Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Bokföring & SKV?

Inlägg 1 av 5

2009-03-12, kl 08:40

linusji

linusji

Inlägg: 69

Bokföring & SKV?

Hej,
Jag undrar i vilka fall skatteverket vill kolla på ens bokföringar och vad är rutiner när detta sker och vad är eventuella konsekvenser om det finns "luckor" de hittar?
Mvh
/LinJi

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2009-03-12, kl 12:36

Ulf Erik

Ulf Erik

Inlägg: 262

Blir du uttagen för skatterevision får du lämna över bokföringen för kontroll och svara på frågor. Tjänstemannen upprättar en revisionspromemoria som du får ha synpunkter på. Promemorian ligger till grund för ett taxeringsbeslut om eventuell saknad skatt och skatttillägg (böter).

Är felen grova anmäls du till ekobrottsmyndigheten för eventuellt åtal.

Du kan även läsa Ove Grips artikel på skatter.se

http://www.skatter.se/index.php?q=node/2060

Ulf Bjarme

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2009-03-12, kl 13:19

linusji

linusji

Inlägg: 69

Tack för ditt svar! Jag är nyfiken på hur ofta detta sker på en enskild näringsidkare som har ganska liten verksamhet (säg en omsättning under en mille)? och ligger det nån grund till detta (att SKV misstänker man fuskar eller tycker man betalar för lite skatt)?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2009-03-12, kl 14:00

Ulf Erik

Ulf Erik

Inlägg: 262

Sköter du deklarationer och momsredovisningen har inte omsättningen någon betydelse för risken att råka ut för revision.

Har du däremot stora privata levnadsomkostnader som exempelvis nyare bilar (bilregistret), utlandsresor (via resebyråer) och en mycket liten sammantagen inkomst kan Sketteverket bli intresserade av hur du finansierar det hela.

Handlar du mycket på Tradera, Blocket etc kan du också bli uttagen. De gör också slumpvisa uttag exempelvis alla vars namn börjar på Ji......

Ulf Bjarme

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2009-03-12, kl 21:21

linusji

linusji

Inlägg: 69

Hehe det sista skrämde mig lite. Tack för svaret!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat