Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Kapitalunderlag?

Inlägg 1 av 5

2008-03-20, kl 11:16

linusji

linusji

Inlägg: 69

Kapitalunderlag?

Hej! Jag driver en enskild firma och undrar något om kapitalunderlag för räntefördelning och expansionsfond. Som enskild näringsidkare har jag ingen startkapital förutom en dator som startinventarie. Första året kommer jag inte att kunna ha räntefördelning och expansionsfond eftersom kapitalunderlag räknas ut från förra årets bokslut. Här komemr frågor:

1. Så jag får betala egenavgift och inkomstskatt första året även jag inte vill ta ut alla pengar som finns i firman?

2. Och efter jag har betalat alla skatter för detta år, så får jag göra eget uttag och egen insättning för att 'skapa' en kapital i firman?

3. När jag har 'skapat' kapitalen, måste jag låta den ligga stilla(i kontot eller i fonder) för att den ska fortfarande räknas som kapital?

Tack alla som vet.
/LJ

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2008-03-20, kl 13:49

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Räntefördelningen räkna spå ingående balans men expansionsmedelsfonderna använder et egna kapitalet i UB som kapitalbas och kan ärför mycket väl använas första året.

Kapital i företaget skapar du inte genom att sätta in och ta ut pengar utan genom att låta företaget behålla sitt egna kapital. Hur stort företagets kapital är ser du i balansräkningen i bokföringen, inte i vad som ligger på bankkontot i ett givet ögonblick. Även om u har 50.000 på banken och inga andra tillgångar men samtidigt har skulder till leverantörer på 40.000 så är ju inte kapitalet i det läget mer än max 10.000.

Bolagets egna kapital är Årets resultat
                                   + Pengar du satt in i företaget
                                   - Pengar du tagit ut ur företaget
                                   +/- det egna kapitalet vid årets början.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2008-03-21, kl 09:27

linusji

linusji

Inlägg: 69

Hej Karin, tack för svaret! En liten fråga till bara: vad är UB? Är det något liknar preliminärt resultat? Som att 'jag tror min vinst kommer hamna där'?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2008-03-21, kl 11:12

username

Åsa
Lindstrand

Inlägg: 17

UB = Utgående balans
Fick jag lära mig att det står för när jag pluggade ekonomi på högskolan.

Mvh Åsa

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2008-03-26, kl 15:19

linusji

linusji

Inlägg: 69

Om jag uppfattar rätt ska jag lämna in blankett N6 i samband med bokslut, så det innebär att även jag kommer att kunna ha positiv räntefördelning iår så måste det dröja till nästa år?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat