och då jag är ovan med denna typ av affärer tycker jag att säljaren gjort fel som ej informerat om att det ej finns ångerrätt. Hade han gjort det skulle jag inte skrivit på avtalen. Har säljaren gjort rätt eller fel och finns det något jag kan göra för att häva detta?

Tacksam för ett snabbt svar, Håkan

Svara Svara med citat