Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

Starta eget

Inlägg 1 av 1

2008-02-08, kl 11:42

username

Lennart
Jönsson

Inlägg: 20

Starta eget

Har med blandade känslor följt olika frågor och efterföljande debatter inom en mängd olika ämnen. Detta inlägg handlar först och främst om att börja ett liv som företagare eller att ge svar till personer i den situationen.
Först och främst riktar jag mig till alla inlägg som handlar om bokföring, skatteavdrag, bolagsverket, tillståndsfrågor o likn. Om man inte har grundläggande kunskaper om dessa ämnen måste man skaffa sig relevant information och den kan man absolut inte vara säker på att få här. Här blandar man äpplen och päron för att sedan dela ut appelsiner. Ibland hamnar en frukt rätt men hur skall frågeställaren veta när? Gå till källan och skaffa information eller gå till någon etablerad och välrenomerad person som kan hjälpa er.
Därefter riktar jag mig till alla frågor med mer eller mindre seriösa lösningar på logotypes, sökmotoroptimering, hemsidessnickrande osv osv. Om man inte har en riktig grund att stå på vad gäller hur man skall hantera alla kunder och alla de frågor som kan uppstå med returer, leveranser, betalningar, klagomål osv så är det kanske (ironi) bra att man inte är sökmotoroptimerad för då har man fler presumtiva kunder när man kan sköta sina affärer.
De företagare som tror på sig själv, sin idé, sitt företag och rätt värderar sina insatser och framtida möjligheter kommer alltid att vara intressanta/intresserade av/som kunder/klienter till redovisningsbyråer, reklamfirmor, webutvecklare och programutvecklare, och de dyker upp när tiden är mogen. De andra kommer troligtvis aldrig att bli nöjda oavsett hur bra och billigt det blir.
Många värderar sitt blivande företag till en revolutionerande kassako som kommer att ge ägaren intäkter i mängder, men tror samtidigt att andra skall arbeta gratis. Eller så nedvärderar man sin egen insats och tar inte betalt för det arbete man lägger ner (prisdumpning). Om man egentligen är seriös och vill bygga upp ett välmående företag är det väldigt svårt att uppgradera sina priser så att man hamnar rätt om man prisat in sig på marknaden. Vad säger kunderna om man måste höja 100-200% eller ändå mer. Det finns exempel på företag som tecknar specialavtal med gammla kunder på bättre priser men som "gråter blod" när de måste tacka nej till bättre betalda jobb för att utföra ett nollresultatsarbete eller ännu värre ett förlustarbete. Dessutom kan det bli ett otroligt liv på marknaden om det visar sig att kund A bara betalar X antal kronor när kund B måste betala Y antal kronor.
I många inlägg om nystart eller om drift av företag spårar jag att Priset är det enda konkurensmedlet. Jag tror att detta beror på att pengar/kontanter ofta är en så kallad trång sektor för nyföretagaren. Faktum är att om du till exempel vill nå etablerade företag med dina produkter/tjänster så är de andra P:na (Plats, Påverkan, Produkt och Personal)mycket viktigare. På priset säljer man bara en gång om man sen inte uppfyller något eller några av de andra P:na.
Ett annan tanke som har slagit mig är idéerna. Om man skall starta företag måste man veta någonting och ha intresse för och om produkten eller tjänsten som man tillhandahåller. Allt måste till syvende och sist säljas in någonstans, och det gör man enklast om man vet vad man pratar om och själv verkligt anser att det är en bra produkt/tjänst man tillhandahåller. Om man tror sig vara typen som kan sälja "is till eskimåer" och "sand till kameler" så tycker jag att man antingen bör ta anställning som säljare hos någon annan som sedan får ta ansvaret, eller söka till dramatens scenskola. (en personlig reflektion)

Svara Svara med citat