Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

Bokföring, import mm

Inlägg 1 av 5

2007-01-28, kl 17:37

username

Lorant

Inlägg: 27

Bokföring, import mm

Hej,

Jag funderar lite... om man jobbar som "mellanhand" eller agent/representant mellan två olika företag...den ena i Sverige (köparen) o den andra utanför Eu (tillverkaren)....alltså jag säljer ingeting bara skapar en typ av kontaktnät mellan dessa två o när det e dags att beställa så får företaget i sverige gör sin beställning från mig som jag skickar den vidare till tillverkaren som i sin tur o ordning exporterar varan till Sverige o som tack för min insats så tjänar jag en provision från tillverkaren.

1) Måste man registrera ett företag för det
2) Betalar man skatt i Sverige eller i det landet där tillverkaren finns (eftersom själva provisionen får jag ju från utomlands o inte från Sverige)
3) Måste man registrera någon moms...(eftersom jag kommer inte o sälja något bara marknadsföra produkterna som tillverkaren tillverkar)

[email protected]
Ciao

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2007-01-28, kl 17:43

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Inlägg: 351

Vilken trist spammning av listan.

1. Om du tar provision så är det också en försäljning i ngn form.
Antingen tar du ut den som lön från företaget som anlitar dig, eller startar en verksamhet för att fakturera din kund. Vilket du och din/dina kunder tycker blir en lönsam och fungerande modell för er. Alla vill inte betala ut lön.

2. Skattar gör du i sverige om du bedriver verksamheten härifrån. Vilka skatteregler du ska följa kan skatteverket hjälpa dig med.

3. Det är momsplikt på försäljning och marknadsföring i sverige.

Mvh

Magnus Olsson
Uddatorp AB

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2007-01-28, kl 17:56

username

Lorant

Inlägg: 27

Hej o tack så jääätte mycket för hjäpen

Vilket typ av företag skulle du rekomendera för det här jobbet...alltså en agen/representant.

Varför ska man betala skatt i Sverige om man jobbar för en utländsk företag...alltså det jag gör i Sverige e att rekommendera företag o vissa dem kataloger etc....men ingen försäljning...

MVH
Lorant

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2007-01-28, kl 18:05

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Inlägg: 351

Om företagen går med på att betala dig ersättning i lön får de stå för sociala kostnader mm.

Om du inte har mycket ansvarstagande i verksamheten så rekommenderar jag enskild verksamhet.

Men då det ibland kan röra sig om s k garantier för leveranser och dylikt borde det vara säkrare som Aktiebolag.

Men man kan ju alltid börja i den ena änden. så att man tryggar aktiekapitalet.

Du skattar i Sverige för att du bedriver din verksamhet från sverige. Däremot kan viss handel över gränserna vara momsbefriat beroende på vart köper/säljer.

Mvh

Magnus Olsson
Uddatorp AB

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2007-01-28, kl 18:12

username

Lorant

Inlägg: 27

Tack så mycket för hjälpen

Inläggets betyg
Svara Svara med citat