Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Webb & E-handel

Svårt att gå i vinst med e-butik, diskutera?

Inlägg 1 av 5

2008-10-18, kl 19:13

Vilsen

Vilsen

Inlägg: 47

Svårt att gå i vinst med e-butik, diskutera?

Nu har jag hört lite olika saker om att starta en webbutik och det jag främst får höra ät att det är grymt svårt att göra vinst om man har en liten utbud.
Är det ngn här som faktisk gör vinst på sin butik? Vad har ni för omsättning och ungefärlig  avkastning?  Jag kollade på strumpbutiken.com . Där undrar jag verkligen om ägaren gör någon vinst, produkter är soppas billiga och marginalen så liten, nästan så att posten tar mer i fraktkostnader än priset för en strumpa.


jag kollade upp o mäktiga webbhallen:
Antal anställda
72
72
51
 


 
Omsättning (TKR)
518 913
349 160
291 669
 


 
Res. e. finansnetto (TKR)
39 898
16 015
11 304
 


 
Årets resultat (TKR)
28 911
9 975
5 936
 


 
Summa tillgångar (TKR)
130 349
84 971
50 350Vinstmarginal
7,69 %
4,60 %
3,89 %
 


 
Kassalikviditet
120,11 %
87,61 %
73,83 %
 


 
Soliditet
43,61 %
33,20 %
33,28 %
 


 




 
 
 


 
 
 
 
 
 





















 




Är det sant att webb hallen endast tjänade 28 911 kr år 2007 med en omsättning på 518 913?

Om marginalerna är så dåligt är det ju nästan omöjligt att slå igenom om man är ett liten e-butik såvid man inte har en rikitigt bra nisch.















adf_JS=2;
adf_JS=3;
adf_JS=4;
adf_JS=5;
adf_JS=6;
adf_JS=7;
adf_JS=8;

















var _rsCI="allabolag-se"; /* client ID */
var _rsCG="0"; /* content group */
var _rsDN="//secure-dk.imrworldwide.com/"; /* data node */
var _rsCC=0; /* to turn on whether to check for existing cookie, 0=off 1=on */
var _rsSE=1; /* to turn on surveys, 0=off 1=on */
var _rsSM=0.05; /* maxumum survey rate, 1.0=100% */

www.trcore.com - Importera från Kina+ 3D-skrivare leverantör

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2008-10-18, kl 20:15

stifor

stifor

Inlägg: 386

Om du tittar noga så strår det (TKR) på respektive rad innan beloppen. Det betyder tusen kronor, så omsättningen var alltså knappt 519 miljoner osv.

Tänk också på att resultatet (29 miljoner) är efter bl.a lön till 72 anställda.

Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2008-10-18, kl 20:20

Silvin

Silvin

Inlägg: 123

Webhallens  vinst är 38 miljoner kronor på den delen som avser verksamheten. Efter finansiella poster , dispositioner och skatt, sålunda det som är kvar när allt är betalt och överfört till eventuella periodiseringsfonder kvarstod knappt 29 miljoner kronor.

Men de omsatte också 518 miljoner kronor. Vinstmarginalen på verksamheten låg i bokslutet kring 7,4%.

Jag skulle inte säga att det är svårare att gå med vinst i ett e-handelsprojekt än något annat. Det som är kärnan för allt är ändock försäljningen och kan du organisera din e-handel så att du har tillräckligt bra marginaler och kan upprätthålla en försäljning så kan du givetvis gå i vinst på e-handel.

Per Silvin

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2008-10-18, kl 21:02

Vilsen

Vilsen

Inlägg: 47

Tack för svaret alla.!
Har olika följdfrågor och det är inköpsteknik. (Jag kanske borde göra ett helt nytt tråd men jag avvaktar och ser om nån av er duktiga kan svara här).

1. Om vi antar att jag vill köpa in produkt xxx. Hur ska jag göra om jag vill köpa in det för den billigaste peng som möjligt. Säg att varan kostar 70 kr i handeln och jag vill köpa in 5 st från varje produkt från grossister så jag kan få det billigt. Finns det någon tips på bra inköpsteknik?

2. En annan fråga är varför säljer inte grossisterna sina inköpna varor direlt från sin grossist? då slipper dem mellanhänder...

3.  Om jag ska köpa in en vara av tex levis eller nån matprodukt, varför kan jag inte ta och göra inköpet direkt från dem istället för att gå via  grossister?

Tack som vanligt!

www.trcore.com - Importera från Kina+ 3D-skrivare leverantör

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2008-10-18, kl 21:40

adt

adt

Inlägg: 24

1. Som alltid gäller att volym ger rabatt. Köper du bara in 5 stycken blir det nog inte så mycket (beroende på vad det kostar förstås, men kostar det 70 kr i handeln finns det knappast någon marginal). Många grossister har dessutom minivolymer, och att köpa 5 styck * 50 kr (t.ex.) är de ofta inte så intresserade av: det kostar nästan mer att hantera din order med administrationen runtomkring.

2. Därför att grossisterna är just grossister, de vill sälja så stora partier som möjligt, och någon annan får sälja enstaka exemplar till slutkund. Nu finns det vissa grossister som ändå gör detta, men då konkurrerar de även med sina kunder, vilket inte är populärt. Tänk om din grossist som du vill köpa ifrån skulle sälja samma saker fast 5 kr billigare?!

3. Se punkt 1. Tillverkaren vill sälja stora volymer. Om (små) företag skulle köpa direkt från dem skulle det kosta massor i administration, något som skulle behöva läggas på produkten, och i slutänden skulle det inte bli så mycket billigare ändå.



I allmänhet vill företag göra en sak och göra det bra. Som tillverkare vill man just tillverka, inte ha tusen eller hundratusentals kundkontakter, utan de tillverkar och säljer jättestora partier till ett fåtal grossister. Deras affärside är att sälja vidare stora partier till affärer, och tar några procent för detta... och affärerna är de som har kontakten med slutkunden.

I vissa fall har tillverkarna ändå en butiksverksamhet i anslutning till t.ex. fabriken. Åk till Göteborgs Kex så kan du köpa billigt där, eller åk till Åre och Lundhags, så kan du köpa billiga märkeskläder direkt från symaskinen.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat